
The US Influence in Shaping Iraq’s Sectarian Media 

 

 

By: Ahmed K. Al-Rawi, Ph.D. 

Department of Media and Communication 

School of History, Culture, and Communication 

Erasmus University Rotterdam 

The Netherlands 

Abstract 

 

After the Anglo-American invasion, the US neo-conservative administration established 
the Iraqi Governing Council in July 2003, which included 25 members selected for their 
ethnic and religious origins; it was the most obvious sign of the US political separatist 
strategy. As a result of the new political reality, the Iraqi media was divided into ethno-
sectarian lines, resulting from previous policies followed by the US Administration. This 
paper argues that the US media policy prior and after the US invasion of Iraq played a 
part in enhancing and encouraging the sectarian divisions in the Iraqi society. This was 
mainly done by sending biased media messages through the state-run Iraqi Media 
Network (IMN) and other US-aligned channels and allowing militant voices from 
different Iraqi sides to wage wars of words without interfering. In fact, the only time US 
officials interfered is when they are criticized by Iraqi media outlets. This study cites 
different US government reports, accounts from media practitioners who worked for IMN 
and other journalists that monitored the Iraqi media. 
 

 
Keywords: sectarian media; Iraqi media; Arab media; US occupation; sectarianism; War 
on Iraq; information intervention; post- conflict media; media development; partisan 
media 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Erasmus University Digital Repository

https://core.ac.uk/display/18509369?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


 2 

Introduction:  

This paper argues that US authorities in Iraq after 2003 assisted in politically and socially 

dividing the country along sectarian and ethnic lines by their interference in shaping 

Iraq’s media and the whole political system. Some of the main sources of this paper are 

taken from the US government reports recently released by the National Security Archive.  

Media scholars have been arguing about the importance of studying post-conflict media 

developments especially after the hate speech lessons learnt from former Yugoslavia, 

Rwanda and Cambodia (Price 2000). Assisted by different governments, international 

media organizations and non-governmental organizations were thought to be responsible 

for forming independent and professional media organizations post-conflict nations in 

order to assist in the overall development process. For example, the Department of Media 

Affairs in Kosovo was created by the Organization for Security and Co-operation in 

Europe (OSCE) in August 1999 that has the ‘responsibility for media regulation, support 

for independent media, media monitoring, and the development of media standards’ 

(Palmer 2001, 185). The same plan was meant to be applied in Iraq after the 2003 

invasion with the efforts of international media organizations and state interventions. 

However, as will be illustrated below, the kind of foreign government intervention far 

exceeded the other efforts, ultimately leading to the failure of independent media projects.   

After the Anglo-American occupation, the Coalition Provisional Authority decreed that 

the Iraqi Ministry of Information be dissolved; the decision led to the release of 

thousands of government workers. Another CPA media regulation followed. Order No. 

14 issued on June 10 2003 under the title ‘Prohibited Media Activity’ stated that media 

organizations are not allowed to publish or broadcast material that: ‘incites violence 

against any individual or group, including racial, ethnic or religious groups and women; 

incites civil disorder, rioting or damage to property; incites violence against Coalition 

Forces or CPA personnel’. However, this order was later applied to safeguard the CPA 

alone. Don North observed that US forces started to visit the headquarters of Iraqi 

newspapers that made offences and created great damage to the property. North even 

went as far as saying: ‘If The Washington Post reported terrorist threats or bin Laden 

statements in Baghdad today, it would probably be closed down’ (2004). Since the CPA 



 3 

was in charge of the country and the media sector, it became ‘the judge and jury’ 

(Reporters Sans Frontières 2010, 3) at the same time. 

One of the first radio stations closed down by the CPA was Sawt Baghdad (Voice 

of Baghdad) after only one month from its launch (RSF July 2003). On June 12, 2003 

Coalition forces closed down Sada al-Uma (The nation’s echo) newspaper in Najaf 

stating that it incited violence against coalition troops by inviting the people of Najaf to 

join the Sunni resistance in Ramadi city in Anbar province (Rohde 2003; Barry 2003). 

Also, the CPA ordered the closure of Al-Mustaqila (independent) newspaper in July 2003 

after publishing an article ‘proclaiming the killing of spies who cooperate with the United 

States to be a religious duty’ (Freedom House 2004). But probably the worst decision 

taken by the CPA was closing Muqtada Sadr’s newspaper al-Hawza al-Natiqa al-Sharifa. 

Sadr’s hard line Shiite movement strongly opposes the occupation. On 28 March, 2003 

US forces confiscated the weekly newspaper’s last edition together with the editions of a 

quarterly journal called al-Mada. The newspaper was accused of fermenting violence 

against American forces in Iraq, so its office was closed for sixty days. Following the 

closure of the newspaper, an insurrection erupted in almost all Shiite areas in the country 

(Rosen 2004a; Rosen 2004b).  

Price (2007) observes that the CPA saw the media regulations as a ‘military 

necessity’ (2007, 16) which reflects the fear US officials had from what is known as 

‘irresponsible journalism’. However, the CPA’s fast and sometimes violent reaction 

toward any anti-US media outlet and its inaction toward other channels that incited 

violence and hatred against fellow Iraqi sects, groups, and religions show that the US 

administration was only concerned about its own safety and the security of its soldiers. 

Surely, this careless and one-sided policy encouraged many Iraqi media channels, that 

were newly established, to be more polarized and extreme in their criticism and attacks 

against other fellow Iraqis because of the unlimited freedom given to them. Before 

discussing the details of the US media intervention in Iraq, it is important first to discuss 

the media impact on audience since the theory is relevant to Iraq’s media context.  

 

Theoretical Framework: 



 4 

According to the agenda-setting theory, people get to understand the world around them 

and the issues covered through the perspective of the media since ‘citizens deal with a 

second-hand reality, a reality that is structured by journalists’ report about these events 

and situations’ (McCombs 2004, 1). In other words, the media sets its own agenda 

(Iyengar and Kinder 1987; Entman, 1989) and shapes certain beliefs (Krosnick & Kinder, 

1990). If certain issues are continuously repeated in the media, they become more 

important for the public. ‘The agenda of the news becomes, to a considerable degree, the 

agenda of the public’ (McCombs 2004, 2). However, when certain issues are related to 

the people’s core beliefs like their religion and creed, the issues start to have much more 

importance and influence over the way people behave (McCombs 2004, 138). In this case, 

the media can have a very effective role in driving the people toward certain actions. For 

example, during civil wars, the media is known to have assisted in justifying ‘mass 

violence’ through the ‘constructions of ethnophobia’ or sectarian animosity; the media is 

used to ‘escalate hatred and spread fear against one another’ and as a ‘centerpiece of the 

struggle between factions’ (Erni 2005). 

The other important concept that is relevant to this research is ideology. 

Thompson (1990) asserts that ideology is a ‘meaning in the service of power’ (7); hence, 

the official media is part and parcel of political system controlling the country. The media 

becomes a mere tool to convey the ideology of the ruling political party. Accordingly, the 

media messages that were sent were loaded with harmful effects. Hall (1985) suggests 

that journalists working in different media channels are influenced by their own ideology 

even if they have not noticed or have not acknowledged it as they are ‘inscribed by an 

ideology to which they do not consciously commit themselves, and which, instead, 

“writes them”’ (101). Further, van Dijk (1998) stressed that ideologies can distinguish 

between the different groups in a given society, and they mostly determine how ‘groups 

and their members view a specific issue or domain of society’ (65). 

