
 

Finlandisation or Media Logic? The Estonian-Russian Border Incident of 2014 in Finnish, Estonian, 

and British Press 

 

Around 9 am on 5 September 2014, Estonian Internal Security Service (KaPo) officer Eston Kohver 

was captured by agents of the Russian Federal Security Service (FSB) near the Estonian-Russian 

border crossing of Luhamaa. According to Estonian sources, Kohver was abducted from the Estonian 

side of the border, while Russian authorities claimed that he had been on Russian soil and was 

detained for trespassing. A definitive account of the incident is yet to appear, as the interpretation 

of the events in the two countries remains fundamentally different. In August 2015 Kohver was 

sentenced to 15 years in prison by a Russian court, amidst protestations from Estonia and the EU 

that the trial was rigged and that Kohver’s imprisonment had been in violation of international law in 

the first place (BBC, 19/08/15; Reuters, 19/08/15). He was pardoned and exchanged for Aleksei 

Dressen, a KaPo officer charged with spying for FSB, in September 2015, and returned to Estonia. 

Whatever the details turn out to be, there is no question that the seemingly small incident created 

unprecedented tension between Estonia and Russia—and by extension, NATO and Russia. 

 

In neighbouring Finland, the incident hit the headlines right on the day it happened. Finland has 

close ties to both Russia, with which Finland shares a 1000 kilometre border and from whom it buys 

around 70% of its imported energy, and Estonia, with which Finland shares a cultural affinity and 

vibrant tourist and business connections. The events in Ukraine earlier in 2014, the hardening of 

Russia-EU relations, and frequent flexing of Russian military muscle (including violations of Finnish 

airspace) made the border incident a major news item in Finland.   

 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by UCL Discovery

https://core.ac.uk/display/151187232?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


 

This article examines the construction of the Estonian-Russian border incident—or the ‘Kohver case’, 

as we will refer to it—in Finnish, Estonian, and British press. The focus is on the Finnish data for two 

reasons: First, Finland provides an interesting case of an outsider in the Estonian-Russian dispute, 

but an outsider that is deeply entrenched in the politics and culture of both countries. Second, we 

will examine whether the news reporting of the case conforms to conceptualisations of 

‘Finlandisation’, i.e. self-censorship arising from geopolitical considerations. As we discuss below, 

Finlandisation encompasses much more than the historical Finnish-Russian relationship and is 

applicable to forms of discourse and policy in any country. Nevertheless, it seems apt to concentrate 

on the country that (fairly or not) gave the name to the concept. In order to strengthen our analysis 

of the Finnish press discourse we will compare and contrast it with examples from Estonia and the 

UK. This comparison enables us to detect if Finlandisation indeed manifests itself in certain 

discursive choices. Here we follow an example in comparison set by Alasuutari et al. (2013). Put in 

question form, our two main enquiries (and their sub-questions) are: 

 

(a) How did the press construct the event and the actors in the reporting of the Kohver case in 

Finnish, Estonian, and British press? What happened? Who did what? Who was responsible? 

What is the outcome of these constructions? Are there differences in national reporting?    

(b) Can ‘Finlandisation’ explain the discursive choices in the press constructions? 

 

We analyse the press reports using critical discourse analysis (CDA), especially as outlined in John E. 

Richardson’s Analysing Newspapers (2007). Before the empirical analysis, we discuss the meaning of 

‘Finlandisation’ and its usefulness as an analytical category, then outline our methodological toolkit. 

After analysing the data country by country, we will compare the discourses and, finally, discuss the 

relevance of the results. In conclusion, we argue that the Finnish news discourse on the Kohver 



 

incident could be, with some reservations, subsumed under the term ‘Finlandisation’. A more fruitful 

approach, however, would be to consider the discursive differences in the framework of the 

‘domestication’ of news, that is, making (foreign) news ‘more familiar, more comprehensible and 

more compatible for consumption by different national audiences’ (Alasuutari et al., 2013). This 

implies that explaining the tone of the news discourse is as much a matter of media logic as it is of 

underlying and/or implicit ideology.    

 

Finlandisation and its Discontents 

 

Initially, ‘Finlandisation’ did not even refer to Finland. Rather, its usage was ‘related to an internal 

German power struggle, in which a threatening figure of the expansionist Soviet Union was carefully 

used in the spirit of the Cold War’ (Majander, 1999). In the 1960s it was West German Chancellor 

Willy Brandt’s Neue Ostpolitik that incited claims about West Germany becoming a Soviet pawn. 

Similarly, in 1979, looking at the possibility of left-wing Labour candidate Tony Benn’s victory (which 

never materialised), the right-wing press referred to the imminent Finlandisation of British politics 

(Singleton, 1981). The Finns, of course, were not happy. Admittedly, many reporters and even 

scholars used the concept with little knowledge about the actual conditions of Finnish-Soviet 

relations. Hence, much of the debate around the concept—especially in the Finnish contributions—

has since revolved around the historical accuracy of what Finlandisation is supposed to mean. 

