-

View metadata, citation and similar papers at_core.ac.uk brought to you byj: CORE

provided by University of Queensland eSpace

PANPA Bulletin, March 2005, pp.58-59.

Murray Bridge took its time to
cross publishing barriers

By Rod Kirkpatrick

With the roll call of Australian newspapers that have reached their 150" birthday
growing almost by the month — four have attained that milestone since last May — it is
fascinating to find that a significant printing centre such as Murray Bridge in South Australia
has had a newspaper for only 70 years.

Murray Bridge, on the lower reaches of the Murray River, has had various names
over the years: Coninka, Edward’s Crossing, The Turnoff, and Mobilong. Murray Bridge was
not gazetted until 1940, but the town was part of Mobilong District Council from 1884 and
the town area became a Corporation in 1924, with the outlying areas remaining in the
Mobilong council. The name was chosen because the first bridge over the Murray was
completed there in 1879. Incidentally, the current bridge, the 734-metre-long Swanport
Bridge, was completed precisely 100 years later.

Until 1934, Murray Bridge people had to rely on outside newspapers for news of their
significant little town. The earliest newspaper in the wider district was the Southern Argus,
launched at Port Elliott on March 17, 1866, and published at Strathalbyn since 1868.

More significantly, the Mount Barker Courier was established on October 1, 1880, by
Charles Morris Russell Dumas. Its coverage of Murray Bridge varied until 1909 when Dumas
announced in February that he was going to establish an up-to-date printing and publishing
office in Murray Bridge before the end of the month. The Courier began presenting a
“Murray Bridge News” section, a widened its scope a little from July 16 that year by labelling
it “Murray Bridge and River News”.

The Courier had planned to establish, it seems, a stand-alone newspaper, but instead
added a River Murray Advocate sub-title to the Courier from August 13, 1909. Murray
Bridge newspaper historian Harold McLaren, upon whose meticulous research much of this
article is based, believes that when the paper was sold in the Murray Bridge district, the back
page, carrying a bold River Murray Advocate banner (from May 12, 1916), was presented as
the front page.

From mid-1933 the Murray Bridge Advertiser came into play in the sub-titles used by
the Mount Barker Courier. There does not appear to have been a separate newspaper under
this title, although from June 9, 1933, the Courier added to its River Murray Advocate sub-
title the words Incorporating the Murray Bridge Advertiser. From July 21, 1933, the
Advertiser sub-title took precedence over the Advocate.

It may be that the Courier could see that it was inevitable that there would soon be a
separate newspaper in Murray Bridge and it was ensuring that the Courier itself could use that
title if Dumas finally realised his aim to launch a Murray Bridge paper.

On November 2, 1934, the Courier addressed Murray Bridge readers in an editorial
under a Murray Bridge Advertiser masthead: “The new form in which this paper appears
today represents the first step towards the production of a separate newspaper for Murray
Bridge and the important River Districts through which the Murray Bridge Advertiser and the
Mount Barker Courier circulates. Ever since a branch office was opened in Murray Bridge, it
has been the ambition of the proprietor to publish a paper for the district.”

Dumas said plans had been in hand when the Great depression hit. Now that the
nation was emerging from the depression, the plans were being revived.

Three weeks later, apparently to the surprise of Dumas, Maurice W. Parish (1890-
1980), a former mayor of Murray Bridge and a former state parliamentarian, launched the
Murray Valley Standard. Parish believed that Murray Bridge could support its own


https://core.ac.uk/display/14982635?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1

newspaper, with some help from Mannum and Tailem Bend. In 1933 he had bought a small
printing office opened as a one-man show by Arnold Cuthbert (Bert) Lawrie in 1931.

Parish extended the building to provide for the establishment of the Murray Valley
Standard and the Bridge printing Office. He was chairman of the Mobilong District Council,
1917-24, and the mayor of the new Corporation of Murray Bridge, 1924-27, and again from
1931-33. He launched the Standard on November 23, 1934, with Frank Wyly Hambidge
(1910-78) as editor and Bert Lawrie as printer.

The first edition (400 copies) was printed on a Wharfedale flat bed double royal press
manufactured by Payne and Sons, Otley, England, in the 1920s. Apparently the press had
been used in the Register News Pictorial office in Adelaide. The Register ceased publication
on February 20, 1931, and was incorporated in the Advertiser. The Wharfedale was used at
Murray Bridge until November 1955 when it was sold to the Pinnaroo and Border Times.