The new political reality drove Iraq to obvious divisions. ‘Quotas are obligatory; 

power is rigidly contested on sectarian and ethnic lines. Deadlock often ensues, with each 

community seeing politics as winner-takes-all. It is resolved only when a kingmaker’s 

pressure finds a last-minute solution’ (Shadid 2010). Indeed, the Iraqi politico-religious 

had in most cases conflicting agendas and ideologies that played a negative role in further 



 5 

dividing the different sects and races. Almost all of these parties have had different media 

channels such as terrestrial or satellite television stations, radio channels, newspapers, 

magazines, websites, forums, blogs …etc. Accordingly, the media became divided along 

ethno-sectarian lines, and it created a great deal of confusion, chaos, and risk for all the 

journalists involved (Al-Qaisi and Jabbar 2010). Many Iraqi journalists became polarized 

either toward their sect, race, or region in order to seek protection or win the favor of 

their party or community leaders (Al-Rawi 2010). On the other hand, Iraqi audiences 

started to consume the media that fits into their religious, ethnic, or political backgrounds 

which is also the case in America where TV audience is heterogeneous that resides to 

their preferred political trend (Morris 2007). In other words, the partisan media in Iraq 

assisted in forming and unifying the ideology of the different segments in the society 

because it was their main source of information. Before discussing how this phenomenon 

developed, it is important to understand the media scene before the US-led invasion of 

Iraq in 2003. 

 

An Overview of Iraq’s Media Before 2003 

 

During Saddam Hussein’s rule, the Iraqi media was completely state-controlled as it is 

mostly the case in today’s Arab world (UNDP 2009, 65). Social and moral values and 

norms were all dictated to the public via the mass media. Though media censorship was 

one of the strictest in the region, some Iraqi journalists were able to publicly voice their 

criticism against the government, but they would usually face a severe punishment 

mostly imprisonment and a possible consequent torture. Reporters Sans Frontières 

described Hussein as a ‘predator of press freedom’ who managed the Iraqi media with ‘an 

iron fist and has given them the single mission of relaying his propaganda’ (2002, 3 & 1).  

Despite all the limitations faced by Iraqi journalists and the media shortcomings, 

the Iraqi media did not witness the sectarian rhetoric that is so prevalent today. If there 

was any breach, the punishment varied based on the case itself, but it ranged from 

imprisonment of less than seven years to payment of a fine. Saddam Hussein’s 

government was very adamant and serious about applying the rules above. 



 6 

These strict rules entailed that journalists should be very careful when they write. Terms 

like ‘Shiites’ or ‘Sunnis’ were never used in the media. Also, the surnames of Iraqi 

officers and officials were mostly not revealed so that their sect or race would not be 

known (Bengio 1985, 13 & 14). In fact, Saddam Hussein was aware of the sensitivity 

which accompanies the issue of sectarianism especially that Iran waged a fierce 

propaganda campaign during the Iraq-Iran War (1980-1988) to win Iraqi Shiites by its 

side. Hence, Shiite political parties and the flagellation ceremonies were banned, but the 

Iraqi government used to air speeches by famous Shiite clerics during certain religious 

events in order to address more Iraqis. On the other hand, Saddam Hussein’s government 

prohibited Sunni fundamental movements like the Saudi backed Wahabism, Salafism and 

the Muslim Brotherhood. Many official books were published and TV shows aired to 

counter extreme religious propaganda coming from abroad. As for the Kurds, the Iraqi 

government stood against the Kurdish race chauvinism, fearing the instability and 

disunity that may be ensued in the country. However, there were many Kurdish language 

publications, and the language itself was taught in some high schools in Baghdad unlike 

the case in neighboring countries where Kurdish language was banned. In fact, Saddam 

Hussein’s aim was to establish a secular political system that is the only guarantee to 

secure a unified Iraq and to avoid religious or ethnic rifts that would cost him lives, 

efforts, and money. However, when the US invasion occurred in 2003, Iraqis were 

amazed to openly read about and listen to the words ‘Shiite’ or ‘Sunni’ mentioned; this 

was the new media reality that they faced. Since the media scene is a direct reflection of 

the political reality in Iraq, it is important to discuss the political developments after the 

US invasion. 

  

The New Political Scene 
 

When the US Army invaded Iraq, there was no clear planning for what comes after the 

end of military operations. This fact led the country into chaos. First, the looting occurred 

which was mostly sanctioned by the US Army that only shielded the Iraqi Ministry of Oil 

and ignored to protect the rest of Iraq’s infrastructure such as the other ministries, 

universities, libraries, and museums (Baker, Ismael, and Ismael 2010). But what was 

striking is the way the US Administration tried to rule the country and create a political 



 7 

system that would ultimately segregate the society. It theoretically divided the country 

into groups, sects, and ethnicities following the divide and rule strategy. The formation of 

the Iraqi Governing Council was the first step. Afterward, the Iraqi Constitution of 2005 

came which was co-written by American experts (Wong 2005); the Constitution opened 

the door for the idea of federalism and a possible future division especially for the Kurds 

in the north and the Shiites in the south. After the 2010 elections and the way the Shiite 

led government of Al-Maliki monopolized power, Sunnis in the center also demanded an 

autonomous region similar to Kurdistan in order to protect themselves and avoid injustice 

and inequality (Zurutuza 2012). In other words, the various calls for creating federal 

regions in the country have become a clear manifestation of the sectarian and ethnic 

divide that inflicted the country after 2003. Indeed the United States government ‘created 

institutions based on sectarianism in its reconstruction of Iraq’ (The Saban Center for 

Middle East Policy 2007). Further, several American politicians were in favor of dividing 

Iraq into three separate states. For example, Leslie Gelb, president emeritus of the 

Council on Foreign Relations, suggested a complete division after the beginning of the 

war. The Fund for Peace propagated a ‘managed partition’ in the same year (Baker 

2003/2007). Also, the current US Vice President Joe Biden, and the then chairman of the 

Senate Foreign Relations Committee, called for a ‘soft partition’ of Iraq in 2006 (Joseph 

and O’Hanlon 2007). During Biden’s visit to Iraq as Vice President in July 2009, some 

Iraqi politicians feared the dire consequences of his old proposal of dividing the country 

into Kurdish, Sunni, and Shiite parts. For instance, the Sunni Arab politician, Osama 

Nujaifi, said that Biden’s proposal would have driven the country into ‘bloodshed and 

wars between the sects over borders and resources, to the persecution of minorities and 

all kinds of problems’ (Sly 2009). The various politico-religious parties played a 

damaging role in polarizing Iraqis which has been directly reflected in their different 

partisan media channels. As a result of the US policy, Iraqis became more attached to 

their sect and ethnic origins. Ismael and Fuller (2009) and Visser (2007/2008) argue that 

the US administration intended to weaken and control Iraq by manufacturing 

sectarianism and encouraging schisms.  

Furthermore, the threat of al-Qaeda and its alike-groups against Iraqi Shiites on 

one hand and the Mahdi Army and Badr Brigades’ Death Squads against Sunnis on the 



 8 

other hand deepened the sectarian divisions. But the culmination of this tension between 

the two major sects in Iraq occurred after the bombing of the holy Shiite shrine in Samara 

on February 22, 2006. At this stage, the US army did not play its expected role in claming 

down the situation since it merely observed from afar. The award-winning journalist, Nir 

Rosen, depicted this gloomy picture about the situation in Iraq in late 2006 during which 

‘the Americans were merely one more militia among the many, watching, occasionally 

intervening, and in the end only making things worse (2006). It is correct to mention here 

that the differences between the Iraqi sects and races were in existence long before the 

US presence. However, Saddam Hussein’s secular state hindered any efforts to incite 

violence or make schisms between the different sects and religions, as discussed earlier. 

Anthony Shadid rightly says that the US occupation has not created these differences, 

‘but facilitated all of it, giving space to the region's worst impulses’ (Shadid 2009).  

After February 2006, the internal conflict in Iraq reached a level that can be termed as 

civil war. It entailed ‘the hardening of ethno-sectarian identities, a sea change in the 

character of the violence, ethno-sectarian mobilization, and population displacements’ 

(National Intelligence Estimate 2007, 7). Again, the Iraqi media, which is the product of 

this new political reality, played a role in widening the sectarian rift as will be discussed 

below.  

