Australian Journalism Monographs

ISSN 1440 7922
Published by the Department of Journalism,

University of Queensland, Australia

Editor: John Henningham

Published twice a year, in May and November

Subscription: $12 a year

AJM welcomes submissions of manuscripts on any aspect of journalism.
Manuscripts should be between 6,000 and 12,000 words long, and should not
have been published elsewhere. Manuscripts will be evaluated by academic
and industry referees in consultation with the editor.

Address details (editorial & subscriptions):

Australian Journalism Monographs, Department of Journalism,

University of Queensland, 4072, Brisbane, Australia.

Tel: (07) 3365 3088; Fax: (07) 3365 1377. Email: journ@mailbox.uq.edu.au
Home page: http://www.uq.edu.au/jrn/ajm/

Australian Journalism Monographs

Number 1, May 1998

Editorial Independence:
An Outdated Concept?

Michelle Grattan

Department of Journalism
University of Queensland



Michelle Grattan is one of Australia’s most respected
journalists. She made her reputation in Canberra covering
federal politics — assigned to the Press Gallery by the
Melbourne Age in 1971, she became chief political
correspondent and head of the Age’s Canberra bureau in
1976. In 1993 she was appointed editor of the Canberra Times.
She returned to the Age as political editor in 1995, and in 1996
joined the Australian Financial Review as political columnist.

The author of several books, chapters and academic articles
on politics in addition to her prodigious output for daily
newspapers, Ms Grattan was honoured as the Graham
Perkin Australian Journalist of the Year in 1988 and has given
public lectures at Melbourne and Murdoch Universities. In
1997 she accepted the honorary appointment as first Adjunct
Professor in Journalism at the University of Queensland.

An earlier version of the text of this monograph was
presented as a public lecture at the University of Queensland
on 18th March, 1998.

The function of the press in society is to inform, but
its role is to make money. — A.J. Liebling

USTRALIAN newspapers have been undergoing a revolu-

tion. And yet it's as though what has been happening is, by
general agreement, almost some sort of secret, so minimal is the
debate in media circles, and especially among rank and file jour-
nalists.

In this revolution, what I will term “commercialisation” has
come into the ascendant as a core value. This has far-reaching
implications for how our papers are run, how they look and what
they contain — or do not contain.

The editorial and commercial sides of newspapers are in-
creasingly converging. Indeed in some cases they have in a for-
mal sense been merged. In Fairfax, the trend began on my own
newspaper, the Australian Financial Review, with editor-in-
chief Greg Hywood becoming publisher. Now the editors-in-
chief of all four major Fairfax papers — the others are the Age,
the Sydney Morning Herald, and the Sun-Herald — have been
appointed “publishers”, so that they all have one foot firmly
planted in each of the journalistic and management camps.

The chief executive officer of Fairfax, Bob Muscat, said in his
announcement of the extension of the “publisher style of man-
agement” that it would “create an increased team-based environ-
ment within the organisation. All of our major publications will
operate as individual business units with their Publishers respon-
sible for all aspects of operations, including editorial content and



2 Michelle Grattan

editorial integrity, revenues, cost structures and profitability.”
(Muscat, 1998)

In News Ltd, because of the nature of Rupert Murdoch, the
Chinese walls between editorial and management have tradition-
ally been less substantial. Nevertheless here too there has been a
convergence, though in this case it has been the proprietor mov-
ing in to take a very activist role in editorial, as he repositions the
leading masthead.

The hand of Lachlan Murdoch is obvious in the new look of
the Australian. It became so as soon as he, after becoming the pa-
per's publisher in 1995, took to attending news conferences and
offering suggestions. Later he put in a new editor-in-chief and
editor to reshape the paper along the lines he preferred.

On various fronts, we are seeing a significant development
from only a decade ago, when the issue of editorial “independ-
ence” from the proprietorial and management side was the hot
talk of Australian journalism.

In the late '80s, owners and managements were being asked to
sign charters of editorial independence (responses varied). In the
late '90s, the concept of such a charter has become virtually a
logical nonsense. The 1992 Fairfax charter said: “The editors
shall be directly responsible to the appointed management and
shall at all times carry out their duties in a way that will preserve
and ensure the independence and integrity [of the newspa
pers].”

Whatever the pros and cons of charters, it is hardly possible
for editors and their staff to be “independent” of the commercial
side of the paper, when editor and appointed manager walk in the
same shoes.

While this is what I might term the “headline” development
of recent years, the contextual background is the continued blur-
ring of the line between information and entertainment in the
media, and newspapers' battle to hold their market against the
long-term decline in circulation. The struggle to maintain the
market has exacerbated the uncertainty within newspapers about

Editorial independence: 3
an outdated concepte

what their role is and should be in the modern media kaleido-
scope.

There are related questions of the role of newspapers in the
society. There is no doubt that newspapers, and the media as a
whole, have a bad name, which has obvious consequences for
journalists. More generally in society, we are seeing a growing
distrust of and disillusionment with governments and govern-
ance. Many lay some of the blame for this with the media.

The media empires, for their part, are doing anything but dis-
tancing themselves from government, from those they are sup-
posed to report on in that “frank and fearless” way. They are
cosying up to government, and buying — literally — pipelines
into it at the highest levels.

