
https://doi.org/10.1177/0002764217708587

American Behavioral Scientist
2017, Vol. 61(9) 1040–1055
© 2017 SAGE Publications
Reprints and permissions:

sagepub.com/journalsPermissions.nav 
DOI: 10.1177/0002764217708587

journals.sagepub.com/home/abs

Article

Shaping Public Opinion 
for Confrontation: Catalan 
Independence Claims as 
Represented in Spanish, 
Catalan, Valencian, and 
Basque Editorials*

Enric Xicoy1, Cristina Perales-García2,  
and Rafael Xambó3

Abstract
Editorials represent a newspaper’s principal means of ideological positioning and serve 
to identify the attitude of each newspaper and its readership to some of the main 
actors in any given conflict, especially those that are political in nature. Catalonia’s 
independence movement has experienced a surge in recent years. The turning point 
came in July 2010, after Spain’s constitutional court ruled against some aspects of 
Catalonia’s Statute of Autonomy (the legislation regulating the relationship between 
the Catalan autonomous community and the Spanish state). The ruling annulled some 
of the articles of the statute. The demonstration in support of Catalan independence 
that took place on September 11, 2012, was considered the most important among 
several mass rallies held for this purpose over successive years on Catalonia’s 
National Day. This article presents the results of a qualitative and quantitative analysis 
of editorial articles published around these two key dates, with the goal of studying 
each newspaper’s treatment of political actors and their degree of identification with 
these actors. Their use of arguments aimed at persuading readers and legitimizing a 
given position during the specified time periods in 2010 and 2012 will also be studied. 
The study focuses on the editorial articles published by several newspapers in four 
distinct regional contexts: Catalonia, Valencia, the Basque Country, as well as the 

1Blanquerna Universitat Ramon Llull, Barcelona, Spain
2Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain
3Universitat de Valencia, Valencia, Spain
*Translated from Spanish

Corresponding Author:
Enric Xicoy, Blanquerna Universitat Ramon Llull, Plaça Joan Coromines, s/n Barcelona 08001, Spain. 
Email: enricxc@blanquerna.edu

708587 ABSXXX10.1177/0002764217708587American Behavioral ScientistXicoy et al.
research-article2017

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Repositori d'Objectes Digitals per a l'Ensenyament la...

https://core.ac.uk/display/156894589?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
https://us.sagepub.com/en-us/journals-permissions
https://journals.sagepub.com/home/abs
mailto:enricxc@blanquerna.edu
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F0002764217708587&domain=pdf&date_stamp=2017-05-05


Xicoy et al.	 1041

whole of Spain. The analyzed articles were published a few days before and after July 
10, 2010, and September 11, 2012.

Keywords
newspaper editorial, politics of Spain, Catalan independence movement, political 
reporting, political legitimacy

Introduction and Context

To trace the historical and political context of this content analysis back to the year 
1714 may seem somewhat bold. It might appear less so, however, if we consider that 
2 years ago Catalonia commemorated the 300th anniversary of Onze de Setembre 
(September 11), the date, in 1714, when the Bourbon, Spanish, and French armies put 
an end to the siege of Barcelona, thus abolishing the Catalan constitution and its free-
doms. The date also marks Catalonia’s National Day, known as the Diada. The 
September 11, 2014, anniversary served to bring to the fore certain historical facts that 
have forever shaped the fate of the Catalan nation.

Aside from this more historical perspective, the task of analyzing a newspaper’s politi-
cal coverage of the 2012 Diada and of the mass demonstrations of July 10, 2010, requires 
taking into consideration more recent events. Arguing that Catalonia’s 1978 Statute of 
Autonomy was inadequate, obsolete, and ill-suited to the context of the 21st century, 
Catalan political parties set out to rewrite it in 2005, with the goal of gaining greater sov-
ereignty for Catalonia. The Spanish parliament overwhelmingly supported the final, 
albeit watered-down, version of the text that was put to a vote in 2006, with the backing 
of the then governing Socialist Party (PSOE) led by José Luis Rodríguez Zapatero.

The People’s Party, then in the opposition, challenged the statute’s legality in 
Spain’s constitutional court. Their subsequent ruling forced the amendment of the 
more controversial articles, generating broad social and political repudiation. The rul-
ing was issued on July 9, 2010, the day before a planned demonstration called to 
demand the court’s support for the statute. The unfavorable ruling increased participa-
tion in the demonstration and gave it a clearly separatist tone. From that point on, sepa-
ratist sentiment became more and more widespread; at present, according to most 
surveys, it represents the point of view of the majority. This fact became apparent on 
another demonstration, the rally held to mark the Diada on September 11, 2012. On 
that day, more than a million marchers stood behind a banner that read “Catalonia, a 
new country in Europe,” it was one of the largest demonstrations in the history of 
Catalonia. Other mass rallies to mark the Diada would follow in 2013, 2014, 2015, 
and 2016. These rallies, together with the nonbinding referendum of November 9, 
2014, have had a significant affect internationally, putting the so-called “Catalan inde-
pendence process” on Europe’s political agenda. The nonbinding referendum asked 
voters the double question, “Do you want Catalonia to be a state?” and “If so, do you 
want Catalonia to be an independent state?” Therefore, politically speaking, after July 
10, 2010, and the 2012 Diada, nothing has been the same in Catalonia. That is why we 
deem it both relevant and necessary to analyze how the main Spanish and Catalan 
newspapers covered the events that took place around those dates.