Indeed, the American inaction toward the conflict was a direct reason behind the 

escalation of violence. This was also accompanied by a complete carelessness from the 

Iraqi government led by two Shiite Prime Ministers who both belonged to Dawah Party: 

Ibrahim al-Ja’afri and then Nouri al-Maliki from May 2006. The obvious reason behind 

the Iraqi government’s failure to act was the fact that it took its popular support from the 

Mahdi Army and other militant Shiite groups. After President Bush’s refusal to have al-

Ja’afari as a PM, al-Maliki was selected, but he was also criticized by the US 

administration for his weakness to confront Muqtada Sadr and disband his armed militia 

that was responsible for the majority of sectarian killing and civilian displacement 

(Beehner 2006).  

Colonel Mansoor, the founding director of the US Army and Marine Corps' 

counterinsurgency center, reveals that it was only when General David Petraeus became 

the commander of US forces in Iraq in January 2007 that a change in policy occurred. 



 9 

‘The strategy emphasized protecting Iraqi civilians instead of simply killing bad guys’. 

This change meant a 30,000 soldiers increase known as the US forces ‘surge’. After 

agreeing to form the anti-Qaeda Sahwa (Awakening) forces largely from the members of 

the Sunni insurgency and the break up of Shiite militias, the violence started to ebb 

(Levinson 2010). Before the surge, the US Army was only focused on fighting insurgents 

and other suspects who might attack American soldiers. For example, the spokesperson 

of the Iraqi Army, General Qassim Atta, revealed in 2009 that an insurgent called Yasser 

al-Takhi, who belonged to Jaish (Army) Mohammed group, was caught and confessed to 

killing and raping the Iraqi female correspondent Atwar Bahjat who worked for Al-

Arabiya TV channel. al-Takhi was twice arrested by US forces in Iraq in October 2003 

and by the end of 2006. However, he was released in both cases because ‘the Americans 

only investigated him for attacks against them’, according to Atta (Agence France-Presse 

2009). In brief, the US Army had a role in facilitating the tension and hatred between the 

two sects by its inaction, negligence, and carelessness. Before further elaborating on the 

post-2003 media scene, we need to discuss the US media plan for Iraq in early 2003.  

 

The Rapid Reaction Media Team 

 

Long before the US invasion, the US government was involved in propaganda activities 

against Iraq in order to topple the Baath regime. A great deal of money was channeled 

through the media outlets of some Iraqi opposition groups such as Iyad Allawi’s Iraqi 

National Accord and Ahmed al-Chalabi’s Iraqi National Congress. These propaganda 

activities intensified with the approach of the war. 

Amid the preparation to wage a war on Iraq and change its political system, 

Bush’s neo-conservative administration established the Office of Special Plans (OSP) as 

part of the Department of Defense in October 2002. The OSP was originally created by 

Deputy Secretary of Defense Paul Wolfowitz to ‘shape public opinion and American 

policy toward Iraq’ (United States Department of Defence, Inspector General 2007, 3). It 

was also partly responsible for forming a new face for the Iraqi media together with the 

Pentagon’s Special Operations and Low-Intensity Conflict Office, specialized in 

psychological warfare (Lobe 2007; Battle 2007). As a result of the work of the two 

http://rawstory.com/08/news/author/raw111/
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Wolfowitz


 10 

Pentagon’s bodies, the ‘Rapid Reaction Media Team’ (RRMT) was formed in mid-

January 2003 before the invasion. Working under Wolfowitz was Douglas Feith, Under 

Secretary of Defence for Policy, who became in charge of the plans of post-war Iraq 

including the ‘White Paper’ project. In fact, Feith’s involvement in Iraq goes back to the 

1990s. Together with other analysts, he wrote a report entitled ‘Clean Break’ in 1996 for 

Israel’s Prime Minister, Benjamin Netanyahu, in which he mentioned the need to topple 

Saddam Hussein’s government and divide the Arab world in order to serve the interests 

of Israel (Borger 2003). They also mentioned that post-Saddam Iraq might be plagued by 

the rise of sectarianism leading to a possible political division of the country. Clearly, the 

policy of divide and rule was on the back of those analysts head when they wrote their 

report (Zunes 2006). In his autobiography, Feith admits that he pointed out the possibility 

of ‘Some serious problems’ such as ‘sectarian violence, power vacuum’. In another 

context, he clearly mentions that ‘We warned about rioting, looting, sectarian fights…’ 

(Feith 2009, 275 & 363); however, little if no action was taken by the US administration 

to prevent the looting and sectarian fight. 

Later, the RRMT formed the nucleus of the Iraqi Media Network (IMN) whose 

establishment was supervised by the Media Development Department in the Office of 

Reconstruction and Humanitarian Aid (ORHA), led by Bob Reilly (NSA September 

2006). Reilly, the director of Voice of America, was known to be an ‘outspoken right-

wing ideologue’ who worked in the 1980s as a ‘propagandist in the White House for the 

Nicaraguan contras’ (Dauenhauer and Lobe 2003). Noteworthy, the US government has a 

long history in interfering in the Republic of Nicaragua’s media (see Norsworthy 1994). 

The director of ORHA reported directly to Douglas Feith ‘receiving very broad policy 

goals, objectives, and policy direction’ (Department of Defense, Office of the Inspector 

General 2004, 1). The RRMT’s main task was to initiate a ‘“quick start bridge” between 

Saddam Hussein’s state-controlled media network and a longer term “Iraqi Free Media” 

network in post Saddam era’ (United States Department of Defense 2003, 1). With an 

initial budget of $49 million, the media project was greatly significant because it set out 

the whole strategy on the ground. For instance, the document suggests different themes 

for broadcasting such as: ‘De-Baathification program’, ‘Recent history telling (e.g. 

“Uncle Saddam,” History channel’s “Saddam’s Bomb Maker,” “Killing Fields”’; 



 11 

‘Environmental (Marshlands re-hydration’; ‘Restarting the Oil’; ‘War Criminals/Truth 

Commission’. These themes were later recurrent on the official Iraqi TV, al-Iraqia. In 

addition, Programs were proposed to be executed by RRMT such as: ‘Political prisoners 

and atrocity interviews’; ‘Saddam’s palaces and opulence’; WMD disarmament’ (ibid., 3). 

Again, these shows were made into documentaries repeatedly shown on different Iraqi 

state-aligned TV channels. Also, the document states the need to ‘[i]dentify/vet 

US/UK/Iraqi “media experts team”’ such as Siyamend Othman; Hussein Sinjari’ (ibid., 

2). In 20 April 2004, the US Coalition Provisional Authority (CPA) appointed the former 

Kurd as the CEO of the Iraqi National Communications and Media Commission (NCMC) 

which became the first Iraqi media regulatory body (CPA Press Release, 2004).  

In fact, the ‘White Paper’ was written by two US agencies that were directly involved in 

propaganda for the US government. For example, Science Applications International 

Corporation (SAIC), which works closely with the CIA, was assigned by the Pentagon to 

form a ‘government in exile’, including five Iraqis to run the new media channels 

(Chatterjee 2004). In fact, Douglas Feith himself was a former SAIC vice-president. 

SAIC had close connections with Ahmed Al-Chalabi, the head of the Iraqi National 

Congress, who was the main source of Iraq’s WMDs myths (Alexander 2004). Later, 

SAIC’s corporate vice president for Strategic Assessment and Development, Christopher 

Ryan Henry, also worked for the Pentagon as Deputy Under Secretary of Defence serving 

with Feith (Dauenhauer and Lobe 2003). At one stage, SAIC hired David Kay, Iraq’s 

weapons inspector, as its vice president; Kay, who was commissioned by the CIA to head 

Iraq’s weapons program, urged the US administration to wage a war against Saddam 

Hussein because of the alleged WMDs (Chatterjee 2004).  

