
 
 

 
 
 

University of Westminster Eprints 
http://eprints.wmin.ac.uk 
 
 
Freedom of expression, accountability and development in 
the Arab region. 
 
Naomi Sakr 
 
School of Media, Arts and Design 

 
 
 
This is an electronic version of an article published in Journal of Human 
Development, 4 (1). pp. 29-46, March 2003. Journal of Human Development 
is available online at: 
 
http://www.journalsonline.tandf.co.uk/openurl.asp?genre=article&issn=1464-
9888&volume=4&issue=1&spage=29  
 
 
 
The Eprints service at the University of Westminster aims to make the research 
output of the University available to a wider audience.  Copyright and Moral Rights 
remain with the authors and/or copyright owners. 
Users are permitted to download and/or print one copy for non-commercial private 
study or research.  Further distribution and any use of material from within this 
archive for profit-making enterprises or for commercial gain is strictly forbidden.    
 
 
 
 
Whilst further distribution of specific materials from within this archive is forbidden, 
you may freely distribute the URL of the University of Westminster Eprints 
(http://eprints.wmin.ac.uk). 
 
 
In case of abuse or copyright appearing without permission e-mail wattsn@wmin.ac.uk. 

wattsn
top stamp

wattsn
Middle

wattsn
Bottom



 1 

 
 
 
 
 

FREEDOM OF EXPRESSION, ACCOUNTABILITY AND 
DEVELOPMENT IN THE ARAB REGION 

 
 

by Naomi Sakr 
 
 

Naomi Sakr lectures on communication policy and development at the School 
of Communication and Creative Industries at the University of Westminser in 
the UK and is a consultant in media, governance and the Middle East to 
several international organisations.  

 
 

Abstract 
 
Mechanisms for ensuring government transparency and accountability have yet to 

become established in the Arab region, where oil rents and security rents have 

traditionally enabled governments to provide jobs and services without having to rely 

heavily, if at all, on raising revenue through personal income tax on citizens. Yet 

various forms of resource mobilisation, which will be needed in future, are likely to 

require a greater degree of accountability from those responsible for such 

mobilisation. This paper considers whether a move in this direction is under way. It 

reviews government approaches to freedom of expression in the media and among 

non-governmental organisations. It notes changes that have taken place in this sphere 

since the start of the 1990s, not all of them positive, and concludes that many more 

steps remain to be taken if media organisations and NGOs are to exert pressure for 

accountability on behalf of citizens, and especially the disadvantaged.  

 



 2 

 
Introduction  
 
'No taxation without representation' is an adage frequently applied in reverse to Arab 

states. Where goods, services and income are distributed to citizens, but tax is either 

not collected or is collected inefficiently or selectively, consensus may be achieved by 

means other than democratic legitimation (Luciani 1994: 132). In economies where 

state revenues derive not from personal income tax but from rents of one form or 

another, governments are seen to lack what one analyst has called the 'organic, albeit 

adversarial, links with their citizens that taxation is believed to bring about' 

(Waterbury  1994:  29-30). Oil rents remain the mainstay of budgets in many Arab oil 

exporting states; they accounted for 80-85% of fiscal revenues in Saudi Arabia and 

Kuwait in 2001.1 Security rents, in the form of foreign financial support, also play an 

important role. Egypt, for example, received aid pledges worth $10.3bn over three 

years from US, European and multilateral donors in February 2002, after the 

September 11th suicide attacks in the US and global economic slowdown hit the 

country's earnings from tourism, oil and the Suez Canal.2 In Jordan's budget for 2002, 

foreign grants were projected to provide nearly 12% of revenue, whereas taxes on 

income and profits were set to contribute less than 10%. It is also the case, however, 

that, in the long term, both oil rents and security rents in the Arab region are on a 

downward trend, prompting suggestions (e.g. Norton 1997: 11) that rentier, or 

distributive, states may behave like production states after all in exhibiting a link 

between income and representation. In other words, just as tax extractions are linked 

to political representation of tax-payers, it may be that a reduction in rents, by leading 

to a reduction in welfare and other entitlements, could ultimately have the same 

impact — in terms of pressure for government accountability — as an increase in 

personal income tax.  



 3 

 

Clement Henry and Robert Springborg (2001: 74-78) draw a direct link between a 

lack of transparency and political accountability in Arab countries and their inability 

to mobilise public resources through extraction of tax. They show that, while overall 

tax extraction matches that in other regions as a proportion of GDP, a close analysis 

of tax by type reveals a different picture. Direct taxes on individual incomes are 

typically some 10% of GDP in Europe (2001:76). In Egypt and Jordan, in contrast, 

taxes on individual incomes and profits are only 0.7% and 1.3% of GDP respectively. 

Moreover, as Henry and Springborg also point out (2001: 78), even these 'miniscule' 

tax collections overstate actual extractive capacity, because the governments in 

question deduct individual income tax willy nilly from the earnings of their own 

employees, not from those in the private sector. Leading Arab Gulf countries, 

meanwhile, have yet to introduce any personal income tax for nationals other than 

zakat, the alms-giving prescribed as a religious duty by Islam. A new tax law 

approved in Saudi Arabia in 2002 envisaged raising tax only from foreign residents 

(EIU 2002c: 17). Yet new revenue sources are urgently needed. Saudi Arabia ran a 

$6.7bn fiscal deficit in 2001 (EIU 2002a: 27), despite relatively high oil prices that 

year. The urgency of finding new revenue sources across the Arab world is 

compounded by the fact that customs tariffs and corporate taxation need to be reduced 

to encourage foreign investment and trade of a kind that will create jobs.  

 

Arab governments would thus appear to have reached a policy crossroads. Standing 

still is not an option if much-needed internal resources are to be mobilised. Yet, based 

on the foregoing analysis, moving forward on resource mobilisation implies a 

simultaneous move towards greater transparency and accountability. The remainder of 



 4 

this paper considers whether there is any evidence that such a move is taking place. It 

assesses trends in transparency and accountability since the start of the 1990s, 

focusing on government approaches to freedom of expression in the media and among 

non-governmental organisations (NGOs). It begins by reviewing laws and political 

structures that shape such approaches and then deals in turn with changes in 

regulation affecting the media and NGOs. 