Four weeks after the Standard’s first appearance, Dumas sold the plant and goodwill
of the Murray Bridge Advertiser and the Mannum Mercury to Parish. The Mannum title,
launched as a separate publication on March 30, 1912, had been part of the Mount Barker
Courier since July 20, 1917.

Hambidge, 24, who had worked at the South Eastern Times, Millicent, and the South
Eastern Star, Mount Gambier, edited the weekly paper until the end of 1941 when he joined
the armed services. After four years of war service, he worked for the daily Advocate, Burnie,
for five years.

One of the Standard’s first employees was a 17-year-old from Tailem Bend, Tom
Farrell, who went on to become assistant general manager of John Fairfax and Sons, Sydney.
For years Farrell kept his copy of the first issue of the Standard, autographed by all those
present during the print run.

When Frank Hambidge left the Murray Valley Standard, foreman printer Clarence
Charles Cooke took on the extra duties of editing. He wrote a popular column of whimsy
called “Mingling with the Multitude” under the Byline “The Stroller”. Its popularity was
reminiscent of that enjoyed by George Westacott’s “Topics” column at Rockhampton in the
Evening News and later the Morning Bulletin.

Parish sold the Standard and Bridge Printing Office to Hambidge and his wife, Doris,
in October 1950, despite having promised senior staff that he would give them first option of
purchase. Instead they were not informed of the impending sale and also missed out on a
bonus Parish had promised them. Cooke, who was mayor of Murray Bridge from 1943-51
and chairman of Woodville District Council before he shifted to Murray Bridge, resigned
from the Standard. He died in 1955, aged 59.

Hambidge resumed the editorial reins in 1950 and continued to hold them until April
1967 when he handed them to son-in-law Raymond Allen Wells, who had been a sub-editor
on the News, Adelaide, for four years, after working on the Barrier Miner, Broken Hill, and
the Border Watch, Mount Gambier.

Hambidge took a back seat, becoming governing director until about 1971, while his
son, Michael, became the managing director, although he continued as advertising manager
and pictorial editor.

Current production manager Adrian Dibben, a printer at Murray Bridge for 35 years,
recalls Frank Hambidge as someone who drew out the best in everybody. “You would print
bricks for him.”

A fully automatic Heidelberg cylinder press replaced the Wharfedale at the Standard
in 1955 and in 1967 an 11-ton Swiss-built Buhler Duplex, formerly used by the recently
closed Mount Isa Mail, was installed. It was a disaster, producing poorly printed pages and
being the source of numerous other problems.

From May 29, 1969, the Standard became the first SA country paper to be printed
offset, but not on its own press. The printers were Smedley Press, in the Adelaide suburb of
Glenelg.

A local partnership launched a free weekly, the Bridge Observer, on August 19, 1971,
printed by Messenger, and from January 1973 the Standard appeared twice a week (Tuesday
and Thursday) in an unsuccessful effort to oust its rival. Printing of the Standard returned to



Murray Bridge, firstly on to a Solnar Perfector press (for a few editions) and then a two-unit
Goss Community press. Two more units were added before the end of 1973. In November
1973, the Standard reverted to weekly issue.

From July 9, 1974, until the Bridge Observer closed on September 7, 1976, it was
printed by the Bridge Printing Office, becoming a de facto Tuesday edition of the Standard.
The Observer announced, a little ambiguously: “There has been no change in ownership of
either publication or company, but overall management of both newspapers is now the
contract responsibility of Bridge Printing Office.”

The Standard became a bi-weekly again on October 20, 1981, when it was thought
another rival newspaper might begin publication.

In April 1973 editor Wells left after six years to join the Sunday Mail, Adelaide, as a
feature writer. It is surmised that his wife, a Hambidge, had sold her interest in the paper.
Michael Hambidge became managing editor. In March 1983 Hambidge initiated the practice
of adding his name and photograph to the “Viewpoint” (editorial) column. “No longer is it
fashionable,” he wrote, “to express opinions from the shelter of ‘pen names’ or even the
Editorial ‘we’.” The bylined editorials ceased when Rural Press bought the paper in 1988.
From the mid-1990s no editorial was published.

In the mid 1970s Michael and Dorothy Hambidge sold 49 per cent of the Bridge
Printing Office to Messenger Press, Adelaide. Six years later, when the Adelaide Advertiser
was bidding for Messenger, Hambidge borrowed money to buy back the Messenger interest
in the Bridge Printing Office.