SAIC received $108.2 million to run IMN, including a TV and radio station and 

Al-Sabah newspaper (Haner 2004). After the 2003 invasion, the most prominent Iraqi 

exiles who worked for IMN were: Shameem Rassam (herself an SAIC subcontractor) 

(Barker 2008, 120), George Mansour, Alaa Fa’ik, Ahmed Al-Rikabi, and Isam Al-

Khafaji. Indeed, the Iraqi media was designed as a tool used to strengthen the US control 

over the country and to increase the public acceptance of its actions despite the pretence 

that IMN was planned to be an independent media body. The document, for instance, 

mentions the need to have a ‘“hand-selected”’ ‘US-trained Iraqi media teams 



 12 

immediately in-place to portray a new Iraq (by Iraqis for Iraqis) with hopes for a 

prosperous, democratic future, will have a profound psychological and political impact 

on the Iraqi people’ (United States Department of Defense 2003, 1). Those Iraqi media 

experts are supposed to work as the cover or ‘(“the face”) for the USG [United States 

Government]/coalition sponsored information effort’ (ibid, 2). This technique was later 

literally followed by the US Army on the ground as shown below.  

Most importantly, RRMT highlighted the importance of devising a divided Iraqi 

media that represents the three major parts in the Iraqi society: Shiites, Sunnis, and Kurds. 

Though the report claims that the Iraqi media has to work on ‘stabiliz[ing] Iraq 

(especially preventing the trifurcation of Iraq after hostilities)’ (ibid.), there is an 

indication that the US government wanted to stress the ‘internal divisions’ in the Iraqi 

society (Battle 2007). For instance, the document proposes printing an Iraqi newspaper 

‘with section for…Shia news, Kurd news, and Sunni news’ (United States Department of 

Defense 2003, 2). Indeed, this policy foreshadows the events that followed during which 

the Iraqi media became characterized by its ethno-sectarian orientations.  

  

The US Army and Iraq’s Media 
 

When the US Army invaded Iraq, it started to study how to penetrate into the newly 

established Iraqi media in order to guarantee that ‘friendly’ channels cover its activities. 

US PSYOP officers DeCarvalho, Kivett, and Lindsey mentioned that an Iraqi media 

section was formed by their department to monitor the media, send press releases, and 

establish good relations with more than a dozen Iraqi media outlets (2007, 91). Following 

the ‘White Paper’ project, they revealed that the best way to address the Iraqi public was 

to make Iraqis themselves speak on behalf of the US government since ‘putting an Iraqi 

face on the story; an Iraqi reporter talking to fellow Iraqis has a much greater effect on 

the psyche than if a coalition reporter told the story’ (2007, 92). It is important to note 

here that the US Army supported Iraqi media channels that covered its activities in a 

favorable manner and vice versa, which is part of its communication strategy. However, 

it has certainly harmed other media outlets that sought to remain distant. In this regard, an 

Iraqi independent TV journalist called, Abdel-Hakim (pseudonym), revealed the 



 13 

difficulties faced by his colleagues, saying that ‘U.S. forces often tell such journalists 

they are not allowed to cover certain events’, but ‘if they insist, they have been known to 

be arrested or killed’. If a journalist is killed, ‘“the U.S. military spokesman says they 

were killed by accident”’. On the other hand, ‘journalists working for television stations 

directly supported by coalition forces have been given permission to cover the same 

events’ (Allen 2006). 

Furthermore, Colonel Thomas M. Cioppa (2009) mentions that the US Army in 

Iraq used the Strategic Communication Approach which entails ‘monitoring, measuring, 

analyzing, and assessing’ (27) media messages in order to understand the Iraqi and Pan-

Arab media in relation to the events taking place in the country. Cioppa claims that the 

aim behind their project is to ‘promote Iraqi security, political and economic progress, 

refute inaccurate and misleading reporting, and develop Government of Iraq (GoI) 

strategic communication capability to do the same, in order to minimize the effects of 

sectarianism and advance political reconciliation in Iraq’ (27). However, it is not clear 

how the Strategic Communication Approach tried to ‘minimize’ the effect of 

sectarianism as the emphasis is on how the Iraqi and Arab media depict US forces and 

how to establish timely and effective contacts with these channels. There is no reference 

to stories or reports that promote unity among Iraqis. Instead, Cioppa defines ‘good 

news’ stories (32) as those related to ‘progress and stability’ in the country, which is 

directly connected to the US presence.  

On the other hand, news reports in 2005 revealed that the US ‘Information 

Operations Task Force’ with the help of a US contractor, Lincoln Group, were engaged in 

‘planting’ ‘storyboards’ in the Iraqi press. Iraqi journalists who expressed their 

willingness to help the US military were paid $400 to $500 on a monthly basis to write 

favorable articles in the Iraqi media. More than 1000 articles were planted in several Iraqi 

newspapers like Al-Mutamar, Al-Mada, and Addustour. These newspapers agreed to 

publish the articles in return for money paid by the US contractor, ranging from $40 to 

$2,000. IMN’s TV channel, Al-Iraqia, aired anti-violence advertisements which were 

sponsored by this media group, too (Mazzetti and Daragahi 2005). The aim of this 

‘dubious scheme’ was to ‘burnish the image of the US mission in Iraq’, ‘trumpet the 

work of the U.S. and Iraqi troops, denounce insurgents and tout U.S.-led efforts to rebuild 



 14 

the country’ (Mazzetti and Daragahi 2005; Gerth 2005; White and Graham 2005, A01). 

However, the Pentagon did not regard these activities as illegal as they targeted a foreign 

audience. According to the US Army, the term ‘merchandising’ is introduced which 

allows a PSYOP’s officer to give gifts to journalists and others in order to polish the 

image of the Army. ‘The best way of disseminating a message might be to print it on a 

matchbox, a toy, a novelty, or a trinket. A soccer ball marked “Gift of the United States” 

and given to a schoolboy might get the message of American friendship across more 

effectively than any conventional medium’ (US Army Field Manual 1994, 9-9). Despite 

the harsh criticism from different media organizations, US government media efforts 

continued and greatly expanded in 2008. With a budget of $300 million, the project was 

supposed to run for three years to ‘produce undercover news stories, entertainment 

programmes and public service advertisements for Iraqi media in an effort to “engage and 

inspire” the local population to support United States policy’. The contractors involved in 

these ‘media services’ are: SOSi, Lincoln Group, MPRI and Leonie Industries which are 

supposed to plant ‘30- and 60-minute broadcast documentary and entertainment series’ in 

different Iraqi TV channels (Young and Pincus 2008, A01). Most importantly, the 

storyboards were classified in a pattern that resembles the ‘White Paper’ project; for 

example, each story ‘had a target audience, “Iraq General” or “Shi'ia,” with a dominant 

‘theme like “Anti-intimidation” or “Success and Legitimacy of the ISF” (Gerth 2005).  

To sum up, the US government carried the banner of media freedom and 

democracy and hailed the new regime that it brought to Iraq, but it worked in the opposite 

direction serving and protecting its own interests. In this regard, al-Qazwini affirms that 

the US authorities followed ‘their own agenda, paying lip service to the concept of a 

proper public broadcasting system, while doing what they feel is good for the Coalition, 

not for the Iraqi people’ (2004). 

 

The Establishment of IMN 

 

As mentioned earlier, the CPA established the Iraqi Media Network (IMN) as was 

planned in the ‘White Paper’ project. However, very few Iraqis were involved in the 

planning process that went afterward mainly due to the deteriorating security condition. 



 15 

As for the Iraqi Governing Council members who work from the fortified Green Zone, 

they were mostly busy with their ‘own survival and succession’ and lacked the motive 

and interest to discuss the future of Iraq’s media (Price 2007, 15). 