1042	 American Behavioral Scientist 61(9)

The so-called Catalan Independence process is one of the clearest examples of a popu-
lar movement in Europe today and practically has no precedents and few similarities with 
other movements. Perhaps the desire shown by a large number of Scots to no longer form 
part of the United Kingdom comes closest. The difference is that the Scottish separatist 
movement has been led by the Scottish Nationalist Party, while in Catalonia it has been 
civil society organizations such as the National Assembly or the Catalan Cultural Omnium 
that have provided the main inspiration. There are some similarities, however, with popu-
lar movements such as the Spanish 15M grouping or certain social revolutions in Latin 
America or the Arab Spring that have managed to change the hegemony of the political 
status quo in the countries in which they have emerged.

Theoretical Framework

The preeminent role of the media in the articulation of the public sphere, especially 
with regard to the flow of information and the creation of public opinion, is essential 
to understanding recent political developments in Catalonia, the so-called Catalan 
transition or “Catalan process.”

We start from the premise that newspapers remain powerful institutions that play 
an important role in shaping public opinion. As Héctor Borrat (1989) noted in the 
1980s, the media are political actors, and as such they intervene in the conflicts they 
cover, amplifying them, modifying them, and shaping them. The social construction 
of reality, as defined by Berger and Luckmann (1968), is a process whereby certain 
practices and roles become institutionalized. As coconstructors of social (and politi-
cal) reality, the media also play a role as coconstructors of identity.

Editorials should be viewed as the privileged voice of a newspaper (Perales, 2012), 
as they represent a given media outlet’s ideological position vis-à-vis the issues it 
considers relevant, employing discursive strategies that are based on persuasion and 
often result in simplistic and reductionist interpretations of the issues.

[ . . . ] editorials usually employ the language of public interest, a language that caters to 
powerful decision-making elites and opinion leaders who are able to process the 
arguments being put forward and transmit them without distorting their full meaning. 
Therein lies their selective relevance. (Gomis, 1989, p. 172)

It is through these articles that media outlets reveal their ideological map, in language 
that is undeniably political. As actors, they report on and opine on political issues, with 
the goal of positioning themselves politically and influencing their audience.

Methodology

Objective and Hypothesis

The main objective of this work is to analyze the op-ed discourse of daily newspapers 
in four ideologically distinct contexts: (a) the Catalan context, (b) the Spanish context, 
(c) the Basque context, and (d) the Valencian context. The overall aim of this article is 
expressed through the following more specific objectives:



Xicoy et al.	 1043

•• To study the editorial positioning of the chosen newspapers.
•• To analyze and discuss the reasoning—and arguments—employed in op-ed 

pieces for the dissemination of a particular representation of the issues at hand.

The general hypothesis that we intend to test is twofold:

•• Daily newspapers have taken an active role in the interterritorial conflict 
between Catalonia and the rest of Spain, positioning themselves in line with the 
model which they feel should be applied to fit the two together.

•• The discourse put forward by the newspapers is consistent with specific politi-
cal strategies and narratives.

Sample and Methodology

The time bracket in which the op-ed pieces in our sample were published covers 1 
week before and after the demonstration of July 10, 2010 (from July 3 to July 17, 
2010, both inclusive), as this was the period that concentrated the most media 
attention. With regard to the events of 2012, the analyzed editorials were pub-
lished between September 3 and 30, 2012. This period includes the social mobili-
zation that took place prior to the 2012 Diada; the demonstration on September 11; 
as well as subsequent events such as the meeting at the Moncloa Palace (the seat 
of the Spanish government) between president Mariano Rajoy and Catalan presi-
dent Artur Mas (October 20, 2012); and finally, the announcement of early elec-
tions in Catalonia (October 27, 2012). This sample is significant enough, as it 
shows the media’s evolving position on the mass demonstrations and their subse-
quent consequences.

The sample comprises editorial articles that appeared in the following newspapers: 
La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, El País; El Mundo, El Correo, Deia, 
Levante-El Mercantil Valenciano (EMV), and Las Provincias. In each case, our selec-
tion criteria has favored the two newspapers with the highest circulation in each of the 
regions in Spain where nationalist claims have given rise to conflict:

•• The Catalan context: The chosen dailies focus their coverage on Catalonia and 
provide general information as well. La Vanguardia and El Periódico de 
Catalunya have separate editions in Spanish and Catalan.

•• The Spanish context: El Mundo and El País are national, generalist newspapers, 
published in Madrid in Spanish.

•• The Basque context: The chosen dailies focus their coverage on the Basque 
Country, where they are based. El Correo is written in Spanish, while Deia is 
published in a bilingual edition (Basque and Spanish). Both offer general 
information.

•• The Valencian context: Levante-EMV and Las Provincias are the main, general-
ist, newspapers in the Valencia region. They are published in Spanish.



1044	 American Behavioral Scientist 61(9)

The Basque and Valencian dailies offer a window into the institutional opinion of the 
regional governments of the Valencian and Basque autonomous communities, two 
regions that have traditionally displayed nationalist sentiment, although from different 
perspectives.