 
Laws and political structures 
 
In practical terms, as evidence in this paper will show, citizens in the majority of Arab 

states lack functioning institutional mechanisms for holding their governments to 

account. This is especially true in situations where legislation empowers heads of state 

to rule by decree. In Saudi Arabia, for example, the 1992 Basic Law enshrined the 

absolute authority of the king. In Egypt and Syria, State of Emergency laws have been 

used for decades to override constitutional guarantees of citizens' rights. Emergency 

laws confer powers of censorship and arbitrary arrest and detention and authorise the 

use of special security courts whose verdicts are not subject to appeal (Amnesty 

International 2000; Article XIX 1998a: 21-24). Presidential plebiscites or legislative 

elections held under these laws cannot be free or fair. Jordan was ruled under martial 

law from 1957 to 1989, since when emergency-style curbs on political rights have 

been invoked periodically (Sakr 2002). Algeria introduced a State of Emergency Law 

in 1992. Bahrain's State Security Law, in force from 1974 to February 2001, 

empowered its authorities to hold government opponents incommunicado and without 

trial for up to three years. Those who invoke emergency legislation justify their 

actions by reference to security threats, whether external (from Israel) or internal 

(from opposition groups). Yet the enforcement of emergency laws in itself creates the 

conditions in which opposition groups become a threat to stability, by denying them 



 5 

peaceful routes to expressing dissent. At the same time, states that are party to the 

International Covenant on Civil and Political Rights (including Algeria, Egypt, Jordan 

and Syria) disregard their accountability to their co-signatories in the international 

community by contravening the terms of the Covenant, especially Article 4(1) which 

limits the use of emergency laws.  

 
Separation of powers 
 
In countries where the exercise of power is highly centralised, both functionally and 

geographically, the best hope for populations to push for accountability is by taking 

advantage of any checks and balances that may exist through the separation of 

executive, legislative and judicial powers. Generalisation about the extent of such 

separation across the Arab world is hazardous, but it can be said that moves towards 

the separation of powers over the past ten years have been limited. 

 

Where there have been signs of movement, as for example in the Gulf, these have 

resulted from external as well as internal pressure. For example, after the US-led 

military coalition expelled Iraqi occupying forces from Kuwait in 1991, Gulf 

monarchies and emirates were advised that they should be seen to be consulting their 

people. Kuwait's elected legislature, the National Assembly, was reconvened, having 

been suspended indefinitely by the emir in 1986. Bahrain appointed a Consultative 

Council to replace the elected National Assembly that had been dissolved in 1975. 

Saudi Arabia's appointed Consultative Council, established under the Basic Law of 

1992, came into being in 1993. Oman held the first elections to its Consultative 

Council under a system of limited suffrage in 1997. The emir who came to power in a 

palace coup in Qatar in 1995 was more ambitious; he ordered municipal elections and 

in 1999 launched preparations for creating an elected parliament for Qatar in around 



 6 

2003. This set a precedent for Bahrain to follow when its new emir took over in 1999 

and set about responding to calls for reform from Bahraini dissidents. Despite these 

adjustments, premierships and key government portfolios in the Arab Gulf states at 

the start of the twenty-first century were still going to people appointed from above, 

not elected from below. The 16-member cabinet formed in Kuwait in February 2001 

included seven members of the ruling family and four elected members of the 

National Assembly.  

 

Meanwhile a trend towards de-liberalization took place in North African Arab states 

in the 1990s, spurred by events in Algeria in and after 1992. Algeria's 1989 

constitution introduced multi-party politics to replace the country's one-party state, 

but the army did not allow elections to take their course. Fearing victory by an 

Islamist party, the Front Islamique du Salut (FIS), it intervened to depose the 

president, cancel the elections and ban the FIS. Algeria descended into brutal and 

bloody civil strife, spreading fears of a similar spiral of violence elsewhere. The 

Egyptian government reacted by penalising non-violent Islamist groups for the 

terrorist acts of a small number of extremists from various Arab states, including 

Algeria and Egypt, who had returned from fighting in Afghanistan. Determined to 

deactivate all forms of Islamist opposition it used military courts to try civilians, 

thereby avoiding entanglement with a still partially independent judiciary. To pre-

empt the emergence of Islamist representatives at any level, government appointees 

were imposed on professional syndicates, universities, municipal councils and other 

bodies whose officials had previously been elected (Kienle 1998) In Tunisia, the 

government back-pedalled on reforms introduced by President Ben Ali in the late 

1980s. Hundreds of alleged Islamist conspirators were tried by military tribunals and 



 7 

the law on associations was amended to bar entry to leaders of political opposition 

groups (Article XIX 1998b: 9). Nothing was left to chance in general elections, so that 

ruling parties in both Tunisia and Egypt were returned with overwhelming majorities 

in both parliamentary and municipal elections (Langohr 2000; Makram-Ebeid 1996: 

131; Middle East International 2000: 17; Pelham 1999; 13). In Morocco in contrast, 

constitutional reform approved by referendum in 1996 enhanced the separation of 

powers through the introduction of a bicameral parliament, with a lower house wholly 

elected by universal suffrage. A prime minister from Morocco's socialist opposition 

bloc was asked to form a cabinet. Even so, appointees to the key ministries of interior, 

finance and foreign policy were still chosen by the king.  

 

Political structures in the eastern Mediterranean withstood major changes in the global 

order. Despite the demise of its long-standing backer, the Soviet Union, and the 

collapse of authoritarian regimes in eastern and central Europe, Syria's political 

system endured. Hafez al-Asad died in 1999 having been president for 29 years and 

the succession passed to his son Bashar. A slight relaxation in press censorship 

ensued, in the sense of new publications appearing on news-stands (Moubayed  2001). 

But incarceration remained the penalty for anyone calling for accountability from 

senior political figures (Haddad 2001). The Syrian government and its military 

intelligence forces also retained ultimate control over domestic politics in Lebanon as 

the latter embarked on reconstruction after its 1975-90 civil war. A Defence and 

Security Agreement signed between Syria and Lebanon in 1991 required the Syrian 

and Lebanese military and security authorities to "ban all military, security, political 

and media activity that might harm the other country" (Article XIXa 1998: 59-60). 

 



 8 

In theory, the executive power of the Palestinian Authority that took limited control of 

a small amount of land in the West Bank and Gaza in the mid-1990s, should have 

been constrained under the terms of the Basic Law, passed in 1997. However it took 

until June 2002 for the Palestinian Authority chairman, Yasser Arafat, to ratify the 

law. In the intervening period, the elected Palestinian Legislative Council was 

sidelined and, instead of Palestinian municipal elections taking place as scheduled in 

1998, municipal councils were appointed. Political liberalization that took place in 

Jordan between 1989 and 1993 came to an abrupt halt after the Jordan-Israel Peace 

Treaty was signed in 1994, as the government moved to silence the treaty's opponents 

through curbs on freedom of expression and assembly. Judicial challenges to these 

curbs were overcome through fresh legislation passed by the quiescent parliament 

formed after opposition parties boycotted the 1997 elections in protest at government 

controls.  