Originally, IMN was supposed to replace the Ministry of Information in order to become 

a public service media outlet like the BBC and PBS. In April 10, 2003 IMN’s radio aired 

its first programs and in May 13, Al-Iraqia TV channel started broadcasting with the help 

of 350 Iraqis; some of them came with the US forces (Dauenhauer and Lobe 2003).  

Indeed, IMN was manipulated and fully controlled from the beginning of its 

establishment by the CPA which used to dictate policies to be followed such as dropping 

‘the readings from the Koran’ and the ‘“vox-pop” man-in-the-street interviews (usually 

critical of the US invasion)’. Censorship reached a level when Hiru Khan, the wife of the 

current Kurdish President of Iraq, Jalal Talabani, was told to review the TV broadcast 

before airing it (Jayasekera 2003). The UK government also provided technical support, 

programs, and documentaries to help build IMN. Amongst its activities was its insistence 

to air a one-hour daily program called ‘Toward Freedom’ despite the objection of some 

IMN media staff (North 2003). Many IMN staff members felt disillusioned as a result of 

such overt interference. For instance, Don North worked for IMN for almost three 

months as a senior TV advisor and trainer. After leaving Iraq, he revealed how IMN 

became ‘an irrelevant mouthpiece for Coalition Provisional Authority propaganda’ due to 

its ‘managed news and mediocre programs’ (North 2003). IMN original goal was to be 

‘an information conduit’; instead, it became ‘just rubber-stamp flacking for the C.P.A.’ 

(Opel 2003) because US authorities could not ‘resist controlling the message’ 

(Democracy Now 2004). Furthermore, North claimed that the CPA made IMN a replica 

of the Voice of America, indirectly suggesting the influence of Reilly. As a result, IMN’s 

credibility was destroyed because of CPA’s ‘incompetence and indifference’ (Opel 2003). 

In his speech in the US Congress in February 2005, North revealed that several US 

officials stressed that ‘we were running a public diplomacy operation’ via IMN which 

was given a ‘laundry list of CPA activities to cover’ (Margasak, 2005).  

Ahmed al-Rikabi who said the first words on Iraqi airwaves on the 9th of April 

2003, sensed the grave task IMN had, saying: ‘We have a big responsibility. If you put 

the wrong message out, do things without feeling responsibility, your program might lead 



 16 

to civil war. You have to be careful, balanced’ (McCaul 2003). Also, Jalal al-Mashta, 

who first worked as an editor in chief of Adnan al-Pachachi’s newspaper, al-Nahdha, was 

nominated as IMN’s head in May 2004, but he resigned after six months due to the lack 

of support and the CPA’s influence over IMN (Haner 2004). 

Due to the presence of a Shiite majority who were mostly aligned to political 

parties (Levinson 2006), al-Iraqia TV channel started to show signs of bias. Al-Rikabi 

pointed out that IMN one-sided policy would only lead the country toward anarchy: ‘The 

people of Iraq, including the Sunni Muslims, are not about to turn against their liberators, 

but they are being incited to do so. These channels contribute to tension within Iraq. You 

need television at their level’ (Oweis 2003). Salih al-Mutlaq, a Sunni politician, agrees 

with al-Rikabi and adds that beside the prevalent political reasons IMN has become 

‘another factor that is helping to turn Iraqi society into a sectarian society’ (Levinson 

2006).  

The first step taken by al-Iraqia channel was broadcasting the Shiite call of prayer 

(Oweis 2003) and heavily covering the other Shiite sermons, flagellation events, and 

Friday prayer speeches, leaving the Arab Sunnis without a voice. But probably the worst 

decision taken was to publicly air the infamous Shiite insults against the Muslim Caliphs 

stating: ‘may God curse the first, second and third’ (Wikileaks 2006). Secondly, the 

channel started highlighting the atrocities of the former Baath regime by covering the 

crimes committed against the Shiites and Kurds in particular as if Arab Sunnis were not 

affected by Saddam Hussein’s regime. For example, emphasis was always made on the 

mass graves in the mainly Shiite south, the 1991 Shiite upraising (Roug 2006), the Anfal 

campaign, and Halabja attack against the Kurds. Almost all the managers of al-Iraqia TV 

after dissolving the CPA on June 28 2004 were Shiites. In one of the shootouts between 

US forces and Shiite armed militias in 2006 where about 16 people were killed, al-Iraqia 

channel mentioned that ‘unarmed worshippers’ were murdered. ‘Between interviews with 

Shiite politicians criticizing the Americans, the camera lingered on the dead and the 

grieving relatives’ (Roug 2006). Yet, IMN and al-Iraqia channel rarely if never mention 

the 1995 and 1998 Sunni Arab revolts by the Dulaimi tribe in Anbar region, the execution 

of senior Sunni Baath Party members in 1979, and the arrest and execution of prominent 

Sunni religious clerics throughout the 1980s and 1990s.  



 17 

Also, IMN began to air a controversial program called ‘Terrorism in the Grip of 

Justice’. The programme involves interviews with ‘terrorists’ captured by US forces and 

Iraqi security personnel shown on TV to confess their crimes without being tried by a 

judge or legal court. The UK Telegraph.co.uk described the ‘intelligence successes’ in 

Iraq by citing this show (2005). There were clear signs of torture seen on the 

interviewees’ faces who sometimes had difficulty talking. In addition, the majority of 

suspects shown are Sunni insurgents including some Arab fighters, but no Shiite 

militiamen from the Death Squads, Mahdi Army or Badr Brigade were interviewed 

though many were involved in sectarian killings and kidnappings. The program, which 

was aired at 9 pm, Iraq’s television prime time, presented recurrent themes involving the 

implication of Al-Jazeera channel as a source of inspiration for those ‘terrorists’ in 

conducting their acts or the accusation of Syrian intelligence to be behind the insurgency 

in Iraq (Stalinsky 2005). There is no coincidence that these two themes were also what 

the US authorities used to cite to explain the source of violence in the country (Murphy 

and Saffar 2005, A18). In other words, there was an indication that most of these 

televised confessions were actually orchestrated to serve US and Iraqi official stances. 

Further, ‘Terrorism in the Grip of Justice’ was hailed by some Iraqi Shiite politician as 

evidence that the Interior Ministry headed by the infamous Islamic Supreme Council’s 

senior member, Bayan Jabr Solagh, was able to perform its duties.  

It is important to note here that the CPA is complicit with the Iraqi Media 

Network’s effort to create tension and schism between Sunnis and Shiites. Both shared 

the same rhetoric though IMN would sometimes go a step further. To give few examples, 

if the US Army captures a number of suspects from Sunni regions like Anbar, Mosul, or 

Salahideen, IMN would mention that a number of ‘terrorists’ were arrested. Even the 

term ‘occupation’ that was used by the US forces themselves to define their presence in 

Iraq was not used by IMN; instead, the term ‘liberation’ became the frequent expression. 

Other incidents like the Abu Ghraib scandal, the assaults on Falluja city and the high 

amount of radiation left, the rape of the 14- year old Abeer al-Jinabi and the slaying of 

her family in a Sunni area received scant if no coverage by IMN. In fact, airing any kind 

of criticism against the Iraqi and US authorities is not part of IMN’s policy. Hence, IMN 

staff were looked upon by many Iraqis as agents and collaborators for the US and Iraqi 



 18 

governments. This fact probably explains why IMN employees suffered around twenty 

casualties which is the highest number of Iraqi journalists killed among all the other 

media outlets operating in the country since 2003 (Reporters Sans Frontières 2010, 7). 