The following table shows the total number of articles that make up the body of the 
work:

We believe that our media sample is sufficiently representative, and that the 99 
opinion articles that constitute the body of our work make up a sample of articles suf-
ficiently robust and representative to enable us to recreate the ideological matrix of 
each newspaper. The study will, on the one hand, analyze each newspaper’s editorial 
position, while also comparing the papers’ positions, both within each media context 
(the Catalan context, the Spanish context, the Basque context, and the Valencian con-
text) and between contexts.

Results

Below are the main results of our analysis. They will be presented in blocks in accor-
dance with the context of (a) Catalan newspapers, (b) Spanish newspapers, (c) Basque 
newspapers, and (d) Valencian newspapers.

Catalan Newspapers, July 10, 2010

Six editorials appeared in El Periódico de Catalunya. The main conclusions gleaned 
from the analysis are as follows: (a) It is up to Montilla to seek unity and (b) if he does 
not achieve it, then it is up to the Convergència i Unió (CiU). For example, the first 
editorial, of July 7, states that Montilla wants “us to travel together,” but the CiU went 
for the slogan of Omnium Cultural in order to “wear down the tripartite and the 
President rather than opting for loyalty.” Something similar was stated on July 10, 
referring to a “final pirouette.” Referring to the Constitutional Court’s sentence, it is 

Newspapers

Op-ed pieces

07/10/2010, 15 days 09/11/2012, 28 days

El Periódico de Catalunya 6 9
La Vanguardia 6 10
El Mundo 9 14
El País 4 8
Deia 2 4
El Correo 3 7
Levante-EMV 1 0
Las Provincias 8 8
Total 39 60



Xicoy et al.	 1045

stated that negotiations with the Spanish government are needed in order to achieve 
what the “Constitutional Court has stolen from us”—the line defended by the Socialists 
Party of Catalonia (PSC). On the 15th, the editorial insists there is a lack of agreement 
on a joint resolution on the judgement and blames the tripartite on the one hand and 
CiU on the other. On July 17, the editorial is dedicated to the agreement in extremis 
that Montilla achieved. This is described as “Not much,” but “unity offers little more.”

La Vanguardia published six editorials during the 15 days analyzed: on July 4, 9, 
11, 15, 16, and 17. The editorials on July 15 and 16 deal with the Debate on the State 
of the Nation. The first three, closely linked to the ruling and the demonstration, coin-
cide in criticizing the judgement of the Constitutional Court, though in different 
degrees. They affirm that “there are grounds for a demonstration” but relativize this by 
stating: “The ruling is not catastrophic.” They justify the demonstration; though make 
it clear that the “true depth of Catalan opinion” should be gauged “as soon as possible 
through the ballot box.” The newspaper argues, implicitly, that the tripartite is not 
working. But it concludes that after the process “nothing will ever be the same.”

Days 15 and 16 focused on the State of the Nation Debate. The articles state that the 
best speech in Congress was given by Josep Antoni Duran i Lleida, of CiU, who certi-
fied “the end of Zapatero’s credit” as his promises to amend the statute were merely a 
“futile attempt to keep on good terms with an aggrieved Catalonia.” The last editorial 
analyzed, on July 17, reveals a position in favor of Artur Mas. It states, we need to 
“value his generosity” in giving “a blank cheque to the President [Montilla] allowing 
him to position himself in comfort.” The newspaper criticizes Montilla for opening the 
debate “without a specific proposal” and for not being “ambitious enough.”

Catalan Newspapers, September 11, 2012

El Periódico published one less editorial (9) than La Vanguardia. Until the day of the 
Diada, it did not publish any. However, after that it displayed three in a row on 
September 11, 12, and 13.

In those early days, it warned that “perhaps there is no overwhelming majority in 
favour of independence now, but it will not be long in coming if the central govern-
ment continues to ignore how Catalans are feeling.” It also demands a meeting and an 
agreement between Mas and Rajoy; a highly unlikely outcome according to El 
Periodico, because Mas is encouraging, “for electoral interests, vain expectations that 
will generate more frustration.”

It is not till September 17 that we find an editorial stance centerd exclusively on the 
PSC’s position on the process. El Periódico has traditionally been associated, ideo-
logically, with socialist positions, though it also speculates if the socialist way is the 
correct strategy: “Is it still possible to attempt to introduce a federal plan? Much has 
been said about it, but little has ever been put into practice.”

The fifth editorial, on the 19th, refers to a speech by King Juan Carlos I. Interestingly, 
the only Catalan newspaper that did not bring the speech up in its editorial was La 
Vanguardia. It was described as a “Forceful royal intervention” in the headline. Despite 
that, it was not condemned or criticized, quite the opposite. First, it explains and 



1046	 American Behavioral Scientist 61(9)

contextualizes the meeting, the following day, between Rajoy and Mas and sees that as 
the model to follow because “Rajoy and Mas will have the opportunity to demonstrate 
through flexibility and pragmatism on both sides, that the floodgates can still be 
closed. It is not sure that this is the case, but otherwise, a deluge will be inevitable.”

Editorials dedicated new articles to the meeting of Rajoy and Mas. Even though the 
meeting did not go well, it stated: “El Periódico continues to demand political lucidity 
and intelligence for the benefit of the whole of Catalan society.” Finally, there is the 
General Policy Debate in the Catalan Parliament that saw off Mas’s proposal for new 
elections and criticized it thus: “It’s time to pay the bills, take stock and explain future 
plans, including in the field of cuts.” This sentence summarizes the positions of El 
Periódico at this time. The other was that before going down the road to independence, 
it was necessary to consolidate a pact with the Spanish government without denigrat-
ing the demonstration on September 11.