 

 In the post-World War II international order, Finland’s unique position between the Soviet Union 

and ‘the West’ was seen by some commentators as capitulating to Soviet influence, constructing a 

relationship between the two states that ranged from benevolent realpolitik to claims about Finland 

being ‘remote-controlled’ by the USSR (Moisio, 2008). This meant, among other things, military 



 

neutrality and consulting the USSR before joining major European trade agreements. What made 

Finlandisation as a concept—accurate or not—resonate with the rest of Europe was the image of 

‘creeping Sovietization: Finland today, the rest of Europe tomorrow’ (AUTHORS BLINDED). While the 

existence of Finlandisation was denied, at least in its most denigrating senses, by Finnish politicians 

during the Cold War, the 1991 collapse of the USSR inspired a rewriting of history where Finland was 

indeed said to have been Finlandised (Moisio, 2008). This was later used as a political tool, where 

people opposed to joining the EU (and hence, ‘the West’) before the 1995 accession were accused of 

being ‘Finlandised’.   

 

Most relevantly for our purposes, one aspect of Finlandisation is said to include ‘restraint over the 

media in one’s country to muffle of minimise criticism of the USSR, so as to avoid possible 

provocation’ (Ginsburgs and Rubinstein, 1978, quoted in Majander, 1999). Esko Salminen’s book The 

Silenced Media (1999) is part of the post-1991 rewriting of Finnish post-war history. It is a strong, if 

controversial, indictment of the Finnish media during the Cold War years. One of the main players in 

Salminen’s (and others’) narrative is President Urho Kekkonen (president 1956–1982), whose 

persona in many ways embodies the idea of Finlandisation. Critics of Kekkonen ‘have suggested that 

he skilfully manipulated his foreign policy concerns to suit his domestic political interests’ (Hilson, 

2008), exemplified in the Soviet Union’s endorsement of Kekkonen, which led to the failure of an 

electoral challenge in the so-called ‘Note Crisis’ in 1961–2. Kekkonen reciprocated by actively 

directing policy and media discourse about the Soviet Union. More importantly, according to 

Salminen, the Finnish media was not only directly influenced by key politicians such as Kekkonen, 

but succumbed to self-censorship in an attempt to toe a Soviet-friendly line (Salminen, 1999). As 

Hilson (2008) puts it: ‘By the 1970s self-censorship was practised widely throughout the mass media, 

and in some cases it went beyond pragmatic caution to include flattery, embellishment and 

distortion of truth’. However, as Hilson usefully reminds us, ‘although the Finnish political and media 



 

elite were deferential, the rest of Finnish society was not “Finlandised”…. [I]t retained an 

uncensored cultural and intellectual life’ (Hilson, 2008).    

 

The jury is still out on whether Finlandisation even counts as a heuristic concept or a useful ‘theory’ 

(Mouritzen, 1988). Many have argued that it has mostly ended up in propagandistic usage (e.g. 

Majander, 1999). But there are two reasons why the concept can be useful in an analysis of 

contemporary media texts. First, empirically speaking, Finlandisation has again made a return to 

public discourse in Finland. Within two weeks of the Kohver case in 2014, the then Minister of the 

Environment, Ville Niinistö, said that the government’s decision to grant nuclear building rights to 

partly Russian-owned Fennovoima showed that Finland was returning to the times of ‘Finlandisation’ 

by putting Russian interests ahead of energy security concerns (Helsingin Sanomat, 17/09/14). In 

another theme reminiscent of Cold War times, ‘Finlandisation’ pops up almost always in discussions 

about Finland joining NATO—something that became a pertinent theme when Russian planes 

violated Finnish airspace during 2014 (e.g. Uusi Suomi, 03/03/15). Second, the Finlandisation debate, 

mostly waged in international relations theory, is somewhat different when approached from a 

media and culture angle. The question, then, is not about whether Finlandisation accurately or 

objectively describes Finnish-Russian relations, that is, whether Finland ‘deserves’ to carry the 

moniker. Rather, in our usage, it is a hypothesis about the effects that the proximity of a major power 

in the context of international tension has on media discourse and culture more broadly. It is from 

this position that we proceed with our critical discourse analysis of the newspaper data.  

 

Sources and an Outline of Critical Discourse Analysis in the Study of the News Press 

 



 

Our Finnish data consists of 43 articles from the online editions of two Finnish tabloids (Ilta-

Sanomat, Iltalehti), Finland’s largest broadsheet (Helsingin Sanomat), and the website of the public 

broadcasting company YLE.1 Our Estonian data is comprised of 69 articles from the online edition of 

Postimees, the country’s largest daily newspaper. The British data consists of 13 articles from The 

Guardian and the Daily Mail—a liberal broadsheet and a conservative tabloid. The focus of the 

analysis is on the Finnish data, with Postimees and the British papers providing an illustrative 

contrast, rather than a systematic comparison. As can be noted from the numbers, the event 

generated broadest coverage—rather obviously—in Estonia, then Finland, and only a couple of 

mentions in the British press. We collected material from between 5 September 2014 (the date of 

the event) until 5 March 2015 (six months from the event). For pragmatic purposes and purposes of 

coherence, we have not included later news about the sentencing and eventual pardon of Kohver in 

August/September of 2015. Many of these later items repeated the discourses of the initial reports, 

and our focus is on the construction of events and actors in the immediate aftermath of the event. 

The choice of data and method shows that our intention is not to make statistical generalisations 

about the prevalence of particular discourses in the news, nor to discuss national media politics and 

their effects on news discourse, except in an illustrative manner. Instead, we aim to detect patterns 

and, if such emerge, contextualise these within the national media and broader social contexts 

(Fairclough, 1992). The combination of textual and contextual analysis enables us to discuss whether 

such patterning and its explanations are applicable to other contexts as well.   