The government appointed editor-in-chief of Al-Sabah newspaper, Mohammed Shaboot, 

commented in 2006 on al-Iraqia channel, saying: ‘It was supposed to be fair, and address 

all the people of Iraq, but so far it hasn't succeeded in achieving this unique goal…..No 

one has invested in a real, nationwide Iraqi channel for all Iraqis’ (Roug 2006). Indeed, 

the CPA allowed IMN to function freely though it knew about its biased and subjective 

coverage simply because it served its interests by covering and praising its activities. In 

short, the CPA planned to have an IMN that is independent and free from any political 

group; unfortunately the plan was destined to fail from the beginning because it stayed on 

paper and was never put into real action. 

 

The New Iraqi Media Scene 

 

The US-led invasion and its aftermath brought with it new freedom of expressions and 

some other benefits for Iraqi journalists such as the interaction with international media 

organizations and western journalists and the salary scale improvement. However, 

censorship remained a fundamental issue since the majority of journalists still practice 

self-censorship. For example, it is ‘unthinkable’ to criticize political or religious leaders 

like Muqtada Sadr or Nouri al-Maliki (Kim and Hama-Saeed 2008, 588) or the grand 

four Shiite Ayatollahs in Najaf. On the other hand, for ordinary Sunni Arabs who have no 

armed protection, it is also ‘unthinkable’ to criticize al-Qaeda or Iraqi insurgent groups 

because of the repercussions involved and similar media restrictions are found in Iraqi 

Kurdistan (see for example Associated Press 2010). Other ways of silencing journalists 

are libel suits or the threat of filing them; this is usually practiced by senior Iraqi officials 

like al-Maliki, Talabani, and Barazani. 

The division in the Iraqi media along sectarian lines is still very apparent to this 

day. As a recent example is the case of Laith Al-Dulaimi, a former member in Baghdad 

Governorate Council, who was arrested and charged with terrorism. Al-Dulaimi is a 

Sunni member of Al-Araqiya political bloc which is in opposition to Al-Maliki’s Shiite 



 19 

led government. On the 27th of May 2012, the Iraqi Interior Ministry held a press 

conference and paraded Al-Dulaimi together with other alleged Al-Qaeda members and 

promised to show their confessions; however, Al-Dulaimi stood up and swore that the 

whole case was fabricated and started crying and begging for mercy to avoid torture in 

prison. Interestingly, Iraqi media channels framed what happened based on their religious 

and political affiliations. For example, the Shiite channels such as Al-Ahad TV, Al-

Maliki’s Afaq TV, and Al-Masar TV accused Al-Dulaimi of being a terrorist and that he 

staged a clever performance to convince the people of his innocence, while Sunni 

channels like Baghdad TV and Al-Rafidain TV were very sympathetic toward Al-Dulami 

and harshly criticized the government for allowing torture to be conducted in prisons for 

political gains. As for the state-run Al-Iraqia TV, it only communicated the Iraqi 

government’s official message which incriminated Al-Dulaimi. Having the agenda 

setting theory and the role of ideology in shaping media messages in mind, the 

unfortunate conclusion reached is that Iraqi television viewer is mostly limited to 

knowing one version of reality that is solely linked to his preferred channel and its 

ideological nature.   

To sum up, the US political design to shape Iraq as a democracy had catastrophic 

consequences on the political and social levels which will remain apparent for decades to 

come. The new ethno-sectarian Iraqi media, an extension of this new political reality, has 

played a major role in enhancing the division in the Iraqi society. In their book, Erasing 

Iraq (2010) Otterman, Hil, and Wilson call the change that occurred to the Iraqi society 

after the occupation due to forced displacement and targeted violence as a sociocide. This 

is, unfortunately, part of the US pragmatic policy that also entails a misreading of Iraq’s 

history and society and miscalculation of the potential damage of sectarianism. Though 

today’s sectarian violence in the country has dramatically decreased, and the Iraqi media 

rhetoric has slightly improved, there is still a physical and social rift, for the city of 

Baghdad and other strategic regions have become divided into Sunni and Shiite 

neighborhoods mostly separated by concrete walls. Socially, intermarriages between 

Sunnis and Shiites have become a rare event. Indeed, the wounds inflicted during the 

sectarian tension need a great deal of time to heal, but first Iraqi media outlets must 

address Iraqis as a whole and seek independence form their sponsors before a positive 

http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=author&st1=Michael%20Otterman&
http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=author&st1=Richard%20Hil&
http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=author&st1=Paul%20Wilson&


 20 

change occurs. 

 

 

References 

 
 

Agence France-Presse (2009) Militant ‘Confesses’ to Rape, Murder of Iraq 
Reporter. August 4.  
 

Alexander, Anne (2004) Iraq: The Battle for the Media. Middle East International. 
February 6. 

 
Allen, Jeffrey (2006) World Press Freedom Day: Iraq's Fledgling Media Already 

Shaping Opinions. Oneworld.net. 3 May. Accessed 27 August 2010. 
http://oneworldus.civiblog.org/blog/_archives/2006/5/3/1935080.html 

 
Al-Qaisi, Faris and Jabbar, Ali (2010) Sunni and Shiite Iraqi Journalists Talk 

about War. The Associated Press, September 4. 
 
al-Qazwini, Iqbal Hassoon (2004) On the Role of Media in the Current Transition 

Phase in Iraq. Transnational Broadcasting Studies Fall, 13.  
 
Al-Rawi, Ahmed K. (2010) The Challenges and Predicaments of Iraqi Women 

Journalists Journal of Arab and Muslim Media Research vol. 3, issue 3: 223-236. 
 
Baker, Pauline H. (2003/2007) A Way out: The Union of Iraqi States. The Fund 

for Peace. Report #7. March 2003 to June 2007. 
 
Baker, Raymond W. and Ismael, Shereen T. and Ismael, Tareq Y. (2010) Cultural 

Cleansing in Iraq: Why Museums Were Looted, Libraries Burned and Academics 
Murdered. London: Pluto Press. 

 
Barker, Michael J. (2008) Democracy or Polyarchy? US-funded Media 

developments in Afghanistan and Iraq Post 9/11. Media Culture Society 30: 109-130. 
 
Battle, Joyce (2007) Pentagon ‘Rapid Reaction Media Team’ for Iraq. 

The National Security Archive. May 8. Accessed 16 June 2009.   
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/index.htm#20050600 

 
Beehner, Lionel (2006) Maliki and Sadr: An Alliance of Convenience. Council on 

Foreign Relations. October 24. Accessed 16 September 2010. 
http://www.cfr.org/publication/11787/maliki_and_sadr.html#p6  

http://rawstory.com/08/news/author/raw111/
http://rawstory.com/08/news/2009/08/04/iraqi-rapist-militant/
http://rawstory.com/08/news/2009/08/04/iraqi-rapist-militant/
mailto:useditors@oneworld.net
http://oneworldus.civiblog.org/blog/_archives/2006/5/3/1935080.html
http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=contributor&st1=Raymond%20W.%20Baker&
http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=contributor&st1=Shereen%20T.%20Ismael&
http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=contributor&st1=Tareq%20Y.%20Ismael&
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/index.htm#20050600
http://www.cfr.org/publication/11787/maliki_and_sadr.html#p6


 21 

 
Bengio, Ofra (1985) Shi’is and Politics in Ba’thi Iraq. Middle Eastern Studies, 21, 

1: 1-14. 
 
Borger, Julian (2003) The Spies who Pushed for War. The Guardian. Thursday 

July 17. 
 

Chatterjee, Pratap (2004) Information Warfare or Yesterday’s News? Pentagon 
Media Contractor Loses Battle for Iraqi Audiences. CorpWatch. January 6. Accessed 15 
January 2005. 

http://www.corpwatch.org/article.php?id=9508 

 
Cioppa, Thomas M. (2009) Operation Iraqi Freedom Strategic Communication 

Analysis and Assessment. Media, War & Conflict, 2: 25-45. 
 