As aforementioned, La Vanguardia published an editorial on little more than a third 
of the days analyzed, that is, 10 out of 28 days. Although the demonstration had been 
an issue discussed for some days previously, La Vanguardia took time making refer-
ence to it, arguing that it would represent the sum of popular unrest and nationalist 
demands. It did not believe that the people who would attend the demonstration were 
all in favor of independence, “nevertheless, the march, called for Tuesday, will unite 
explicit separatists with many citizens who, without having a defined position, wish to 
express their unease with what they consider to be constant attacks on Catalonia.” This 
was a thesis the paper would maintain the following day stating it was “a serious warn-
ing that the central government needs to take into account.”

In the article “The Eleventh of September at the Moncloa,” news was given of 
Mas’s next visit, just 4 days later, to La Moncloa. The “current model governing the 
relationship between Catalonia and Spain” is considered moribund. It states,

Catalonia will dialogue with and demonstrate to Europe that the language and tone of the 
demonstration on September 11, with its exemplary civic and peaceful behaviour, has not 
been exhausted; rather a will to dialogue will pervade the whole process that has now 
opened up.

Curiously, 3 days later, on the 19th, the King published his controversial letter online, 
which as aforementioned, the paper overlooked in its editorial.

At the end of the days studied, it concludes:

The President of the Generalitat (Catalan Government) has been able to intelligently 
interpret the political will of the protesters and has taken the initiative of calling early 
elections which, whether we like it or not, will take on a plebiscitary character and 
question the country’s desire to form its own state.

It was a text, therefore, that essentially served as a conclusion on the main idea sup-
ported during this period that Artur Mas is the leader to follow in this time of 
uncertainty.



Xicoy et al.	 1047

Spanish Newspapers, July 10, 2010

El Mundo dedicated nine editorials to the topic. It focused particularly on the per-
ceived “mockery” that the ruling of the Constitutional Court had sparked, and, in par-
ticular, on criticizing the political figure of Montilla. First, direct criticism of the 
Constitutional Court revolved around arguments relating to the lack of forcefulness of 
the ruling since it “only” declared 14 articles unconstitutional. “It would have been 
more coherent to have declared the whole statute unconstitutional.”

It played down the role of Omnium Cultural in convening and organizing the 
march. For this newspaper, the event served as a “springboard” to independence 
through what they called “radical nationalism.” This Madrid-based daily stated that 
Montilla should not have led the rally. It also used the occasion to criticize Zapatero 
for having previously declared that he would accept the Statute if it were approved by 
the Catalan Parliament. It also decried Montilla as: “A puppet in the hands of the sepa-
ratists”; accusing him of being “irresponsible,” a representative of the State who is 
refusing to comply with the Law”; “Montilla has lost the plot”; or “he is deranged.” 
The article ends by concluding that he should leave the Catalan Government.

El País dedicates four editorials to the subject, on July 4, 10, 11, and 15. The news-
paper initially lined up in favor of the court’s ruling and the constitution. The daily had 
no doubt: “what we must all do is stick by it.” However, its position evolved after that 
first editorial. The second was titled “Mediocre Ruling.” Although the newspaper was 
in favor of accepting the sentence, it suggests that the Catalans had been manipulated 
by nationalist political parties in favor of independence:

Interpreting the demonstration yesterday as a sign of mass support by Catalonia’s citizens 
for the Catalan Statute does not fit the fact that there was a low turnout in the referendum 
approving the statute, nor was such support reflected in the banners unfurled and the 
slogans shouted on the demonstration.

It also played down the organizational role of cultural bodies in Catalonia. We can 
conclude that the newspaper is fully behind the constitution and is determined to dele-
gitimize any questioning of the territorial organization of Spain.

Spanish Newspapers, September 11, 2012

El Mundo published 13 editorials. They were articles from September 11 itself, the day 
the separatist demonstration had been called. In nine cases, the conflict dominates the 
opening sentences of the articles, while in the other editorials it is the second, third, or 
fourth issue of the day.

All of them argue against the independence-minded proposal, which is seen as an 
action orchestrated by Artur Mas and considered a “vibrant assertion in favour of inde-
pendence.” Mas defending the sovereignty of Catalonia is seen as “crossing a redline.” 
They also reproach Rajoy for not having responded more firmly on the issue. They 
claim that “the protesters ignored Mas’ position and converted the demonstration into 



1048	 American Behavioral Scientist 61(9)

a demand for independence that clearly expressed a desire to break all links with the 
rest of Spain.” They also criticized the Socialist MPs who attended the event.

The writer of the editorial compares Mas with Dr. Frankenstein: “the monster he 
created in his laboratory, as an experiment, took on a life of its own, leading to untold 
damage that its creator had not calculated on.”

The newspaper warned that Catalonia would be expelled from the Euro Zone and 
the European Union in the event that it declared itself independent. It delegitimized 
Mas, comparing him unfavorably with the Basque President, Urkullu, described as a 
model president and politician. It also condemned Rajoy as a weak leader, who should 
“make a move” and “anticipate events.” Although they also state: “It must be recog-
nized that Mariano Rajoy has acted appropriately to date.”

However, using weighty arguments, the paper asserts that,

various sanctioned voices in civil society, along with experienced politicians of all stripes 
have stressed that the autonomous model created by the Spanish Constitution of 1978, or 
rather the unchecked expansionism of its communities, has become a hindrance for 
Spain.