 

Meanwhile, unification of North and South Yemen in 1990 brought with it a period of 

liberalization culminating in multi-party elections in 1993. But the civil war that 

followed in 1994 brought victory to conservative traditionalist forces who used a 

combination of laws and extra-judicial means to harass and intimidate opposition 

parties and intellectuals. In 2000, the Yemeni parliament approved constitutional 

amendments to extend its own life from four to six years and the president's tenure 

from five to seven years. 

 
(In)equality before the law 
 
States of emergency and authoritarian rule add to, or reinforce, degrees of 

disadvantage suffered by groups within individual countries and the region as a 

whole. Clearly, where civil and political rights are denied to whole populations, 



 9 

disadvantage becomes a relative term, with other forms of disadvantage being 

additional to civil and political ones. Women, for instance, have been said to 

experience a particular form of 'double jeopardy' (Kandiyoti 2000: xiv). Where family 

law defines women as wards of their male relatives and prevents them from entering 

employment or travelling without a man's permission, they suffer the same limitations 

set on male civic and political participation but are additionally denied full juridical 

status. Only a dozen Arab states have signed the UN Convention on the Elimination 

of All Forms of Discrimination Against Women (CEDAW), and even they have 

placed reservations on key articles of the convention, such as those dealing with 

divorce, nationality, political participation and equality before the law (CMF-MENA 

2000: 4). Migrant workers and their families may also find themselves disadvantaged, 

especially in Gulf states, where non-nationals are increasingly being excluded from 

free welfare provision.  

 

Minorities face various types of disadvantage in different states. In Kuwait, more than 

100,000 stateless Arabs, known as bedoon because they are bedoon jinsiya (without 

nationality), do not have citizenship. even though they have lived in the country for 

generations. Neither women nor bedoon have had the right to vote in, or run for, 

elections to the Kuwaiti National Assembly; this right is restricted to males who are 

Kuwaiti by birth or have been naturalised for 20 years. Syrian Kurds, who account for 

8-10 per cent of Syria's population, have been subjected to systematic denial of 

nationality and citizenship rights since the 1960s (Human Rights Watch 1996; Article 

XIX 1998a:77-78). Algeria's ethnic Berbers account for around 30 per cent of the 

population, but the government in Algiers has refused to recognise Tamazight as their 

official language on a par with Arabic and security forces have been deployed to 



 10 

clamp down harshly on Berber unrest (e.g. MEED 2001:3). In Egypt, Coptic 

Christians comprise 6-10 per cent of the population, Research suggests that they own 

22 per cent of the country's wealth but hold only 1.5 per cent of official positions 

(Negus 2000: 14).  

 

Economic disadvantage creates another layer of inequality that has been foisted on 

many people in the Arab world, in the form of systematic impoverishment. 

Sometimes this has been a result of governments penalising dissidents and their 

families by denying them jobs and pensions as well as civil rights. In some more 

visible cases, whole countries or communities have been affected. Palestinians have 

lost their lands and livelihoods over the past half-century by being turned into 

refugees. From 1993 onwards, Israeli "closures" repeatedly blocked the movement of 

people and goods between Israel and the Occupied Territories of the West Bank and 

Gaza and within the Occupied Territories themselves, pushing the Palestinian 

unemployment rate above 20 per cent in 1996-97.3 These blockades intensified to the 

point of virtual suffocation in 2001-2002, leaving one third of the labour force 

unemployed and 50 per cent of the population below the poverty line of $2/day.4 The 

effect of a decade of international sanctions on Iraq can be gauged from UNDP data 

on infant mortality which, in stark contrast to the global trend, was higher in 1998 

than in 1970.5 Two co-ordinators of UN humanitarian assistance to Iraq resigned their 

posts in protest at the human cost of sanctions.6  

 

A further form of disadvantage that has major implications when it comes to ensuring 

transparency and accountability is an educational one. The level of illiteracy across 

Arab states remains high, especially among women but also among young people 



 11 

aged 15 to 24. In 1999, average adult literacy in the Arab region as a whole was 61.3 

per cent, while average youth literacy was 78.4 per cent (UNDP 2001: 177). Female 

literacy is lowest in Yemen, at around 23 per cent, followed by Morocco at around 34 

per cent, but rates of only 40-60 per cent were to be found in Algeria, Egypt, Iraq, 

Oman, Sudan, Syria and Tunisia.   

 
Media controls 
 
It follows from the above that disadvantage and accountability are in urgent need of 

public discussion in the Arab region. Yet laws and power structures restrain the Arab 

media from pursuing these issues. While 'censorship' is an appropriate description of 

the effect of these laws, it is important to recognise that censorship is achieved not 

only through direct supression of content, but also by more fundamental and less 

visible means, including regulation of media ownership, regulation of entry to the 

profession of journalism and regulation of printing and distribution, as well as extra-

judicial intimidation of media practitioners and bars on access to information. Thus 

the authorities in a given country may say the country has a 'free press', because 

opposition parties are permitted to publish newspapers alongside the government-

owned dailies. Yet analysis of the full range of laws relating to freedom of expression 

reveals that the media are not free. Nor, on the whole, did they become freer over the 

1990s despite changes in the media landscape over this period.  

 
 
Layers of regulation 
 
Egyptian law is fairly typical of Arab media law in several respects, including the 

monopoly it gives the state over radio and television broadcasting. Broadcasting is to 

be conducted by a national agency supervised by the minister of information — in 



 12 

other words, a member of the executive branch of government. By law, individuals 

are not allowed to own newspapers. Corporate entities seeking to publish must apply 

to a government-appointed body for a licence, putting up a bank deposit of £E1 

million ($250,000) for a daily newspaper. Political party newspapers are allowed 

under the 1977 law on political parties, but the same law makes the licensing of 

parties subject to vetting by a committee whose membership is controlled by the 

president of the republic (himself the head of the ruling political party), whose 

members must include three government ministers and which is only considered 

quorate when those ministers are present. Printing and distribution of opposition 

newspapers is conducted by printing houses belonging to the main government-owned 

dailies; other printing takes place in a so-called free zone where entry and exit of 

goods is government-controlled. Journalists cannot choose which union to belong to. 