Coalition Provisional Authority (2004) Bremer Appoints Iraqis to the National 
Communications and Media Commission. Press Release. April 20. Accessed 10 June 
2009. 

http://www.iraqcoalition.org/pressreleases/20040420_media_commission.html 
 

Dauenhauer, K. and Lobe, J. (2003) Iraq: Media Venture by Major Military 
Contractor Under Fire. Inter Press Service, 13 August. 

 
DeCarvalho, Frank B.; Kivett, Spring ; Lindsey, Matthew. 2008. ‘Reaching Out: 

Partnering with Iraqi Media’. Military Review (July-August): 87-95. 
 

Edward P. Joseph and Michael E. O’Hanlon (2007) The Case for Soft Partition in 
Iraq. No. 12, June. The Saban Center for Middle East Policy at the Brookings Institution. 
Accessed 8 September 2010.  

http://www.brookings.edu/~/media/Files/rc/papers/2007/06iraq_joseph/06iraq_jos
eph.pdf 
 

Entman, R. M. (1989) How the Media Affect What People Think: An Information 
Processing Approach. Journal of Politics, 51, 2: 347–370. 

 
Erni, John Nguyet (2005) War, Incendiary Media, and International Law (Part I). 

Flow TV. September 23. Accessed 20 September 2010. 
http://flowtv.org/2005/09/war-incendiary-media-and-international-law-part-i/ 

 
Feith, Douglas (2009) War and Decision: Inside the Pentagon at the Dawn of the 

War on Terrorism. New York: HarperCollins. 
 
Freedom House (2004) Liberated and Occupied Iraq - New Beginnings and 

Challenges for Press Freedom. August. Accessed 4 July 2009.  

http://www.corpwatch.org/article.php?id=9508
http://www.iraqcoalition.org/pressreleases/20040420_media_commission.html
http://www.brookings.edu/~/media/Files/rc/papers/2007/06iraq_joseph/06iraq_joseph.pdf
http://www.brookings.edu/~/media/Files/rc/papers/2007/06iraq_joseph/06iraq_joseph.pdf
http://flowtv.org/2005/09/war-incendiary-media-and-international-law-part-i/


 22 

http://www.unhcr.org/refworld/docid/473b1fb72.html 

 
Gerth, Jeff (2005) Military’s Information War Is Vast and Often Secretive. The 

New York Times, December 11. Accessed 2 July 2009. 
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=113436

3600&en= 

 
Hall, S. (1985) Signification, Representation, Ideology: Althusser and the Post-

Structuralist Debates. Critical Studies in Mass Communication 2, 2: 91–114. 
 
Haner, Noelle C. (2004) How Harris Corp. Became a Media Player -- in Iraq. 

Orlando Business Journal. December 10. Accessed 3 July 2009. 
http://orlando.bizjournals.com/orlando/stories/2004/12/13/story1.html 
 
Ismael, Tareq and Fuller, Max (2009) The Disintegration of Iraq: The 

Manufacturing and Politicization of Sectarianism. International Journal of Contemporary 
Iraqi Studies 2, 3: 443-473. 

 
Iyengar, Shanto and Kinder, Donald R. (1987) News That Matters: Television and 

American Opinion. Chicago: The University of Chicago Press. 
 

Jayasekera, Rohan (2003) US Military Hesitates over Free Speech. Index on 
Censorship. November 6. Accessed 6 June 2004.   

http://www.indexonline.org/en/news/articles/2003/2/gives-with-one-handtakes-
away-with-the-othe.shtml. 

 
Kim, Hun Shik and Hama-Saeed, Mariwan (2008) Emerging Media in Peril: Iraqi 

Journalism in the Post-Saddam Hussein Era. Journalism Studies 9, 4: 578- 594. 
 

Krosnick, J. and Kinder, D. (1990) Altering the Foundations of Support for the 
President through Priming. American Political Science Review 84, 2: 497–512. 
 

Levinson, Charles (2006) Iraq’s “PBS” Accused of Sectarian Slant. The Christian 
Science Monitor. January 10.   

http://www.csmonitor.com/2006/0110/p06s01-woiq.html 
 
--- (2010) An Architect of U.S. Strategy Waits to Pop Cork. The Wall Street 

Journal, August 27. Accessed 16 September 2010. 
http://online.wsj.com/article/SB1000142405274870412560457544917125367744
4.html 

 
Lobe, Jim (2007) Pentagon Moved to Fix Iraqi Media Before Invasion. Inter 

Press Service, May 9.  
 

http://www.unhcr.org/refworld/docid/473b1fb72.html
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en
http://orlando.bizjournals.com/orlando/stories/2004/12/13/story1.html
http://www.indexonline.org/en/news/articles/2003/2/gives-with-one-handtakes-away-with-the-othe.shtml
http://www.indexonline.org/en/news/articles/2003/2/gives-with-one-handtakes-away-with-the-othe.shtml
http://www.csmonitor.com/2006/0110/p06s01-woiq.html
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704125604575449171253677444.html
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704125604575449171253677444.html
http://www.ipsnews.net/
http://www.ipsnews.net/


 23 

Margasak, L. (2005) Former Journalism Adviser in Iraq Says U.S. Officials 
Steered Coverage to Themselves. The Associated Press. February 14. 
 

Mazzetti, Mark and Daragahi, Borzou (2005) U.S. Military Covertly Pays to Run 
Stories in Iraqi Press. Los Angeles Times, November 30. 

 
McCaul, Kathleen (2003) The Iraqi Media Network. Baghdad Bulletin. July 21. 

Accessed 2 July 2009.  
http://www.baghdadbulletin.com/pageArticle.php?article_id=77&cat_id= 
 
McCombs, Maxwell E. (2004) Setting the Agenda: The Mass Media and Public 

Opinion. Cambridge: Polity Press.  
 

Morris, Jonathan S. (2007) Slanted Objectivity? Perceived Media Bias, Cable 
News Exposure, and Political Attitudes. Social Science Quarterly vol. 88, no. 3: 707-728. 

 
Murphy, Caryle and Saffar, Khalid (2005) Terror Suspects Grilled, Mocked on 

Hit Iraqi Show. The Washington Post. April 5. 
 
National Intelligence Estimate (2007) Prospects for Iraq’s Stability: A 

Challenging Road Ahead. January. Accessed 18 September 2010. 
http://www.dni.gov/press_releases/20070202_release.pdf 

 
Norsworthy, Kent W. (1994) Television Broadcasting and Media Reform in 

Nicaragua (1956-1994): U.S. intervention in Nicaragua's 1990 Elections: The Case of the 
Media. Unpublished M.A. thesis, University of Texas at Austin. 

 

North, Don (2003) Project Frustration: One Newsman’s Take on How Things 
Went Wrong. Television Week. December 15. Accessed 3 June 2004. 

http://www.tvweek.com/topstorys/121503iraqproject.html 
 

Opel, Richard A. (2003) Iraqis Get the News but Often Don’t Believe it. The New 
York Times. August 5. Accessed 2 July 2009. 

http://www.nytimes.com/2003/08/05/international/worldspecial/05MEDI.html?pa
gewanted=1 
 
Otterman, Michael and Hil, Richard and Wilson, Paul (2010) Erasing Iraq: The 

Human Costs of Carnage. London: Pluto Press. 
 
Oweis, Khaled Yacoub (2003) Iraqi TV Head Quits, Says US Losing Propaganda 

War. Reuters. August 6. 
 