 

Our research questions are informed by the basic idea that knowledge about the world is a product 

of processes of social construction (AUTHOR BLINDED). The media in modern societies are an 

increasingly important contributor to the construction of knowledge. By selecting which news are 

                                                           
1 Strictly speaking, as the public radio and television provider, YLE is not part of the Finnish ’press’. In this 
article, we will, however, treat the YLE website as a ‘press’ platform.  



 

newsworthy in the first place and by (definition) presenting news from particular angles the media 

shape our view of the world—especially in the case of foreign news, where the audience has little or 

no experiential knowledge of the issues or events represented. Speaking prophetically in 1995, Allan 

Luke said: ‘the 21st-century citizen will work in media-, text-, and symbol-saturated environments. 

For the unemployed, underemployed, and employed alike, a great deal of service and information-

based work, consumption, and leisure depends on their capacities to construct, control, and 

manipulate texts and symbols’ (Luke, 1995–1996). It is therefore not an exaggeration to say that we 

live in an age of discourse.   

 

Hence, we have opted to analyse our data using critical discourse analysis (CDA), especially as 

formulated by Norman Fairclough (1992; 1995) and John E. Richardson (2007). Instead of simply 

mapping the varieties of discourses, CDA focuses on ‘the dynamics of power, knowledge, and 

ideology that surround discursive processes’ (Phillips and Hardy, 2002). In Fairclough’s words, CDA 

analyses the ideological functions of discourse, that is, ‘constructions of reality (the physical world, 

social relations, social identities), which are built into various dimensions of the forms/meanings of 

discursive practices, and which contribute to the production, reproduction or transformation of 

relations of domination’ (Fairclough, 1992). By doing so, CDA aims to uncover how and why 

particular ways of talking about things become dominant while suppressing alternative views.  

 

There are a variety of methodological ‘toolkits’ available to analysts drawing from the critical 

constructionist tradition of CDA. Since we firmly believe that every discourse analytical study needs 

to be tailored to its particular needs, and since the apparatus is pragmatically restricted by the 

amount of data, we will focus on four aspects of the media discourse: (a) lexis, or word choice, (b) 

transitivity, or the discursive assignment of agency, (c) modality, or the presence (or absence) of the 



 

reporter’s or media’s voice, and (d) narrative, the macro-level organisation of meaning (cf. 

Richardson, 2007).  

 

Lexis refers to the analysis of word choice. Words are central to CDA, because they contextualise 

events and actors. For example, on reporting the 1991 war in Iraq, British journalists used ‘destroy’ 

and ‘kill’ whenever speaking of Iraqi actions, whereas US and UK troops were ‘suppressing’, 

‘eliminating’ and ‘neutralizing’ (Richardson, 2007). These (and many other contrasting word choices) 

create a sense of ‘us’ and ‘them’, and in this case depict the actions of western troops as mechanical 

dehumanised responses rather than a conscious aim to hurt an enemy.  

 

The analysis of transitivity is the key to understanding representation of agency in discourse 

(Richardson, 2007). The choice of active and passive agent (someone who does and someone to 

whom things are done to), and especially the deletion of agency altogether has significant effects in 

how causes and reasons for actions are constructed in discourse. A classic example is the attribution 

of action in events: ‘Police shoot demonstrators’ is an active construction, while ‘demonstrators are 

shot by the police’ is a passive construction. The difference of the two is in the emphasis: in the first 

one the police are the active actors, in the latter, the demonstrators. In some cases the actor is 

deleted completely, as in ‘demonstrators are shot’, a common technique in newspaper discourse 

(Fairclough, 1992; Richardson, 2007). Further, agency can be muddled through what Fairclough calls 

‘nominalization’. Here an active verb is transformed into a passive noun or adjective. As Richardson 

(2007) puts it, saying that ‘capital is mobile’ masks the agency in the movement of global capital, 

which does not move by its own volition. Instead, an active construction would be to say that 

‘companies move capital around the globe’.    

 



 

The term modality is used in CDA for the ways in which the ‘speaker or writer is committed to the 

claim that he or she is making’ (Richardson, 2007). Goffman (1981) calls this ‘footing’, referring to 

the ‘range of relationships that speakers and writers have to the descriptions they report’ (Potter, 

1996). Modality is usually indicated by the use of modal verbs (e.g. may, could, should), their 

negations (e.g. couldn’t, shouldn’t), adverbs (e.g. certainly), and categorical language (e.g. will, must, 

certainly). Beyond the sentence level, modality and footing refer to the voice of news discourse, that 

is, whether a claim is made in the reporter’s/media’s own voice, or through the mouth of people 

quoted in the story.  

   

In CDA, analysing narrative refers to the unfolding of a story: they ‘establish relationships between 

or among things (e.g. events, states, situations) over time’ (Jasinski, 2001, quoted in Richardson, 

2007). In our schema this includes two things: First, narrative contextualises events in the news 

discourse. In the Kohver case the key contextualisations related to the question of the political 

nature of the incident (see below). Second, the analysis pays attention to the difference between 

narrative content (the sequence of events as they occurred) and narrative form (the sequence of 

events presented in discourse). The relationship between the two draws attention to how the truth 

claims of the narrative are constructed.  

  

On the practical level, the analysis was a collaborative project (AUTHOR BLINDED; Bruffee, 1993). 

We divided the corpus for close reading, then offered individual interpretations of patterns of 

discourse in the data. These were collaboratively discussed, developed, and modified. Rewriting the 

analysis continued until the data did not offer new interpretations and until we were in agreement 

with the existing interpretations. Although CDA cannot, by definition, be ‘objective’ in the strict 



 

sense, collaborative text analysis offered us a chance to check one’s interpretations against fellow 

analysts’ interpretations, pointing out subjective biases (Nikander, 2008). 