By law, if they are not full members of the sole Journalists' Syndicate, whose 

operations and membership are legally subject to government oversight, they may not 

work as journalists or be hired by any publisher or news agency.7   

 

These restrictions exist in addition to other curbs placed on media activity by the 

Penal Code, the Press Law and laws governing the content and screening of films, 

videos, books and stage plays. It is quite possible, for example that a drama shown on 

Egyptian television will have been through four censorship barriers. If it is published 

first as a book, it will be censored before publication. If it then becomes a stage play 

or film, approval for its adoption and subsequent performance will necessitate two 

further rounds of censorship. In order to be shown on television it will be checked yet 

again by the broadcasting censorship department. The 33 vaguely-worded 

prohibitions listed in the Egyptian state broadcaster's Code of Ethics reflect taboos 



 13 

contained in the state's Penal Code and Press Law. Among other things they forbid 

'causing offence' to the president, parliament, army, courts or other public authority; 

'harming national unity or social peace'; 'criticising the state national system', 

'criticising Arab nationalism and its struggle, values and national traditions', or 

releasing any 'confidential information' (Napoli, Amin and Boylan 1995: 171-72).  

 

One of the most significant changes on the Egyptian media scene over the past ten 

years has been the introduction of pre-trial detention for journalists under 

investigation for breaking censorship laws in the practice of their profession, together 

with a stiffening of the fines and prison sentences imposed for media 'crimes'. The 

draconian press law introduced in 1995 caused such an outcry that it was modified 

although only very slightly) before being re-issued the following year (Article XIX 

1997a: 37-40). Severe new press legislation was also introduced in other Arab states. 

Jordan's 1993 press law was tightened by royal decree ahead of parliamentary 

elections in 1997, forcing the closure of 13 newspapers, most of them weekly (Sakr 

2002: 115). When Jordan's High Court of Justice ruled a few months after the election 

that the amendments were unconstitutional, the amendments were pushed through 

parliament as a law. Further changes in 1999 appeared to soften the press law 

somewhat, but were more than cancelled out by tight 'temporary' amendments to the 

Penal Code announced in October 2001. 

 

Amendments to the Tunisian Press Code in 1993 reduced the validity of mandatory 

publishing permits. Permits that were previously issued for an unspecified period had 

thereafter to be submitted for renewal every year (Article XIX 1998: 39). In January 

1997, the Press Code requirement that copies of publications should be deposited with 



 14 

the ministries of interior, justice and information before distribution was extended to 

academic papers prepared for presentation at conferences in Tunisia, regardless of the 

venue (Ibid: 41). In Morocco, the 1999 accession of King Mohammed VI raised 

expectations that press regulation would be relaxed. In the event, the government 

continued to enforce the seizure, suspension and confiscation powers granted to the 

Ministry of Interior. The year 2000 saw the Moroccan authorities withdrawing the 

accreditation of several local and foreign journalists and permanently closing three 

weekly newspapers under Press Code provisions that allow the banning of material 

deemed to 'undermine the foundations of the state' (Reporters sans frontières 2001). It 

took a royal amnesty to free two journalists jailed in 2001 for defaming a minister. 

 

In Lebanon, the only Arab state to allow private terrestrial broadcasting, 

implementation of the 1994 Audiovisual Law with effect from 1996 involved the 

closure of many radio and television stations. Access to the airwaves was thereby 

restricted to stations backed by political leaders (Human Rights Watch 1997). Syrian 

controls on Lebanese media, which were much in evidence in the early years of 

Lebanon's civil war, surfaced again in the 1990s. They were particularly evident in 

management changes at the Lebanese Broadcasting Corporation ((LBC) in 1998 

(Kassir 2000) and when two journalists were charged by a military tribunal in August 

2001. A proliferation of small local Palestinian broadcasters found themselves subject 

to harassment and temporary closures imposed by the Palestinian security forces on 

behalf of the Palestinian Authority if they spoke out critically on internal matters 

(Sakr 2001: 104-5; 108-9). The Yemeni government meanwhile established a Press 

Prosecution Office in Sanaa in 1993, with a mandate to monitor newspapers, editors 



 15 

and reporters and raise lawsuits. This radically reduced the scope for free expression 

allowed under the country's 1990 press law (Carapico 1998: 53-54). 

 

As for the six Gulf Co-operation Council (GCC) countries, the biggest and most 

significant change in media law during the 1990s was the abolition by Qatar of its 

Ministry of Information and formal media censorship in 1996. At the start of the 

decade the press laws in force in Saudi Arabia, Kuwait, UAE, Bahrain, Oman and 

Qatar all imposed prison sentences for such vaguely-worded offences as 'criticising 

the ruler', 'disseminating false information', 'disturbing public order', or  'harming' 

national unity, public morality or relations with friendly states". The main difference 

from one country to the next was in whether the length of the prison sentence imposed 

for such offences was measured in months or years (Derradji 1995: 168-92; 206-17; 

317-40). All had information ministries running the broadcast media and enforcing 

press censorship through licensing of publications, obligatory deposit of newspapers 

before (or, in the UAE, at the time of) distribution, registration of journalists and so 

on. Modest steps towards partial relaxation of press and publications laws took until 

the end of the 1990s in the UAE and 2000-2001 in Kuwait, Bahrain and Saudi Arabia. 

In many respects these steps were inconclusive. The UAE, for example, has 

traditionally eschewed heavy-handed censorship, preferring informal consultations 

between editors and the minister of information to guide media content. The new 

press law approved in Saudi Arabia in 2000 allowed the creation of a journalists' 

association, opened the way to local publication of foreign newspapers and stated that 

local publications would be censored only in emergencies. However, it retained 

censorship for content deemed defamatory to Islam or harmful to public morals or the 

interests of the state. As a result, previous censorship practices appeared little changed 



 16 

(US State Department 2001). Qatar consequently remained exceptional not only in the 

GCC but in the whole Arab region in doing do away with its information ministry. A 

Jordanian government promise to do likewise fell far behind schedule during 2002 as 

controls on the media were tightened instead of being relaxed (Khader 2002).  

 
Media ownership  
 
With only one Arab state abolishing its principal censorship institution over the 

decade in question, the reasons behind the rise of the expatriate pan-Arab press and 

broadcasting are fairly clear. While media restrictions at home provided the 'push' for 

the emigré media, new openings created by deregulation in European capitals and the 

increasing accessibility of satellite technology provided the 'pull'. Abroad, however, 

the option of publishing or broadcasting was available only to those with sufficient 

means. For instance, Saudi Arabian media institutions, among the most tightly 

restricted in the home environment, took advantage of overseas operations to foster 

some debate of broad policy issues. Yet with members of the Saudi ruling family and 

their relatives or allies controlling these media outlets either directly or indirectly 

(Sakr 1999: 97-101), the escape to a more liberal environment was not accompanied 

by any departure from the norms of deference to authority established inside the 

kingdom. Egyptian and Lebanese satellite channels, being produced by entities based 

in their countries of origin, were constrained by the imperatives of national legislation 

and politics discussed above. Against this background Al-Jazeera Satellite Channel — 

staffed by journalists from all over the Arab world, and operating in Qatar, the only 

Arab country to have officially abolished media censorship — established a reputation 

for innovation by hosting controversial policy debates. These in turn were seen by 

audiences as geared to promoting transparency and accountability on the part of 

power holders. 