Palmer, Laura R. (2001) Very Clear and Present Danger: Hate Speech, Media 
Reform, and Post-Conflict Democratization in Kosovo. The Yale Journal of International 
Law vol. 26: 179-218. 

http://www.baghdadbulletin.com/pageArticle.php?article_id=77&cat_id
http://www.dni.gov/press_releases/20070202_release.pdf
http://www.tvweek.com/topstorys/121503iraqproject.html
http://www.nytimes.com/2003/08/05/international/worldspecial/05MEDI.html?pagewanted=1
http://www.nytimes.com/2003/08/05/international/worldspecial/05MEDI.html?pagewanted=1
http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=author&st1=Michael%20Otterman&
http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=author&st1=Richard%20Hil&
http://www.plutobooks.com/results.asp?sf1=author&st1=Paul%20Wilson&
http://www.reuters.com/


 24 

 
Price, Monroe E. (2000) Restructuring the Media in Post-Conflict Societies: Four 

Perspectives. A Background Paper for the UNESCO World Press Day Conference in 
Geneva, May. Accessed 16 June 2012. 

http://ics-www.leeds.ac.uk/papers/pmt/exhibits/1004/price2.pdf  
   
--- (2007) Foreword: Iraq and the Making of State Media Policy. Cardozo Arts & 

Entertainment vol. 25, 5: 5-21. 
 
Reporters Sans Frontières (2003) The Iraqi Media Three Months after the War: A 

New but Fragile Freedom. July 22. Accessed 3 July 2009. 
http://www.rsf.org/The-Iraqi-media-three-months-after,7583.html 

 
--- (2010) The Iraq War: A Heavy Death Toll for the Media, 2003-2010. August. 

Accessed 7 September 2010. 
http://en.rsf.org/IMG/pdf/rapport_irak_2003-2010_gb.pdf 
 
Rohde, David (2003) Iraqis were Set to Vote, but U.S. Wielded a Veto. The New 

York Times. June 19. 
 
Rosen, Nir (2004a) US Newspaper Ban Plays into Cleric’s Hands. Asia Times 

Online. March 31. Accessed 1 July 2009. 
http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/FC31Ak01.html 

  
--- (2004b) ‘The Shi’ite Voice that Will be Heard’. Asia Times Online. April 8. 

Accessed 1 July 2009. 
http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/FD08Ak06.html 

 
--- (2006) Anatomy of a Civil War: Iraq’s Descent into Chaos. Boston Review. 

November/December. Accessed 7 September 2010. 
http://www.bostonreview.net/BR31.6/rosen.php 
 
Roug, Louise (2006) Unfair, Unbalanced Channels. Los Angeles Times. March 28. 

Accessed 5 July 2009.  
http://articles.latimes.com/2006/mar/28/world/fg-media28 

 
Shadid, Anthony (2009) In the City of Cement. The Washington Post. July 12. 

 
--- (2010) The Long, Long Shadow of Early Missteps in Iraq. The New York 

Times, WK4, February 21. 
 

Sly, Liz (2009) Iraq's Maliki Declines U.S. Offer on National reconciliation. Los 
Angeles Times. July 4. 

 

http://ics-www.leeds.ac.uk/papers/pmt/exhibits/1004/price2.pdf
http://www.rsf.org/The-Iraqi-media-three-months-after,7583.html
http://en.rsf.org/IMG/pdf/rapport_irak_2003-2010_gb.pdf
http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/FC31Ak01.html
http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/FD08Ak06.html
http://www.bostonreview.net/BR31.6/rosen.php
http://articles.latimes.com/2006/mar/28/world/fg-media28


 25 

 Stalinsky, Steven (2005) Reality TV, Iraq-Style. FrontPageMagazine.com. 
March 31. Accessed 6 July 2009. 

http://www.frontpagemag.com/readArticle.aspx?ARTID=9083 

 
Telegraph.co.uk (2005) The Buds of Democracy are Showing in Iraq. April 13. 

Accessed 1 July 2009. 
http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3616191/The-buds-of-
democracy-are-showing-in-Iraq.html 
 
The Associated Press (2010) More than a Thousand Protesters Rally in Northern 

Iraq against Killing of Kurdish Reporter. May 12. 
 
The Saban Center for Middle East Policy (2007) Crisis in the Middle East Task 

Force: The Sunni-Shi'i Divide: How Important has it Become?. July 30. Accessed 7 
September 2010. 

http://www.brookings.edu/events/2007/0730middle-east.aspx 

 
Thompson, J. B. (1990) Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in 

the Era of Mass Communication. Oxford: Polity Press. 
 
United Nations Development Programme (UNDP) (2009) Arab Knowledge 

Report 2009: Towards Productive Intercommunication for Knowledge. Accessed 18 
September 2010. 

http://204.200.211.31/contents/file/newfiles/AKR09_E/AKR09_E.pdf  
 
United States Department of Defense (2003) White Paper: ‘Rapid Reaction Team’ 

Concept. The National Security Archive. Accessed 18 June 2009.  
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/iraq_media_01.pdf 

 

--- Office of the Inspector General (2004) Quality Integrity Accountability 
Contracts Awarded for the Coalition Provisional Authority by the Defense Contracting 
Command-Washington (D-2004-057). March 18. Accessed 22 June 2009. 

http://www.dodig.mil/audit/reports/fy04/04-057.pdf 
 
--- Inspector General (2007) Review of the Pre-Iraqi War Activities of the Office 

of the Under Secretary of Defense for Policy. Report No. 07-INTEL-04, February 9.  
Accessed 13 June 2009. 

http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/iraq_media_03.pdf 
 

US Army Field Manual (1994) Psychological Operations Techniques and 
Procedures. Headquarters, Department of the Army, FM 33-1-1. May 5. 
 

Van Dijk, T. (1998) Opinion and Ideologies in the Press. In A. Bell and P. Garrett 
(eds.) Approaches to Media Discourse. Oxford: Blackwell, 22–63. 

 

http://www.frontpagemag.com/bioAuthor.aspx?AUTHID=1438
http://www.frontpagemag.com/readArticle.aspx?ARTID=9083
http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3616191/The-buds-of-democracy-are-showing-in-Iraq.html
http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3616191/The-buds-of-democracy-are-showing-in-Iraq.html
http://www.brookings.edu/events/2007/0730middle-east.aspx
http://204.200.211.31/contents/file/newfiles/AKR09_E/AKR09_E.pdf
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/iraq_media_01.pdf
http://www.dodig.mil/audit/reports/fy04/04-057.pdf
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/iraq_media_03.pdf


 26 

Visser, Reider (2007/2008) The Western Imposition of Sectarianism on Iraqi 
Politics. Arab Studies Journal Fall/Spring: 83-99. 

 
White, Josh and Graham, Bradley (2003) Military Says It Paid Iraq Papers for 

News: Possible ‘Improprieties’ to Be Investigated. The Washington Post, December 3. 
 
Wong, Edward (2005) Iraqi Constitution May Curb Women's Rights. The New 

York Times. July 20. Accessed 4 October 2009. 
http://www.nytimes.com/2005/07/20/international/middleeast/20women.html  

 
Young, Karen De and Pincus, Walter (2008) U.S. to Fund Pro-American Publicity 

in Iraqi Media. The Washington Post, October 3. 
 
Zunes, Stephen (2006) The U.S. Role in Iraq’s Sectarian Violence. Foreign 

Policy In Focus. March 6. Accessed 15 June 2009. 
http://www.fpif.org/fpiftxt/3139 

 

Zurutuza, Karlos (2012) Iraqi Sunnis Want Autonomy amid Discrimination. DW. 
April 3. Accessed 16 June 2012. 

http://www.dw.de/dw/article/0,,15856137,00.html 
 

Wikileaks (2006) Sectarian Concerns at IMN. Embassy Baghdad, 
06BAGHDAD1560, May 10. Accessed 16 June 2012. 

http://wikileaks.org/cable/2006/05/06BAGHDAD1560.html  

http://www.nytimes.com/2005/07/20/international/middleeast/20women.html
http://www.fpif.org/fpiftxt/3139
http://www.dw.de/dw/article/0,,15856137,00.html
http://wikileaks.org/cable/2006/05/06BAGHDAD1560.html