  

The Kohver Case in the Finnish Press  

 

When the news about the border incident started unfolding in early September 2014, the Finnish 

media followed the case intensely. The claims of the Estonians and Russians were diametrically 

opposed, and despite an attempt to seem neutral in reporting both sides of the story when all that 

was known of the facts was what the parties commented, a close reading the constructions of the 

case suggests what we have termed lexical and narrative sympathy towards Kohver and the Estonian 

side.  

 

The most commonly used word for the event was ‘abduction’ (sieppaus), or even ‘kidnapping’ 

(kaappaus) in some cases (e.g. Ilta-Sanomat, 05/09/14; Iltalehti, 13/09/14; Helsingin Sanomat, 

06/09/14). ‘Abduction’ carries a connotation that the Estonian side of the story is the true one—

Kohver was abducted from Estonian soil—and points an accusing finger to one party, instead of 

using a more neutral word which could have been more appropriate in this early stage of the event 

when the reports from the two sides were clearly conflicting. Interestingly, ‘abduction’ remained the 

word of choice even for later news, when more facts of the case had been uncovered and both sides 

of the story had been heard (Ilta-Sanomat, 28/01/15; YLE, 31/10/14).  

 

In another lexical choice, Kohver was consistently referred to as an Estonian ‘policeman’, ‘officer’ 

(e.g. YLE, 17/09/14; Helsingin Sanomat, 17/09/14), or even ‘official’ (e.g. Helsingin Sanomat, 



 

08/09/14). Although the Russian side claimed that information gathering paraphernalia and a 

handgun had been found on Kohver’s person, the word ‘spy’ only came up in reference to Russian 

accusations. Part of the explanation for the word choice can be found in the fact that while the 

events were unfolding, the Finnish media—the tabloids especially—were dependent on news 

releases in Estonian Postimees. The rapid reporting of online news was in the beginning very much a 

case of translating Estonian news into the Finnish language rather than applying investigative 

journalism. 

 

The apparent toeing of the Estonian line cannot, however, be completely explained by reporting 

conventions. A telling instance from the tabloid Ilta-Sanomat (05/09/14) also suggests a ‘narrative 

sympathy’, in addition to the lexical bias. The story was built around an article published by the 

Russian news agency Itar-Tass, which was a response to an earlier press release by the KaPo. In the 

Itar-Tass story the FSB claimed that the incident took place on the Russian side of the border. The 

story also used rather neutral lexis—compared to ‘abduction’—to describe what happened: Hence, 

Kohver was ‘arrested’ and ‘ended up’ in Russian hands. Later, similar lexis—Kohver was ‘taken’ and 

‘imprisoned’—was used by, for example, Helsingin Sanomat (08/09/14), in reporting the Russian 

view. However, the very last sentence of the 5 September Ilta-Sanomat article said that ‘the case 

happened at 9 am near the Luhamaa border crossing in South-East Estonia’. This could be simply a 

slip, but what is important from a discursive perspective is not the intention of the authors and their 

success in conveying the message, but the impression that article potentially leaves: that despite 

Russian claims (narrative form), the event happened on the Estonian side (narrative content).  

 

The most glaring example of narrative sympathy was published, perhaps surprisingly, not in the 

tabloids, but in Finland’s biggest daily broadsheet, Helsingin Sanomat:  



 

 

Kohver is being kept in Moscow in Lefortovo prison. The prison has been described as 

especially notorious, and during Soviet times its name had an echo as bad as the KGB’s 

Lubjanka headquarters. Matthias Rust, the German pilot who landed on the Red Square, was 

also kept in Lefortovo (Helsingin Sanomat, 08/09/14). 

 

By invoking Soviet times and the infamous KGB, the Helsingin Sanomat story creates a particularly 

sinister tone to the case. Similar Cold War tones were voiced by Estonia’s Foreign Minister and 

Ministry officials—and echoed by the Finnish press—when Kohver declined the use of Estonian 

appointed defence counsels, and was suspected of being pressured (possibly by using force) to do so 

by the Russians (Ilta-Sanomat, 17/09/14; Helsingin Sanomat, 17/09/14). 

  

If looking at word choice and narrative constructions can be interpreted as providing sympathy for 

the Estonian case, other discursive choices paint a more mixed picture. We call this transitive and 

modal hedging.  

 

In terms of transitivity, especially the early reports frequently passivize the described actions: Kohver 

‘was abducted’ (siepattiin), ‘was kidnapped’ (kaapattiin), and ‘was arrested’ (pidätettiin). Nowhere is 

anyone doing the abduction, arresting, and so on. Unlike the examples given by Richardson (2007) 

regarding the masking of agency in the 2003 invasion of Iraq, where the actions of the coalition 

forces were presented as passive reactions to active enemy action, there is little justification for 

reading such bias into the reporting of the Kohver case. First, the passive constructions can be 

argued to be a function of journalistic conventions at a time when facts were blurry (to say the 



 

least). Second, the passivization applies equally to reporting of claims from both sides of the conflict. 

As such it could be considered neutral. Indeed, the nominalization of ‘was abducted’ into ‘the 

abduction’ in later reporting (e.g. Ilta-Sanomat, 28/01/15) would support the lexical and narrative 

sympathy argument above.   