It goes on to point out that the PSOE is “out of touch with reality” by continuing to 
argue for a federal state.

During the period under review, the newspaper, El Pais published eight editorial 
articles; all of them on the same day as the Diada or on the subsequent days. Roughly 
the newspaper is in favor of federalist proposals, but is also markedly Spanish in char-
acter. There is no consideration of the possible independence of Catalonia. That said, 
the leader writer notes that the tense relationship between Rajoy and Mas, along with 
a lack of flexibility from the Central Government, are leading to a radicalization of 
Catalan nationalist positions.

It is a small evolution from the argument made in the first editorial and in the other 
articles. The first article, titled: “Historic Diada,” published on September 12, argues 
in favor of the demonstration, justifying it as a social movement which acts as an 
umbrella for disparate political tendencies, from independence seekers to those 
demanding a new financial model. However, they accuse the governing party of being 
opportunists for whom “[the situation] has diverted attention from social services cuts 
and from CiU’s responsibility in worsening the Catalan debt.” The newspaper even 
recognizes that “the demonstration is a strong public message for the rest of Spain” 
which pivots on Mas, who sees himself as “the head of a national transition movement 
in Catalonia.” The newspaper shows no sympathy toward Mas, but Rajoy does not 
come off well either. The leader does not support the intervention of the King. It con-
siders that calling Catalan aspirations: “pursuing chimeras” is a mistake and argues 
that the King must stay on the sidelines and abide by the decisions and strategies of his 
Governments, since it is they who have to solve the issue.

The paper notes that the PSOE has been largely absent from the debate, or else 
centers on the Rajoy–Mas conflict. “It also singles out ex-Spanish Prime Minister, 
José María Aznar, as one of the culprits of the radicalization in Spain.”



Xicoy et al.	 1049

The “viable” and “sensible” alternative that the newspaper proposes is of a federal-
ist nature. It is argued that this would allow the maintenance of the current state of the 
autonomies, seen as a guarantor of welfare and prosperity. Despite this, the newspaper 
considers that “any proposal has legitimacy.” It is on this point that we see an evolu-
tion in the paper’s reasoning, since in the following days the argument it puts forward 
rejects any secessionist proposal that is in conflict with the established constitution.

Basque Newspapers, July 10, 2010

Only on 2 days out of 15 did the editorial in Deia cover the subject: July 7 and 11. Its 
headlines were as follows: “Beyond the Constitution” and “Catalonia answers as a 
nation.” The newspaper argues for an urgent reform of the Constitutional Court in 
order to avoid “the political abuse,” which according to Deia exists when it comes to 
interpreting the clauses of the constitution. It condemns the current lack of indepen-
dence between the political powers and the judiciary. The editorial of July 7 explicitly 
states that the Constitutional Court demonstrates a lack of democracy when it vetoes 
the aspirations of Spain’s other nations. It clearly positions itself in favor of self-deter-
mination and considers the court’s ruling an error. The second editorial, commenting 
on the Diada is direct, when it comes to the ideological convictions of the newspaper: 
Catalonia is a nation and that has been ratified by its citizens in an “impressive and 
historic demonstration.” The newspaper reminds its readers that whatever affects 
Catalan sovereignty also affects Basque sovereignty.

The newspaper El Correo published three editorials: on July 10, 12, and 17. All are 
from the day of the demonstration and none are the leading editorial. The three texts 
are well argued and contain elements placing the events in context. With regard to the 
demonstration, the paper affirms that “it would be inappropriate” for it to be able to 
“annul the ruling and the authority of the Constitutional Court.” In other words, the 
demonstration ought not to delegitimize the court’s ruling. Deia asks the Catalan 
Executive to explain how they would administer the “maximum self-government that 
the court’s ruling offers.” The editorials that followed dealt with the relationship 
between Montilla and Zapatero. They all attempt to point out the conflicts that exist 
between the positions of the two presidents, stressing that the President of the 
Generalitat has a difficult task in hand, because he must find a balance between iden-
tity-based demands and Zapatero’s promises. It makes it clear that Catalonia should 
have little cause for complaint, despite the ruling.

Basque Newspapers, September 11, 2012

The newspaper Deia wrote four editorials on Catalonia’s Diada; two prior to, and 
another two after, the demonstration of September 11. The newspaper warned that as 
a result of the policy of “recentralization” that the Rajoy Government has been putting 
into practice, “the autonomous communities will cease to be autonomous by virtue of 
central control of their finances by the Government in Madrid . . . and its political 
interests and affinities.” The paper reminds readers of the example of Quebec, stating 



1050	 American Behavioral Scientist 61(9)

that the “triumph of the Quebecois Party” in recent elections is not an isolated event, 
but the voice of a “nation” with a historical demand for the recognition of its right to 
equality and to not being subordinated to another nation in the international context.

The demonstration of September 11, 2012, was “the strongest and most numerous 
expression of support by ordinary citizens for any political initiative that there has ever 
been in Catalonia. It is nothing less than a reflection of the wide ranging disaffection 
of Catalan society towards Spain.” For Deia, the public response on the Diada was an 
expression of disaffection toward Spain due to a “lack of comprehension, as well as 
the arrogance of those currently directing Spain and to a failure to respond to Catalan 
demands for a reform of the relationship between the two nations.” It is manifestly 
favorable to the demonstration; not for nothing the title of the editorial was “The Seed 
of the Catalan State.” It adds that Rajoy has rejected “the desire of a civil and demo-
cratic majority in one of Spain’s historical nations.”