 17 

 

While Al-Jazeera's arrival prompted some other television stations to emulate its 

programmes in form, if only rarely in substance,8 the numerical increase in Arab 

media outlets that occurred during the 1990s was not matched by an increase in 

financial or political strength on the part of media players who were not already part 

of their country's ruling establishment. The rise of new press outlets was partly due to 

legal and economic changes taking place in countries such as Jordan, Egypt and 

Yemen in the wake of the 1991 Gulf war. Jordan's relatively liberal 1993 Press Law 

opened the way to a large number of new privately owned newspapers, whose 

investigative journalism succeeded in exposing quite a few failures of accountability 

on the part of local and national authorities. But these papers depended on advertising 

from state companies and input from the government-owned news agency and could 

be squeezed accordingly. International Monetary Fund-prescribed privatisation in 

Egypt in the mid-1990s put wealth back in the hands of private entrepreneurs who 

needed media outlets to put their views across and enhance their public image. Denied 

the possibility of registering independent papers in Egypt, they registered them in 

Cyprus and printed them in Egypt's free zone. As such they were vulnerable to 

regulatory changes affecting the free zone, including a sudden two-month ban on the 

printing of offshore publications, imposed by the General Authority for Foreign 

Investment in 1998. Unification in Yemen, followed by elections, was accompanied 

by expansion of the non-government press. This expansion was curtailed, and some 

papers suspended, from the mid-1990s onwards.  

 

In the same way that money from the Saudi ruling family funded three major satellite 

television companies, it also financed the two leading pan-Arab newspapers, Asharq 



 18 

al-Awsat and Al-Hayat. However, questions were raised about the intentions of two 

Saudi-owned media operations when they decided in 2000 to relocate from London to 

the Arab region. Middle East Broadcasting Centre (MBC) began its move to Dubai's 

Media City in late 2000 and formalised it in early 2002. Al-Hayat moved to Beirut. In 

both cases observers felt the companies would be willing to accept local political 

pressures in order to benefit from cheaper labour and investment incentives.  

 
Curbs on NGOs 
 
The heavy legal and practical constraints on freedom of expression outlined in the 

preceding sections make civil society a problematic category in the Arab world. When 

the state retains a tight grip over both traditional and modern institutions (from 

mosques to universities) as well as the means of production, a corollary of its strength 

is a weak civil society (Barakat  1993: 278). It has also been argued that civil society 

did not exist as such in Arab states, even before the rise of the strong state, because 

the organisation of agricultural, artisanal and commercial activities, being based on 

clan membership, was incompatible with notions of citizenship inherent in the term 

'civil society' (Khafaji 1994: 37). Weakness vis-à-vis the authorities and an internal 

lack of civility are two persistent features that affect the ability of Arab civil society 

institutions to hold power-holders to account. 

 
Lack of autonomy 
 
The institutional weakness of voluntary associations, pressure groups and other non-

governmental organisations in Arab countries can be attributed to laws depriving them 

of autonomy. Such laws are consistent with a mode of interest representation that has 

all the monopolistic, non-competitive, hierarchically-ordered and functionally-

differentiated hallmarks of state corporatism, as identified by Schmitter (1974: 93-4). 



 19 

In circumstances where any activity, from publishing to running a youth club or 

charity, can be conducted legally only if it has been formally licensed by the state, 

activities that international norms classify as the prerogative of civil society depend 

instead on government approval and remain permanently subject to government 

intervention. Fund-raising and recruitment are particularly closely controlled. A whole 

range of bodies that are assumed in other contexts to be part of civil society — such as 

universities or trade unions — can hardly be described as such when their most 

influential personnel are appointed by, or on behalf of, the head of state. Ambiguities 

arising from this lack of autonomy contribute to a lack of interest in pluralism among 

would-be civil society groups. As the survival of voluntary, non-profit ventures is 

contingent and uncertain, survival becomes an objective in its own right, leading to a 

tendency for some groups to seek freedom of association and expression for 

themselves but not for others (Abdel-Rahman 1999; Najjar 1998: 37; Al-Bizri 1995: 

151-4).  This is particularly, but not exclusively, true of associations that espouse 

codes of conduct derived from a particularly puritanical interpretation of Islam, which 

have little in common with liberal or universalist approaches to fundamental freedoms 

and human rights. The growth of such groups in the Gulf during the 1980s influenced 

expatriate Arabs working in Gulf countries, who took these ideologies back home 

when they were caught up in the population shifts that followed the 1991 Gulf war.  

 

Tight restrictions have been placed on non-governmental organisations in the Arab 

region over the past decade, in response to their emergence during that period. Human 

rights NGOs had already sprung up in the 1970s (e.g. Brand 1998: 37 and 185) and 

1980s, driven internally by disillusionment with political ideologies on the part of 

political activists whose organisations were in crisis, as well as by "demonstration 



 20 

effects" from abroad (El-Sayed Said 1994: 68). From the mid-1990s, however, several 

factors contributed to a proliferation of advocacy and research groups. Stimuli 

included the International Conference on Population and Development in Cairo in 

1994, followed in 1995 by the Social Summit in Copenhagen and the Fourth World 

Conference on Women in Beijing. Another factor was the European Union's new 

Mediterranean policy, launched as the Euro-Med Partnership in November 1995. The 

MEDA Democracy Programme, created within the Partnership, was a source of funds 

to non-profit groups promoting democracy, rule of law, freedom of expression, 

freedom of assembly and association and protection of vulnerable groups, notably 

women and young people, in seven Arab Mediterranean states and the Palestinian 

Authority. The large number of NGOS working in the areas under the Palestinian 

Authority was reflected in their remarkably large share of MEDA Democracy grants, 

as documented by the EU (European Commission 1999). A relatively large share also 

went to Morocco. In contrast, low portions for Tunisia and Syria seem to reflect a 

dearth of suitable recipients (European Commission 1999). Difficulties experienced 

by the Tunisian Human Rights League (LTDH) over a period of several years may 

help to explain the scarcity of similar institutions in the country. In late 2000 the 

offices of the LTDH were closed, its activities suspended and judicial proceedings 

were later launched against its senior personnel.9 In Syria in the early 1990s, 17 

people connected with the Syrian Committees for the Defence of Democratic 

Freedoms and Human Rights (CDFDH) were sent to prison for terms ranging from 

five to 10 years. When private discussions groups mushroomed in Syria in 2000, 

calling themselves civil society forums, the authorities responded by obliging them to 

seek official permission to convene. Most were forced to close as authorization was 

not forthcoming.  