 

However, an alternative reading is possible: by overwhelmingly masking agency in the stories, 

Finnish reporting avoided attributing blame for the incident on either side. This is intimately tied 

with the modal choices in the news discourse. ‘According to’ was heavily used throughout the 

reporting, and especially in the initial stages. With this kind of ‘footing’ (Goffman 1981; Potter 1996) 

the press avoided taking an overt stand on the issue. When opposing stories were reported, the 

claims were consistently reported through the mouths of officials and official press releases. When 

expert opinion (another type of footing) was sought on the broader picture, Ilta-Sanomat (28/01/15) 

quoted famously anti-Russian novelist Sofi Oksanen in its later analysis of the case. Paradoxically, the 

effect of this could be the opposite of the intended: the message is diluted when it is easy to show 

that the messenger is biased. Overall, the hedging transitive and modal constructions could be said 

to dilute, if not completely counter, the lexical and narrative sympathy discussed above.     

 

In sum, it cannot be conclusively shown that the discursive form of reporting about the Kohver case 

was somehow Finlandised. The transitive and modal constructions suggest a cautious approach by 

the press, which could be interpreted as echoing the caution of the Cold War years. However, in light 

of journalistic conventions it would be premature to claim that this was a clear case of 

Finlandisation—and certainly there is no evidence of conscious all-encompassing self-censorship 

that Salminen (1999) argues was the norm of Finlandised media. Further, the lexical and narrative 

forms suggest what we have termed ‘sympathy’ for the Estonian case.  



 

 

However, broadening the scope beyond the form to the contextual meaning of discourse, it can be 

argued that the discourse works ideologically by omitting particular perspectives. The assumptions 

of ‘common sense’ and, in this case, the ‘appropriate’ style of reporting, are most clearly shown not 

in what is said, but in what is not said (Fairclough, 1989). The absence of the political 

contextualization—or depoliticisation (Bourdieu, 2002)—of the Kohver case is rather striking, 

especially in comparison with the British press (see below). There is no mention of Ukraine or recent 

Russian airspace violations. Russia as a political actor is more or less absent, and little in terms of 

background or the broader scope is attempted—particularly in the tabloids which in any case 

reported the incident only several times, in contrast to the continuous follow-ups in Helsingin 

Sanomat and YLE. The connection with recent EU sanctions, NATO, or Obama’s timely visit to Estonia 

and the Kohver case is made three times. First, through the mouths of ‘many security policy and 

Russian experts’ (‘useiden turvallisuuspolitiikkaan ja Venäjään perehtyneiden asiantuntijoiden 

mukaan’; Helsingin Sanomat, 10/09/14); second, through the mouth of a New York University 

professor (Iltalehti, 13/09/14); third, through the mouth of The New York Times (Iltalehti, 06/10/14). 

In all instances, modal hedging is apparent, effectively distancing the paper from the expressed 

opinion. All this might be a function of the focus on online stories, which emphasize event reporting 

rather than contextualisation. Nevertheless, it raises the question as to why exactly was the political 

context that features so prominently in British news not brought up.  

 

Estonian Press Constructions of the Kohver Case 

 

Of the three news contexts studied in this article, the Estonian was, unsurprisingly, the most 

immediate and numerous in terms of reporting. The stories in Postimees also had several features 



 

not found in the Finnish or the British news. The construction of the case in Postimees also followed 

slightly different lines in discursive terms.  

 

First of all, the Postimees reporting shared the lexical and narrative sympathy of the Finnish news 

reports discussed above. What was at stake was an ‘abduction’ and Postimees quite clearly took the 

side of the initial KaPo press release, for example in the initial story on the day of the event, where 

words like ‘abduction’ (röövimine), ’capture’ (kinnivõtmine) and ’kidnap’ (inimrööv) were used 

(Postimees, 05/09/14). Even when Postimees is describing how Russian media covers the event, 

words ‘capture’ and ‘taken at gunpoint’ (viisid relva ähvardusel) were used (Postimees, 05/09/14) 

and the lexical sympathy towards the Estonian security police officer does not disappear even 

months after the event when the phrase ‘drag to Russia’ (Venemaa poolele vedama) was used in an 

article published on 31st December 2014. 

 

In terms of transitivity, unlike the Finnish newspapers discussed above, Postimees uses active voice 

from the very beginning of the reporting. While Finnish newspapers frequently passivized the 

actions—‘was abducted’ (siepattiin), ‘was kidnapped’ (kaapattiin), and ‘was arrested’ (pidätettiin)—

these verbs clearly had an agent in Postimees. In early days capturing was done by ‘unidentified 

people who entered Estonian territory from Russia’ (Postimees, 05/09/14; 06/09/14), ‘people who 

crossed the border illegally’ (Postimees, 05/09/14), and ‘Russian Federal Service’ (Postimees, 

06/09/14). 