The Basque newspaper El Correo published seven editorials during the period cov-
ered by this study. All of them after the demonstration on the Diada. For El Correo, the 
demonstration had tensed further the relationship between Spain and Catalonia and 
had “fostered an attitude favorable to independence,” an issue it does not look on 
favorably, branding it a “devilish dilemma” and considering it all part of Mas’s politi-
cal strategy. The newspaper calls for a continued commitment to the current system of 
regional autonomies because it is seen as a sign of “moderation and rationality in 
expressing common interests and in the fulfilment of legitimate aspirations.” The writ-
ten statements made by the highest political institution of the state, the crown, about 
the demonstration and defending self-determination are seen as “appropriate” and nec-
essary since they represent “a warning against division.” The paper notes that the King 
is the guarantor of democratic values which “will prove capable of overcoming current 
obstacles.”

In short, the issue is presented as “the Catalan problem” and seen as “grave and 
frightening.” This is blamed on an “ambivalent strategy” by CiU who appeared ambig-
uous when clarifying whether they advocated independence or another model by 
which Catalonia would fit into the Spanish jigsaw.

Valencian Newspapers, July 10, 2010

During the 15 days under analysis, the newspaper Levante-EMV, which belongs to 
the Prensa Ibérica group, only published one editorial on the issue, on July 13. 
There was nothing the day after the ruling of the Constitutional Court nor the day 
after the demonstration. Under the headline “Articulating Spain,” the editorial con-
cludes with the idea that “the Spanish jigsaw” is still suffering a “spirit of decep-
tion” and is “hostage to the disaster” born out of having to face emerging realities 
“linked to modernity.” It concludes that the decision of the Constitutional Court “is 
a severe reading of two opposing ideologies.” It claims the People’s Party is 
attempting to close up autonomous Spain by fallaciously absorbing the Constitution, 
which is an “immutable” element. It also accuses the PSOE of “frivolously unleash-
ing the idea of a plural Spain.”



Xicoy et al.	 1051

Las Provincias dedicated eight editorials to the issue within the 15 days ana-
lyzed. In six cases, it was the main editorial leader. The majority presented the 
position of the newspaper as being in favor of the defence of constitutional order, 
with little or no context. In addition, it presents the process as a Manichean scheme 
in which Catalonia is portrayed as sowing conflict to abandon the constitutional 
path. A brief analysis allows us to summarize the editorial of July 4, which says that 
the Generalitat should moderate its views and continue down the “constitutional 
path.” It warns of the “separatist bias” of the demonstration and of the “danger of 
the spread of powers challenging the Constitutional Court” in other autonomous 
communities.” On the 5th, it continues to insist that the sentence must abided by. 
On the 10th, the day of the demonstration, the editorial leader considers “unaccept-
able” the “conflict of legitimacies” between the Statute and the Constitutional 
Court’s ruling and calls on the Generalitat not to exceed the limits “of its existing 
Statute and the Constitution.” On Sunday, the 11th, the main editorial discusses the 
World Cup Final, which it uses to celebrate the “normalization of patriotism,” “dis-
tanced from rhetorical nationalist urges.” The second editorial titled “Catalan 
Irritation” stressed “the confused tone of the protest,” the “letting off of angry 
steam,” the “slippery slope process,” and public “weariness.” It concluded by 
insisting all energies should be focused “on the greater objective of getting out of 
the crisis and restoring lost prosperity.” The effects of leverage are evident between 
the first and second editorials.

Editorials on the 12th and 15th insist there was a “demand for independence” on the 
demonstration and they note the pressure on Montilla, who the editorials advise to 
distance himself from the CiU, “moderate his demands” and “stick to the constitu-
tional framework.” On the 16th, in response to Zapatero’s declaration that he recog-
nized Catalonia “as a nation in political terms,” the editorial highlights the 
“incomprehension and open rejection of that statement by ample sectors of Spanish 
society.” It also stresses the effects that revising current laws on autonomic status 
could have in other regions. The last editorial on the 17th, titled “Disunity in Catalonia,” 
attacks the PSC for having participated in the demonstration, using the caption 
“unacceptable.”

Valencian Newspapers, September 11, 2012

The newspaper Las Provincias, belonging, like El Correo, to the Vocento Group, 
devotes eight editorials to the topic during the 28 days analyzed. The first editorial 
came out on the day after the demonstration on the Diada. The headline, “Drift towards 
independence,” is expressive of the position adopted by the newspaper, which views 
demands for national rights, in a negative light, as “threatening to break the seams of 
Spain and its autonomies” provoking a “devilish dilemma” that “could threaten the 
current autonomous nature of Spain and its internal cohesion which could lead to put-
ting real sovereign power in the hands of the Generalitat,” an idea that is considered a 
“profoundly selfish vision that is the antithesis of solidarity.” The editorial is almost 
identical to that of El Correo.