 21 

 

Human rights advocacy groups in Egypt were meanwhile left in a limbo of technical 

illegality. The Egyptian Organisation for Human Rights (EOHR) was formed in 1985 

but was denied formal authorization on the grounds that its aims were political, in 

violation of the law governing voluntary associations (Law No 32 of 1964). In 

contrast, business associations formed to promote privatisation were allowed under 

the same law (Zaki 1995: 62). Civil Society, the flagship journal of civil society 

activists in Egypt and other Arab states, published by the Ibn Khaldun Centre for 

Development Studies in both English and Arabic for much of the 1990s, was 

pronounced illegal along with other civil society organs by the Governor of Cairo in 

September 1999. The Secretary-General of the EOHR was imprisoned in December 

1998 and in February 2000 he was formally charged with breaching controls on fund-

raising imposed by a Military Order of 1992. In July that year, Saadeddin Ibrahim, the 

director of the Ibn Khaldun Centre, was arrested with a number of associates on 

suspicion of charges that included breaching the same Military Order. While Dr 

Ibrahim was being tried, convicted, imprisoned, retried and — in July 2002 — 

reconvicted and sentenced to seven years in prison, Egyptian law on the operation of 

NGOs was further tightened. Law 153 of 1999, which replaced Law No 32 of 1964 

was thrown out by the Supreme Constitutional Court on a technicality, only to be 

replaced in its turn by new legislation that would empower the Ministry of Social 

Affairs to close an NGO without having to go through the courts. It would also 

prohibit NGOs from affiliating with international organizations (Khan 2002). 

   

A resurgence of private associations followed Lebanon's emergence from civil war 

during the early 1990s. Lebanon's confessional society, based on the sharing of 



 22 

political power among religious communities, is such that many of these associations 

have a primarily religious affiliation. Indeed Lebanon has historically been unusual in 

the region because of the way sects have marginalised national state institutions. 

Ultimately, however, despite a degree of liberalism at the local level, Lebanese civil 

society is policed by Syrian security forces. In theory private groups are required by 

law only to inform the government of their establishment. In practice the Ministry of 

Interior insists that associations require a ministry permit (Lebanese Centre for Policy 

Studies 1999: 13). The lifting of martial law in Jordan in 1989 seemed to open the 

way to a new era for Jordanian civil society. The kingdom's 1990 National Charter 

stated that individual citizens and social and political groups should be able to state 

their opinions through the national media. The High Court of Justice Law, which 

followed in 1992, strengthened the power of the judiciary to uphold public challenges 

to the executive. Major curbs remained, however. The 1992 law on political parties 

forbade associations, charities and clubs from using their premises or resources for the 

benefit of any politically partisan organisation (Wiktorowicz 1999: 609-610). In 1997, 

the Jordanian authorities issued reminders that they should be given two days' prior 

notice of public meetings. A 1998 ruling made foreign support for local research 

centres subject to government approval.  

 

Given these developments, NGOs from Egypt, Jordan and elsewhere were so 

concerned about the increasing restrictions on their funding, registration and 

autonomy that they met in Amman in May 1999, with World Bank backing, to discuss 

a collective survival strategy. There they issued a Declaration of Principles and 

Criteria Relating to the Freedom of Association in Arab Countries, based on Article 

20 of the Universal Declaration of Human Rights. It must be seen as highly indicative 



 23 

of Arab civil society's vulnerability to state interference that, after a decade of growth, 

its organizations were still having to devote so much attention to securing their own 

future, rather than attending to their original objectives. Accounts of the struggle for 

freedom of association and assembly dominated the Workshop on Civil Society held 

as part of the World Bank's Mediterranean Development Forum in Cairo in March 

2000.  

 
NGOs and the Internet 
 
As for civil society use of the Internet at this stage, Internet dissemination of the 

Declaration on the Freedom of Association demonstrated both the potential and actual 

use.10 It is a feature of the Internet, as of any communication technology, that it 

cannot galvanise networks that do not have an organic existence on the ground. Civil 

society networks need to be sustained by people able to focus on tasks other than 

staying on the right side of the law before they can be sustained by the Internet. 

Certainly the demonstration effects of the Internet have not been lost on Arab civil 

society. The high profile use of faxes and e-mails by Saudi dissidents in London in the 

mid-1990s caught the imagination of other Arab opposition groups in exile. Yet 

Internet links with activists inside Arab countries were held back by delays in access 

and availability in the countries concerned (Human Rights Watch 1999). Saudi 

Arabia, for instance, did not allow public Internet access until 1999, and then only 

through a tightly censored system. Access in Syria came even later, and then only for 

certain members of the elite.  

 

The period between 1999 and 2000 saw rapid growth in Internet subscriptions in the 

majority of Arab countries as the cost of connections came down and the number of 

Arabic-language websites increased. But overall Internet penetration remained very 



 24 

limited. By 2002 the highest levels of access (around 8-9 per cent of the population) 

were to be found in Lebanon and in the small and wealthy Gulf emirates of Qatar, 

Kuwait and the United Arab Emirates. Internet penetration in the poorer and more 

populous countries was mostly less than 1 per cent (UNDP 2001: 60-2; Mahmoud 

2002). New information and communication technologies enable all kinds of NGOs in 

Arab states to network with their counterparts and associates overseas in a way that 

appears to have raised international awareness of the vulnerability of civil society in 

the Arab world. This may in turn have strengthened pressure by western civil society 

groups on western governments and multinational companies to reconsider their 

policies towards Arab governments. Inside the Arab world, however, the Internet has 

not altered the balance of power.  

 
Conclusion 
 
This article has reviewed the evolution of Arab media organisations and NGOs since 

the early 1990s to assess how far these bodies have contributed to pressure for 

transparency and accountability from power-holders in the Arab region. It was argued 

at the outset that the rationale for maximising transparency and accountability lay 

with their link to the potential for mobilising resources for development through 

taxation and investment. On the evidence presented here, the outlook is not promising. 