 

In terms of narrative, the Postimees reporting also supported the Estonian side of the story (again, 

rather unsurprisingly), but added elements missing from the Finnish press. For example, a significant 

number of articles discussed Eston Kohver’s health. The title of an article published after the 



 

imprisonment of Kohver in Lefartovo prison drew attention to the officer’s health: ‘Kohver claimed 

to have good health condition during a meeting with consul’ (Postimees, 20/11/14). In the same 

article it is also said that ‘Russian authorities have not replied to the application submitted by 

Estonia to have an Estonian doctor carry out medical examination’ and that all meetings between 

Kohver and consul are ‘supervised by prison workers’, which may implicate that even though Kohver 

claimed to be in good health, he could not speak freely. In addition, other articles, which were not 

focusing on his health, implied maltreatment or even torture. When Kohver declined the defence 

lawyer nominated for him by Estonia, Estonian minister of foreign affairs Urmas Paet claimed that 

Kohver is not free to make his own choices and Mark Feigin, whose defence counsel Kohver 

declined, said that Kohver’s situation is in reality very bad (Postimees, 17/09/14). Discursively 

speaking, these are not only narrative techniques, but also examples of presupposition, or tacit 

assumptions made in the text (Richardson 2007). Drawing the attention to Kohver’s health has, on 

the outside, obvious news relevance for his family and associates, but also implies that discussing his 

health is relevant because the presupposition is that the Russian authorities might be treating their 

prisoners badly. Another narrative issue supporting the sympathy position was the construction of 

Kohver as a sort of folk hero. Several of the stories mentioned that in 2010 the Estonian president 

awarded Kohver with a badge of merit for services to national defence (e.g. Postimees, 05/09/14).   

 

If the case for Finlandisation in the Finnish press hung on the absence of particular discourses—in 

this case, the political context of the event—the Postimees reporting depoliticised the case explicitly. 

Hence, speaking of ‘narrative sympathy’ is only part of the story. Narrative in the Estonian press 

example worked both ways: it (again, unsurprisingly) took the Estonian side, but at the same time 

vehemently avoided embroiling the event in broader political tensions between Estonia and Russia.  

The press release of the Estonian security police on the night of (what they referred to as) the 

abduction underlined that it was not a political, but a criminal act. Postimees faithfully toed this line. 



 

Later, Estonian security expert Jaanus Rahumägi commented that it was originally not a political act 

but after it was made public it got a political connotation (Postimees, 07/09/14): 

 

‘This incident is a normal working incident, which had no political background or intention to 

provoke Estonia or NATO.  It has gotten a political connotation after it was made public’, 

thought Rahumägi, the previous head of Estonian Internal Security police. Russia is now 

taking advantage of the incident to create propaganda against Estonia.  

 

Another article interviewed Estonian foreign minister Urmas Paet and Estonian defence minister 

Sven Mikser who were attending a NATO summit in Wales at the time of the abduction. Both of 

them treated it only as a criminal case and would not connect it with NATO (Postimees, 05/09/14): 

 

‘Based on the information we currently have about what happened to the KaPo officer on 

the Estonian border, it needs to be treated as a criminal act’ said Paet, ‘knowing the 

information we have today, I would not draw parallels [with a political act]’.  

According to Mikser he has not discussed the topic with his NATO colleagues. ‘In Estonia the 

public prosecutor’s office deals with criminal proceedings and the KaPo officer worked 

within the jurisdiction of the Minister of Internal Affairs,’ he explained.  

 

This (de)politicisation of the event in Postimees is complex: on the one hand the narrative dilutes the 

lexical and narrative sympathy constructed earlier, but the modal choices—unlike in the Finnish 

case—can be argued to support the sympathetic case. When Postimees effectively chose to speak 

through other people regarding the politics of the event, they were saying that these people claim 



 

that there is no connection, yet we leave the interpretation up to the reader. The unpolitical nature 

of the event is not a fact, it is the opinion of reports, experts and politicians. An important and 

relevant opinion, but an opinion nevertheless.    

 

The Kohver Case in the British Press  

 

While the Kohver case was a main item for the much of the autumn of 2014 in Estonia, and received 

broad coverage in the Finnish press, it faded quickly in the British press. What is interesting and 

significant is the rather different tone and style adopted in the British press in comparison to the 

Finnish and Estonian coverage. 

 

In The Guardian and the Daily Mail the sympathies were definitely with the Estonians, but the 

political aspects of the event were highlighted to an extent not seen in the coverage from the other 

countries. The lexical and narrative constructions went beyond sympathy, and there was very little in 

terms of hedging, either transitively or modally—even in the early days after the incident. There was 

a far stronger tone of authority in the British reports than is ever present in the Finnish coverage.  

 

The Daily Mail’s initial story (05/09/14)—based on a Reuters communique—about the incident 

mentioned the conflicting explanations given by Estonia and Russia: Estonians say that Kohver was 

‘abducted’, while Russians use the term ‘detained’. However, the narrative and the broader 

contextualisation of the event were sympathetic to the Estonian case. The FSB was identified as the 

‘successor to the Soviet KGB’, which conjures echoes of the Cold War. Similarly, the 

contextualisation of the case as a case of ‘us and them’ was rather blatant:  



 

 

Relations between Russia and Estonia, an ex-Soviet state and member of the EU and NATO, 

have deteriorated in recent months because of Russia's annexation of Crimea and a pro-

Russian separatist rebellion in eastern Ukraine… On Wednesday, U.S. President Barack 

Obama visited Estonia on his way to a NATO summit to assure it and the other two Baltic 

states, Lithuania and Latvia, of NATO's support (Daily Mail, 05/09/14). 

 

While the final paragraphs convey the Estonian view that the incident was unpolitical, the 

positioning of Estonia as a front in a broader EU/NATO vs. Russia conflict is clear. Two days later, 

there was no evidence of even this kind of hedging. The 7 September Daily Mail headline 

summarised the story and its perspective comprehensively: ‘Estonian “spy” found with pistol, cash 

and “recording equipment” is kidnapped in his home country by Russians and now faces 20 years in 

Moscow jail’. Using scare quotes around ‘spy’ questions the Russian perspective, and ‘kidnapped in 

his home country’ builds a strong case for seeing Russia as the culprit in the case.  