Michael Hambidge was an enthusiastic, impulsive manager — a *“a bull-at-a-gate
person, a go-getter”, one employee says — and he changed the masthead of the newspaper
several times in the early 1980s.

In mid 1984 Hambidge relocated the Bridge Printing Office from the purpose-built
premises that his father had had constructed in the town in 1970 to a ramshackle former
factory building with a multitude of different floor levels, located out of the central business
area on the northern outskirts of the town adjacent to the Mannum Road railway crossing.
Extensive modifications were needed before it was suitable to be used as a printing office.

In 1986 Rural Press Ltd bought a one-third interest in Bridge Printing Office because
it had bought the SA rural weekly, the Stock Journal, in mid 1985. It handed over the pre-
press and printing contract for the Stock Journal to Bridge Printing. In July 1988 Rural Press
bought the remaining two-thirds interest in Bridge, as part of its policy of owning a printing
office near the capital city in each state where it had a rural weekly.

Michael Hambidge concluded a 15-year editorship of the Standard when he sold the
paper to Rural Press. He had built Bridge printing into a substantial contract printing works,
producing 40 publications, including newspapers for publishers as far away as Victor Harbor,
south of Adelaide.

Hambidge moved to Adelaide to become a partner in Formgraphics, a typesetting
firm, where he developed their bureau service for Apple and IBM PC work on the Linotronic
300. Then he did consultancy work for newspapers in Victoria, NSW and Tasmania as they
introduced computer typesetting. He retired to Launceston and is believed to have recently
moved to Mildura.

Hambidge family members had edited the Standard for 45 of its 54 years when Mike
Hambidge left: Frank, 1934-41 and 1950-67; Ray Wells, 1967-73; and Mike, 1973-88. Since
then the editors have been Terence Ross Wilksch (1988-94), Graham Donald Rich (1995-
2003), Jane Boessen Kempe (2003, six months), and Travis Nathan Simmons (2003-now).

Fire swept through the Bridge Printing Office on Friday night, November 16, 1990,
causing damage estimated at $1 million to the administration, editorial and advertising
sections of the building. Firemen managed to save the printing department and the newsprint
storage sections. Files of the Standard dating back to the first issue were saved. Months later,
police and insurance assessors concluded the fire was “deliberately lit by persons unknown”.
Rural Press rebuilt on site and the new building was opened on January 31, 1992.

Beryl Price, a qualified accountant, became the manager in March 1994, and in 1997
became involved in an issue that ended up in the High Court.



Rural Press Ltd was accused of threatening to introduce a competing newspaper
against the River News, Waikerie, unless that paper ceased circulating in Mannum, a town
which had traditionally been part of the Murray Valley Standard’s circulation area.

The tradition had broken down when local-government boundary changes led to
Mannum'’s becoming part of the council whose district had been served by the River News.

Managing editor John Pick decided he wanted to cover all of the newly enlarged
council area, so he employed a correspondent, Duncan Emmins, in Mannum, and began
marketing the River News there in 1997. He added an estimated 180 copies to his circulation
of about 2,000-2,500.

When the River News withdrew to 30km north of Mannum, the ACCC took action in
the Federal Court. Justice Mansfield found that River News had not withdrawn for financial
reasons, but because of threats of retaliation by Rural Press.

On appeal, the Full Federal Court overruled the judgment that Rural Press had
misused its market power. Despite this, the Full Court held that the original penalties ordered
were appropriate for RPL’s breach of section 45 of the Trade Practices Act. The company
was fined $600,000 and Waikerie Printing was fined $75,000.

The High Court rejected by a 5-1 majority a Federal Court finding that Rural Press
Ltd had misused its market power and breached Section 46 of the Trade Practices Act, but the
court rejected an appeal by Rural Press and upheld an earlier Federal Court finding that Rural
Press had breached the Trade Practices Act (but not Section 46).

Today Rural Press Printing at Murray Bridge prints more than 60 different
publications, including the Standard twice a week, and weeklies such as the Southern Argus,
Strathalbyn, the Victor Harbor Times, the Barossa and Light Herald, Adelaide’s new Sunday
title, the Independent Weekly, the SA edition of the Trading Post and Rural Press’s SA rural
title, Stock Journal.

It also prints the daily SA editions of the Australian Financial Review. Little wonder
it uses 50 to 60 tonnes of paper a week and is the major regionally-based newspaper printer in
SA and the Northern Territory.

Rod Kirkpatrick is Program Director, Journalism, at the University of Queensland.