1052	 American Behavioral Scientist 61(9)

The following editorial on September 16, is titled “Protest Against the Cuts.” 
Although ostensibly a pronouncement against a possible general strike, the article uses 
the opportunity to refer to “the unsettling demonstrations on Catalonia’s Diada.” The 
following day, the 17th, the newspaper was already directly blaming Catalonia for a 
secessionist crisis, stating “it would appear pertinent that the two largest parties arbi-
trate a solution to the secessionist crisis in Catalonia.” The editorial praises the posi-
tion of Rubalcaba, who, referring to Mas, said, “If he wants to break with Spain, he is 
going to have us against him.”

The following two editorials, on September 19 and 23, were centered on the King. 
The first titled “Indispensable Minimums” backed up the usual rhetoric of the mon-
arch: “recognizing diversity,” “finding within a legal and political framework a broad 
based means of expression,” “solidarity agreements in an essentially plural country.” 
The second focuses on praising what it considers “greater transparency and the fever-
ish public activity that will help the country out of the crisis.”

The day after this editorial, the 24th, the leader has the headline: “Rajoy descends 
into the political arena” in order to fight in the “political battle” and take charge of the 
“grave and dramatic Catalan problem,” so as not to increase “our creditors’ lack of 
confidence.” The editorial ends by demanding tact, dedication, and dialogue “after the 
havoc caused by independence seekers.” The resolution proposed by the CiU before 
the Catalan Parliament is the subject of an editorial on the 25th, where it is described 
as an “ambivalent strategy” designed to simulate “an attempt at a referendum that will 
lead to the dissolving of parliament and the holding of new elections” or to the direct 
calling of them.

The last editorial analyzed, on the 26th, attacks the CiU for what it understands as 
a “political fiasco,” the calling of new elections designed to increase the party’s elec-
toral support. It concludes by considering the electoral process “an adventure down a 
fearful path” at the same time as demanding explanations about the procedures neces-
sary to deal with the problems.

There are great lexical similarities, even entire identical paragraphs, between the edi-
torials in El Correo and those in Las Provincias, which leads us to infer the existence of 
a clear editorial line that Vocento are insisting on in the newspapers in their group, a line 
that is adjusted in each territory to fit certain sociopolitical characteristics.

The newspaper Levante-EMV, belonging to the Prensa Ibérica Group, did not men-
tion Catalonia in a single editorial in September. Levante-EMV shies away from posi-
tioning itself; it avoids facing a conflict that its rival paper clearly feeds. It simply 
limits itself to quoting information provided by the EFE news agency.

Conclusions

1.	 An initial, merely quantitative, approach to the data suggests that generalist 
newspapers distributed in Catalonia and in the whole of Spain gave the most 
op-ed coverage to the events, with El Mundo devoting the most attention to 
them. This demonstrates that the Catalan conflict has been the main political 
issue in Spain in recent years. It is another question what the media have to say 



Xicoy et al.	 1053

about it. It should be noted that, had we included Catalan proindependence 
newspapers in our sample, these would have had a disproportionate representa-
tion in terms of number of editorials. As for the Basque and Valencian dailies, 
it seems only natural, considering they cover the issues in their own regions 
that they should devote less op-ed space to the Catalan question.

2.	 The main finding of our content analysis is that the Catalan newspapers 
justify the 2010 demonstration by criticizing the constitutional court’s rul-
ing and demand a negotiated solution. As for the events of 2012, La 
Vanguardia calls for early elections; at no time does it espouse the separatist 
cause, although it does regard the regional election as a plebiscite of sorts on 
the question of independence. El Periódico is the paper that least insists on 
the Catalan people’s so-called “right to decide.” It advocates for an agree-
ment between the Spanish and Catalan governments to avoid reaching a 
final breaking point; it also insists that the breakaway process should not be 
used to divert attention from the cutbacks implemented by the CiU regional 
government.

3.	 The Spanish and Valencian dailies, as well as the Basque newspaper El 
Correo, support the court’s decision and defend the unity of Spain, arguing 
that Catalonia has no inherent right to self-rule. The main argument is a 
vehement defense of the Spanish constitution, regarded as inviolable and 
untouchable by El Mundo and the newspapers belonging to the Vocento 
group, while according to the newspaper El País, the constitution can only 
be modified by the Spanish people as a whole, the only sovereign body 
entitled to do so.

4.	 Deia does question the legitimacy of the constitutional court’s ruling and is the 
only non-Catalan newspaper in our sample that recognizes Catalonia’s right to 
decide, criticizes the central government’s recalcitrance in failing to accept the 
fiscal pact and presses it to consider Catalonia’s proposal.

5.	 There is a clear polarization between the Catalan newspapers (plus Deia) and 
the remaining dailies whose editorials we have analyzed. Nevertheless, as we 
have pointed out, this polarization would be far more pronounced if we had 
included in our sample the separatist Catalan newspapers whose editorial 
stance differs starkly from the more conservative, prostatus quo views of La 
Vanguardia and El Periódico.

6.	 There is noticeably little attention given to political actors other than Mas and 
Rajoy, especially in the 2012 analysis.

7.	 Generally speaking, the most nationalist papers, both on the Catalan and 
Spanish sides, display the classic elements of propaganda-like polarization: 
We are the good guys, they are the bad.

8.	 In conclusion, the undeniable novelty represented by the 2012 Diada, which 
began to take shape on July 10, 2010, has been the emergence in Catalonia of 
widespread separatist sentiment, along with new discursive, economic, and 
legal elements linked to the financial crisis, while the majority discourse out-
side Catalonia continues to be the denial of Catalonia’s right to decide.