 

It is tempting to explain the Daily Mail’s tone with the propensity of tabloids for catchy and selling 

discourse. However, the lexis and the narrative of The Guardian showed equal sympathy to the 

Estonian case. Despite initially reporting the Russian view of the event, ‘abduction’ soon became the 

standard for speaking about what happened to Kohver. Cold War rhetoric surfaced repeatedly in The 

Guardian’s discourse, most strongly in the 7 September story titled ‘Russians open new front after 

Estonian official is captured in “cross-border raid”’. Not only was the event described as opening a 

‘new front’ as in military terms, but the narrative leaves no doubt that the event is part in a chain of 

events signalling the return of the Cold War: 

 



 

The Estonian-Russia border at Luhamaa does not look like a new Checkpoint Charlie. Set 

among the wooded plains that mark Nato and the European Union's eastern-most territory, 

the crossing is more likely to be the site of long lines of idling lorries than machine-gun nests 

and prisoner exchanges. But that era of post-cold war calm may have come to an end on 

Friday morning, when, according to several Estonian accounts, smoke grenades detonated at 

an Estonian customs post, and all radio and telephone signals were jammed as armed 

Russian men suddenly materialised and dragged away a local official (The Guardian 

07/09/14b). 

 

The active agents in the Guardian story are the ‘Russian men’, who turn out to be FSB agents. The 

transitive effect is supported by a narrative contextualisation where the FSB is unambiguously 

identified with the KGB:  

 

[A]lthough the KGB fled the Viru [hotel], it never altogether left Estonia. Its successor, the 

Federal Security Bureau (FSB), has remained highly active in Estonia and its Baltic 

neighbours, Latvia and Lithuania – increasingly so recently as Russia seeks to reassert its 

sway over what it calls the "near abroad" (The Guardian, 18/09/14). 

 

The broader contextualisation of the event as part of recent political tensions is similarly 

unambiguous: 

 



 

Kohver's arrest came just two days after a landmark visit by Barack Obama to Tallinn, aimed 

at reassuring jittery Baltic states of his country's commitment to their security as Nato allies 

in the face of Russia's role in the Ukraine crisis (The Guardian, 07/09/14a). 

 

[T]he immediate reaction of the government in Tallinn was to play down Friday's incident in 

the hope that it was the work of local Russian commanders who have a record of 

involvement in the smuggling trade. The Kapo chief, Arnold Sinisalu, issued a statement 

saying there appeared to be no political motivation behind the incident. (The Guardian, 

07/09/14b). 

 

In major contrast to the Estonian reporting, which simply reiterated the Estonian politicians’ 

depoliticisation of the event, The Guardian argued that the authorities’ assessment of the situation 

was a mistaken or misleading.  Indeed, when doubts were voiced, the discourse took a step back in 

terms of footing/modality, and used a security expert’s voice:  

 

“The Kohver abduction was possibly political and symbolic, as it happened the same day as 

the Nato summit in Wales and a day after Obama’s visit to Estonia,” [researcher Kalev] 

Stoicescu said. “But there may be more prosaic reasons connected to the FSB’s own 

relations with the underworld and smuggling across the Estonian frontier.” (The Guardian, 

03/10/14).  

 

Overall, in The Guardian—as in the Daily Mail—the Kohver case was woven into a broader fabric of 

worsening relations with Russia and the EU and NATO, and this perspective was reflected in the 



 

choice of words, transitivity, modality and narrative: it was an abduction where the Russians were 

the active agents. Both newspapers reported this with much less modal hedging than the Finnish 

and Estonian papers, and the contextualisation of the case invoked the Cold War.   

 

Conclusion: Finlandisation or Media Logic? 

 

Our first task in this article was to analyse how the press constructed the event and actors in the 

reporting of the Kohver case, and what differences there were between the different national news 

outlets. We have shown above how much of the Estonian discourse on the case was taken up by the 

Finnish press. Partly this was because of the demand for quick updates and a reliance on 

translations, but even when the case developed, the Finnish press showed what we have called 

lexical and narrative sympathy to the Estonian side of the story. At the same time, the transitive and 

modal constructions of the case (muddling of agency, delegating voice to experts and secondary 

sources) could be argued to have diluted the sympathetic tone. CDA’s double focus on meaning and 

form was helpful here, as the study of linguistic aspects of the news discourse enabled identifying 

patterns that would not have been evident in a strictly narrative analysis.  

 

One of CDA’s aims is to assess whether discourse can be said to function ideologically, that is, by 

constructing a hegemonic discourse that suppresses alternative interpretations. This was perhaps 

ambiguous in terms of the form of what was said, but less so in terms of what was not said. In the 

Kohver case this had to do first and foremost with the contextualisation of the case within a broader 

international relations frame. The British press discourse stood out in this sense by reporting the 

case primarily within this frame. The Estonian discourse—echoing official press releases—explicitly 

denied the political connection. In a way, however, the depoliticisation of the event was taken 



 

furthest in the Finnish press, which avoided discussing the political context almost completely. The 

few times it did, it did so through the mouths of others in a classic exercise of ‘footing’.  