A few positive trends were noted, as for example in limited moves towards separation 

of powers in some Gulf states, Morocco and (belatedly) the Palestinian Authority 

areas. There has also been the rise, led by Al-Jazeera Satellite Channel from Qatar, of 

transnational television news and current affairs broadcasting capable of evading 

censorship at the national level. This development has increased the information 

available to ordinary people about problems related to lack of transparency and 

accountability. Members of civil society groups, denied media access at home, can 



 25 

now dialogue via satellite television with people in other countries in the region and 

beyond. As a result, television viewers with satellite access now have a window onto 

civil society activities and concerns. The groups themselves remain subject to 

setbacks in the form of censorship and legal clampdowns, but these setbacks can no 

longer be wholly concealed from the outside world.  

 

Steps required for the Arab media to move towards holding the powerful to account 

are implicit in the constraints under which media organisations in the region currently 

operate. This article identified multiple curbs on freedom of expression. Criminal 

defamation laws are a prime example, since by making defamation a criminal rather 

than a civil matter they make it punishable by imprisonment. Such laws, geared to 

giving special protection to public figures and civil servants, make the media in the 

Arab region accountable first and foremost to those in power. Since the right to 

criticise politicians and those who exercise political power is at the very heart of 

accountability, defamation laws need reform. Government monopoly ownership of 

terrestrial broadcasting in the majority of Arab countries also reflects a view of the 

media as a means of mobilising the masses behind certain policies and concepts of 

national unity. Such an approach is not compatible with investigative media that 

operate on criteria of newsworthiness. Indeed, the ending of government monopolies 

over terrestrial television and radio broadcasting has been recommended as a crucial 

step towards increasing media accountability. The 1996 UNESCO-sponsored Sanaa 

Declaration on Promoting an Independent and Pluralistic Arab Media, endorsed by 

UNESCO's General Conference at its 29th session in November 1997, stated that:  

 



 26 

'State-owned broadcasting and news agencies should be granted statutes of 

journalistic and editorial independence as open public service institutions. 

Creation of independent news agencies and private and/or community ownership 

of broadcasting media, including in rural areas, should be encouraged' (UNESCO 

1996: 60-61). 

 

This article also highlighted restrictions placed on the work of individual journalists. 

Ownership of newspapers and broadcasting stations by the ruling establishment 

means that large numbers of journalists are effectively government employees. 

Journalists' unions in most Arab countries are consequently only quasi-independent 

bodies. Their vaguely worded codes of ethics shield those in authority from criticism, 

whereas the purpose of ethical standards in free media is primarily to provide 

protection against misrepresentation.  

 

Accountability in the Arab region would be served by reform not only of media 

legislation but also the laws that make NGOs subject to government authorization and 

supervision. As Arab civil society activists have protested, restrictions on their 

operations, from funding to relations with international bodies, deny them freedom of 

association and thereby contravene international human rights law. Pressure for 

transparency and accountability in the Arab region will be suppressed as long as the 

basic freedoms of expression and association are routinely denied.  

 
 
Notes 
                                                           
1 Oil accounted for SR185bn out of total actual Saudi fiscal revenue of SR230bn in 2001 (EIU 2002a: 
27) and KD3.6bn out of total actual Kuwaiti fiscal revenue of KD4.2bn (excluding state investment 
income) in the first nine months of Kuwait's 2001/02 fiscal year (EIU 2002b: 16).   
2 The pledges included $2.1bn for quick disbursement (Middle East Economic Survey, 2002). 
3 According to IMF staff estimates in 2000 



 27 

                                                                                                                                                                      
4 According to World Bank data presented at the Royal Institute of International Affairs, London, on 
June 18th, 2002, by Sebastien Dessus, a senior economist with the World Bank. 
5 The rate rose from 90 deaths per 1000 live births in 1970 to 103 in 1998, See UNDP, Human 
Development Report 2000, p 188. The sparse comparative data for Iraq contained in that report also 
show the number of fixed telephone lines to have decreased over the decade. Iraq was omitted from the 
Human Development Report 2001.  
6 Denis Halliday in 1998 and Hans von Sponeck in 2000  
7 Information in this section draws on legal analysis compiled by the Cairo Institute for Human Rights 
Studies in 2000-01, in collaboration with Article XIX, for a manual on freedom of expression in Egypt. 
8 By mid-2002 only Abu Dhabi Satellite TV had come close to matching Al-Jazeera in terms of 
coverage of politically sensitive material. 
9 Amnesty International said on March 16 2001 that the campaign against the LTDH was part of an 
"unprecedented escalation in the harassment" of Tunisian human rights activists. 
10 www.arabifa.org. As of mid-2002, the website's news section contained two items dating from 2000 
and May 2001.  
 

 
References 
 
Abdel-Rahman, Maha (1999) Civil Society against Itself: Egyptian NGOs in the Neo-
liberal Era, paper presented at the  European Association for Middle East Studies' 
Third Tri-annual Conference, Ghent, 27-29 September. 
 
Al-Bizri, Dalal (1995) 'Al-mujtamaa al-madani: a;-jamiayyat al-nisa'iyya al-
lubnaniya' [Civil society: women's organizations in Lebanon] in Fatima Azrawil and 
Dalal al-Bizri (Eds). Al-Mar'a al-Arabiyya: Al-Waqia wa al-Tasawur [Arab Women: 
Reality and Peception], Nur - Dar al-Mar'a al-Arabiyya lil Nashr [Nur - Arab 
Women's Publishing House] Cairo. 
 
Amnesty International (2000),  Muzzling Civil Society, London: Amnesty 
International, London, September.  
 
Article XIX  (1997a),  The Egyptian Predicament: Islamists, The State and 
Censorship,  Article XIX, London. 
 
Article XIX (1997b) Blaming the Press: Jordan's Democratization Process in Crisis, 
Article XIX, London. 
 
Article XIX (1998a), Walls of Silence: Media and Censorship in Syria, Article XIX, 
London. 
 
Article XIX (1998b),  Surveillance and Repression: Freedom of Expression in 
Tunisia, Article XIX, London. 
 
 
Barakat, Halim (1993) The Arab World: Society, Culture and the State,.: University of 
California Press, Berkeley, Ca. 
 
Brand, Laurie (1998) Women, the State and Political Liberalization: Middle Eastern 
and North African Experiences, Columbia University Press, New York. 
 



 28 

                                                                                                                                                                      
Carapico, Sheila (1998) Civil Society in Yemen, Cambridge University Press, 
Cambridge. 
 
CMF MENA, 2000, Women's Rights and the Arab Media, Centre for Media Freedom-
Middle East and North Africa, London, November. 
 
Derradji, Ahmed (1995) Le droit de la presse et la liberté d'information et d'opinion 
dans les pays arabes, Publisud, Paris. 
 