1054	 American Behavioral Scientist 61(9)

Declaration of Conflicting Interests

The author(s) declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, 
and/or publication of this article.

Funding

The author(s) received no financial support for the research, authorship, and/or publication of 
this article.

References

Bourdieu, P. (1987). Espacio social y poder simbólico. In P. Bourdieu (Ed.), Cosas dichas (pp. 
127-142). Barcelona, Spain: Gedisa.

Borrat, H. (1989). El Periódico, actor político [The Newspaper. Political Actor]. Barcelona, 
Spain: Gustavo Gili.

Berger, P., & Luckmann, T. (1968). La construcción social de la Realidad [The Social 
Construction of Reality]. Buenos Aires, Argentina: Amorrotu.

Capdevila, A., & Ferrán, E. (2012). El recorte de la autonomia: Posicionamiento mediático ante 
las declaraciones de Aznar y de Zapatero desde el análisis textual. In E. Castelló (Ed.), 
La mediatización del conflicto politico: Discursos y narrativas en el contextoespañol. 
Barcelona, Spain: Laertes.

Castelló, E. (2012). La mediatización del conflicto político: Discursos y narrativas en el contex-
toespañol. Barcelona, Spain: Laertes.

Flor, V. (2011). Noves glòries a Espanya: Anticatalanisme i identitat valenciana. Barcelona, 
Spain: Afers.

Gomis, L. (1989). Teoria dels gèneres periodístics [Theory of journalististic genres]. Barcelona, 
Spain: Centre d’Investigació de la Comunicació.

Ibáñez, J. (1985). Análisis sociológico de textos o discursos. Revista Internacional de Sociología, 
43, 119-162.

Jäger, S. (2001). Discurso y conocimiento. Aspectos teóricos y metodológicos de la crítica del 
discurso y del análisis de dispositivos. In R. Wodak & M. Meyer (Eds.), Métodos de anàli-
sis crítico del discurso. Barcelona, Spain: Gedisa.

Louw, E. (2005). The media and political process. London, England: Sage.
Perales, C. (2012). Anàlisi crítica de la cobertura de l’encaix de Catalunya i Euskadi dins 

Espanya a través dels discursos de la premsa espanyola, catalana i basca publicats durant 
la Transició i fins a l’aprovació dels estatuts català i basc (1975-1979) (Doctoral thesis, 
Universitat Autònoma de Barcelona). Retrieved from http://www.tdx.cat/handle/10803/11
7379?show=full

Perales, C., Xambó, R., & Xicoy, E. (2012). La crisis del modelo de Estado: La sentencia del 
Estatut de Cataluña y el 10J. In E. Castelló (Ed.), La mediatización del conflicto politico: 
Discursos y narrativas en el contexto español [Critical analysis of the coverage of the lace 
of Catalonia and the Basque Country inside Spain through the discourses of the Spanish, 
Catalan and Basque press and published from the Transition to the Catalan and Basque 
statutes approval (1975-1979)] (pp. 61-78). Barcelona, Spain: Laertes.

Perelman, C., & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de argumentación: La nueva retòrica. 
Madrid, Spain: Gredos.

Richardson, J. E. (2007). Analysing newspapers: An approach from critical discourse analysis. 
New York, NY: Palgrave Macmillan.

http://www.tdx.cat/handle/10803/117379?show=full
http://www.tdx.cat/handle/10803/117379?show=full


Xicoy et al.	 1055

Rodríguez, C. F., & Alcaide Lara, E. R. (2007). La argumentación lingüística y sus medios de 
expresión. Madrid, Spain: Arco Libros.

Strömbäck, J. (2011). Mediatization and perceptions of the media’s political influence. 
Journalism Studies, 12, 423-439.

van Dijk, T. A. (1990). La noticia como discurso: Comprensión, estructura y producción de la 
información. Barcelona, Spain: Paidós.

van Eemeren, F. H., & Grootendorst, R. (2004). A systematic theory of argumentation: The 
pragma-dialectical approach. Cambridge, England: Cambridge University Press.

Wolsfeld, G. (2009). Political conflict. In L. L. Kaid & C. Holtz-Bacha (Eds.), Encyclopedia of 
policital communication. Thousand Oaks, CA: Sage.

Xambó, R. (2012). The media in the Valencian country. Catalan Journal of Communication and 
Media Studies, 1, 107-122.

Xicoy, E. (2008). Interpretació periodística del conflicte basc. ‘Avui’, ‘El Periódico’ i ‘La 
Vanguardia’ (setembre 1998 - abril 2000) (Doctoral thesis, Ramon Llull University). 
Retrieved from http://www.tdx.cat/handle/10803/9211?show=full#

Author Biographies

Enric Xicoy is PhD in Journalism and Professor at Blanquerna School of Communication and 
International Relations - Ramon Llull University. He currently holds the position of Academic 
Secretary and has also been an Intership Coordinator. He specialized in research about how 
media coverage the political conflicts in Catalonia and the Basque Country.

Cristina Perales-García is PhD in Journalism and Communication Sciences from the 
Autonomous University of Barcelona (UAB) and a lecturer of Journalism at Pompeu Fabra 
University. Her interests include the construction of identity markers by the media acting as 
political agents.

Rafael Xambó is Senior Lecturer of Sociology at the Department of Sociology and Social 
Anthropology, University of Valencia.

http://www.tdx.cat/handle/10803/9211?show=full#