 

Depoliticisation is not about denying the political context of the event—like the Estonian press did—

but about not properly acknowledging one exists in the first place. Finland’s position on the fence 

between Estonia the NATO country and Russia can be argued to be reflected in the ways in which 

the political significance (or lack thereof) of the Kohver case was treated in the press. The 

heightened tension in the Baltic, and Finland’s traditional outlook as neutral arbiter on the world 

stage, was the external or international context for the news discourse. The internal or domestic 

context, in turn, was the ongoing discussion about NATO membership and partnership—a topic 

which continues to divide the country. For a press report to take a side in this debate means 

engaging a complex and highly-charged topic, and while some major Finnish news outlets have been 

trumpeting the benefits of a NATO membership for some time, the appearance of partisanship in 

supposedly ‘objective’ news remains a credibility risk.   

 

This leads to our second task, which was to discuss whether ‘Finlandisation’ could be useful as a 

heuristic concept in explaining the differences in discourse. In comparison with the Estonian and, 

especially, the British discourse, there are some grounds for arguing that the depoliticisation of the 

Finnish reporting reflects a Finlandised attitude towards Russia. We are not claiming that this was a 

conscious line taken by reporters and editors, like Salminen (1999) suggests in his polemic. In fact, 

methodologically strictly speaking, we couldn’t do so with just the textual material. It is impossible 

to attribute motivations from reading texts alone, and further ethnographic research, for example, 

would be required to talk about a ‘silenced media’. It is, however, possible to argue that the broader 

cultural context influences the ways in which reporting about events like the Kohver case are 



 

conceptualised in the first place, and that this is reflected in the news discourse. So, if we were to 

use the depoliticisation of the news discourse as an example of Finlandisation, we would do so in a 

broader sense from the original use of the concept. Instead of recognisable political processes where 

Finlandisation is manifest, the 2010s Finnish media discourse would be an example of a diffused 

cultural type of Finlandisation.     

 

However, even if we accept this refocusing of ‘Finlandisation’ in a more cultural sense, there are 

good reasons to question its usefulness—at least when it comes to assessing media discourse. This is 

so simply because there is no objective yardstick with which to evaluate the extent of Finlandisation, 

or lack thereof. Yes, in comparison with the British press, the depoliticisation of the Finnish news 

discourse raises questions. But the politicisation of the British news discourse is itself a function of 

the newsworthiness, or more accurately, the domestication of news (Lester 1980; Clausen 2004; 

Alasuutari et al., 2013) Newsworthiness not only explains why the Kohver case did not justify 

sustained coverage in the British press; it also explains the contextualisation of the case in political 

terms, because those are the only terms in which the story is relevant for the British public (cf. 

Shoemaker et a. 1991). Politicisation and depoliticisation are always relative to the context of the 

news discourse, and hence as much, if not more, a function of media logic as they are a consequence 

of ideological choices and environments.   

   

References 

 

Alasuutari P, Qadir A and Creutz K (2013) The Domestication of Foreign News: News Stories Related 

to the 2011 Egyptian Revolution in British, Finnish, and Pakistani Newspapers, Media, Culture & 

Society, 35(6): 692–707. 



 

 

Bourdieu P (2002) Against the Policy of Depoliticization, Studies in Political Economy, 69(1): 31–41.  

 

Bruffee K A (1993) Collaborative Learning: Higher Education, Interdependence, and the Authority of 

Knowledge. Baltimore: Johns Hopkins University Press. 

 

Clausen L (2004) Localizing the Global: ‘Domestication’ Processes in International News Production, 

Media, Culture & Society, 26(1): 25–44. 

 

Fairclough N (1989) Language and Power. London: Longman. 

 

Fairclough N (1992) Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press. 

 

Ginsburgs G and Rubinstein AZ, eds. (1978) Soviet Foreign Policy Toward Western Europe. New York: 

Praeger. 

 

Goffman E (1981) Forms of Talk. Oxford: Basil Blackwell. 

 

Jasinski J (2001) Sourcebook on Rhetoric: Key Concepts in Contemporary Rhetorical Studies. Thousand 

Oaks, CA: Sage. 



 

 

Lester M (1980) Generating Newsworthiness: The Interpretive Construction of Public Events, 

American Sociological Review, 45(6): 984–994. 

 

Luke A (1995−1996) Text and Discourse in Education: An Introduction to Critical Discourse Analysis, 

Review of Research in Education, 21: 3−48. 

 

Majander M (1999) The Paradoxes of Finlandisation, The RUSI Journal, 144(4): 76–83. 

 

Moisio S (2008) Finlandisation Versus Westernisation: Political Recognition and Finland's European 

Union Membership Debate, National Identities, 10(1): 77–93. 

 

Mouritzen H (1988) Finlandization: Towards a General theory of Adaptive Politics. Avebury: Ashgate. 

 

Nikander P (2008) Constructionism and Discourse Analysis, Handbook of Constructionist Research, 

New York: The Guilford Press, pp. 413–428. 

 

Phillips N and Hardy C (2002) Discourse Analysis: Investigating Processes of Social Construction. 

Thousand Oaks, CA: Sage. 

 



 

Potter J (1996) Representing Reality: Discourse, Rhetoric, and Social Construction. London: Sage. 

 

Richardson JE (2007) Analysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis. 

Basingstoke: Palgrave. 

 

Salminen E (1999) The Silenced Media: The Propaganda War between Russia and the West in 

Northern Europe. London: Macmillan. 

 

Shoemaker PJ, Danielian LH, Brendlinger N (1991) Deviant Acts, Risky Business and U.S. Interests: 

The Newsworthiness of World Events, Journalism & Mass Communication Quarterly, 68(4): 781–795. 

 

Singleton F (1981) The Myth of “Finlandisation”, International Affairs, 57(2): 270–285. 

 

 

 