EIU (2002a) Saudi Arabia Country Profile 2002, Economist Intelligence Unit, 
London. 
 
EIU (2002b) Kuwait Country Report June 2002, Economist Intelligence Unit, 
London. 
 
EIU (2002c) Saudi Arabia Country Report May 2002, Economist Intelligence Unit, 
London. 
 
El Sayed Said, Mohammed (1994) 'The roots of turmoil in the Egyptian Organization 
for Human Rights: dynamics of civil institution-building in Egypt", Cairo Papers in 
Social Science, 17(3), pp 65-87.  
 
European Commission (1999) Euro-Mediterranean Partnership, 1999, Information 
Note. European Commission Unit 1B, Brussels. 
 
Haddad, Bassam (2001) 'Business as usual in Syria?', MERIP Press Information Note 
68, 7 September. 
 
Henry, Clement and Springborg, Robert (2001) Globalization and the Politics of 
Development in the Middle East, Cambridge University Press, Cambridge. 
 
Human Rights Watch (1996) The Silenced Kurds, Human Rights Watch [Document 
number 8 (4) E],  London and New York. 
 
Human Rights Watch ( 1997) Lebanon - Restrictions on Broadcasting: In Whose 
Interest?, Human Rights Watch, New York. 
 
Human Rights Watch (1999)  The Internet in the Mideast and North Africa, Human 
Rights Watch, New York.  
 
Kandiyoti, Deniz (2000) 'Foreword', in Suad Joseph (Ed), 2000, Gender and 
Citizenship in the Middle East, Syracuse University Press, New York, pp xiii-xv. 
 
Kassir, Samir (2000) 'Red lines and media blues, Index on Censorship, No 5/2000, pp 
139-149. 
 
Khader, Lubna (2002) ' Higher Media Council trips over in Jordan as Abu Jaber 
resigns', The Star, Amman, 23 July. 
 



 29 

                                                                                                                                                                      
Khafaji, Isam (1994) 'Beyond the ultra-nationalist state", Middle East Report, 24 (2-
3), pp 37-39. 
 
Kienle, Eberhard (1998) 'More than a response to Islamism: the political 
deliberalization of Egypt in the 1990s", Middle East Journal, 52 (2), pp 219-235. 
 
Langohr, Vickie (2000) 'Cracks in Egypt's electoral engineering: the 2000 vote", 
MERIP Press Information Note 39,  November 7. 
 
Lebanese Center for Policy Studies (1999) 'Mapping civil society in Lebanon', Civil 
Society, No 87, pp 12-15. 
 
Luciani, Giacomo (1994) 'The oil rent, the fiscal crisis of the state and 
democratization", in Ghassan Salamé (Ed), Dmocracy without Democrats, I B Tauris, 
London, pp 130-155. 
 
Mahmoud, Abdel-Aziz (2002) The Arab World and the Internet, paper presented at 
the Konrad Adenauer Foundation Conference on New Media and Change in the Arab 
World, Amman, 27 February-1 March. 
 
Makram-Ebeid, Mona (1996) 'Egypt's 1995 elections: one step forward, two steps 
back?', Middle East Policy, IV (3), pp 119-136. 
 
MEED [Middle East Economic Digest] (2001) 'Government rocked by Kabylie riots', 
11 May, p 3. 
 
Middle East Economic Survey (2002) 'Egypt receives $10.3bn aid pledge, including 
$2.1bn for quick disbursement', 11 February, pp B10-11. 
 
Middle East International (2000) 'Tunisia's rare brush with violence', No 626, 2 June. 
 
Moubayed, Sami (2001) 'Independent journalism slowly returning to Syria", 
Washington Report on Middle East Affairs, 20 August. 
 
Najjar, Orayb Aref (1998) 'The ebb and flow of the liberalization of the Jordanian 
press 1985-97', Journalism and Mass Communication Quarterly, 75 (1), Spring, pp 
127-42. 
 
Napoli, James, Amin, Hussein and Boylan, Richard (1995) Assessment of the 
Egyptian Print and Electronic Media, report prepared for the United States Agency 
for International Development, Cairo. 
 
Negus, Steve (2000), "Discrimination against…?", Middle East International, No 
619, 25 February, pp 13-14. 
 
Norton, Augustus Richard (1997) 'Political reform in the Middle East', in Laura 
Guazzone (Ed), The Middle East in Global Change: The Politics and Economics of 
Interdependence versus Fragmentation, Macmillan Press, Basingstoke, pp 3-22. 
 



 30 

                                                                                                                                                                      
Pelham, Nick ( 1999) '99.44%', Middle East International, No 611, 29 October, p 13. 
 
Reporters sans Frontières (2001) Annual Report 2001, Reporters sans Frontières, 
Paris. 
 
Sakr, Naomi (1999) 'Frontiers of freedom: diverse responses to satellite television in 
the Middle East and North Africa", Javnost/The Public, 6 (1) pp 93-106. 
 
Sakr, Naomi (2001) Satellite Realms: Transnational Television, Globalization and the 
Middle East, I B Tauris, London. 
 
Sakr, Naomi (2002) 'Media reform in Jordan: the stop-go transition", in B. 
Rozumilowicz, S. Verhulst and M. Price (Eds), Media Reform: Democratizing Media, 
Democratizing the State, Routledge, London, pp 107-132. 
 
Schmitter, Philippe (1974) 'Still the century of corporatism?', in F. B Pike and T 
Stritch (Eds), The New Corporatism: Socio-Political Structures in the Iberian World, 
University of Notre Dame Press, London, pp 85-131. 
 
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (1996) Final Report 
of the Seminar on Promoting Independent and Pluralistic Arab Media, UNESCO CII-
96/CONF.702/LD, Sanaa, January 
 
United Nations Development Programme (2000) Human Development Report 2000, 
Oxford University Press, New York. 
 
United Nations Development Programme (2001) Human Development Report 2001, 
Oxford University Press, New York. 
 
US State Department Bureau of Democracy, Human Rights and Labor (2001) Saudi 
Arabia Country Report on Human Rights Practices, US State Department, 
Washington DC, February. 
 
Waterbury, John (1994) 'Democracy without democrats: the potential for political 
liberalization in the Middle East', in Ghassan Salamé (Ed) Democracy Without 
Democrats, I B Tauris, London, pp 23-47. 
 
Wiktorowicz, Quintan (1999) 'The limits of democracy in the Middle East: the case of 
Jordan', Middle East Journal, 53 (4), pp 606-620. 
 
Zaki, Moheb (1995) Civil Society and Democratization in Egypt 1981-1994, Dar Al 
Kutub, Cairo. 
 