When Prime Minister Howard was forced in 1997 to sack his
right-hand man, Grahame Morris, in the wake of the ministerial
resignations over travel rorts, Lachlan Murdoch snapped him up
like a prize bargain. And as the media organisations prepared for
this year's battle over digital TV, what better man to have on
hand — someone who can ring any senior member of the Gov-
ernment, including the Prime Minister, and have his call taken.

Morris made a matching sparring partner for Andrew Robb,
former Liberal Party director, now comfortably ensconced in
Packer's stable. Robb occupies the office that used to be Peter
Barron's, once top adviser to Bob Hawke when he was Prime
Minister. Kerry Packer and Paul Keating fell out later in
Keating's Prime Ministership but in the 1993 election Barron
was giving Keating helpful hints — from the very heart of a me-
dia company. Barron has gone now but also in the Packer em-

pire, hanging over from the last Government, is Graham
Richardson.

It is widely acknowledged in Government and company cir-
cles that Robb and Morris were key players in the decision on ar-
rangements for the introduction of digital television. That ended
in a Cabinet decision just after the March 1998 Liberal national
convention, where both Robb and Morris were much in evidence



4 Michelle Grattan

among the “business observers”, working their political connec-
tions. The Government felt comfortable dealing with people it
saw as its own.

The digital decision favoured the interests of Packer and the
other free-to-air stations: although several factors made this in-
evitable, Robb's role facilitated it. Equally important, Morris
helped ensure News' loss was cushioned, its interests protected.

Itis a fine practical line between media (or any other) compa-
nies gaining access by employing such high level political opera-
tives who in effect still enjoy special status with the
Government, and other ways of buying favours which would be
considered unethical or be illegal.

In a nice wrinkle of commercial and editorial convergence —
in this case in a magazine — Robb and Richardson are regular
columnists in the Bulletin, writing commentaries on politics and
politicians, while they are also lobbying those same politicians
for the commercial interests of their boss. Morris has so far not
burst into print, although he would probably like to.

Let me say at this point that we should not romanticise the
past in the newspaper industry. When we talk about commer-
cialisation we must of course recognise that newspapers have al-
ways mostly existed to make a profit. No profit, no paper, except
in a tiny minority of cases. What is different now is that the prof-
its being demanded are huge.

Equally, there is a long history of proprietors leaning on poli-
ticians for their business benefit. What is different is that today's
owners have a much wider menu of commercial interests and de-
mands.

Nor is the blurring of the line between ownership/manage-
ment and editorial new. Indeed, in Australia the flourishing of
talk of a strict separation of “church and state” in a newspaper
empire was probably only in a relatively brief period of the '70s
and '80s, and mostly confined to the Fairfax stable. By the '80s,
the pressures were already in the system that would lead to the

Editorial independence: 5
an outdated concept?

changes which have become so much clearer by the mid to late
1990s.

Of course even when and where the talk of separation was at
its height, the practice from time to time compromised the prin-
ciple. What is different is the trend to the formal removal of the
church/state division and the apparent acceptance that this is not
only a necessary but an inevitable, acceptable and desirable de-
velopment in the modern newspaper world.

The increasing dominance of “marketing” in newspapers is
the subject of much study, comment and controversy overseas
— in contrast to Australia. One of the best expositions is Ameri-
can observer Doug Underwood's (1993) book “When MBAs
Rule the Newsroom”, sub-titled “How the marketers and manag-
ers are reshaping today's media”.

Underwood observes (p.15): “It's probably no surprise that in
an era of mass media conglomerates, big chain expansion, and
multimillion dollar newspaper buy-outs, the editors of daily
newspapers have begun to behave more and more like the man-
agers of any other corporate entity.” Moreover, the executives of
today's newspapers now treat “their readership as a market and
the news as a product to appeal to that market”.

These marketplace pressures “have led to the appearance of a
new kind of editor, a cross between an editor and a marketing of-
ficial”. He/she is part of the concept of ““ The Total Newspaper’,
where newspaper executives are urged to co-ordinate the news
and business departments and work together to market the news-
paper as a total product” (pp.15-16). One fallout of the move to-
wards market-based journalism, Underwood says, has been
“diminished coverage of government” (p.19). The research
shows that it's all too eye-glazing.

The breaking down of the wall between the editorial and com-
mercial sides at the Los Angeles Times, undertaken by publisher
Mark H. Willes, was subject of a detailed analysis in the New
Yorker in November 1997. Under the reorganisation “each edi-
tor would have a business partner — a brand manager —



() Michelle Grattan

working alongside, responsible for galvanising the entire busi-
ness side of the team.” When asked about breaking down the
church/state wall, Willes said he distinguished between “walls”
and “standards”, arguing that walls which “get in the way of
ideas, flexibility, experimentation” could come down without
harming the standards (Auletta, 1997, p.44).

Former executive editor of the New York Times Max Frankel,
asked to comment, said in his view “the very top of the hierarchy
should talk across the wall”, but day-to-day editors should not be
burdened by commercial considerations. He pointed to the risk
that reporters could come to share the burden of a money-losing
section, and start to think more about advertisers and less about
readers. (Auletta, 1997, pp.44-45).

The idea that demolishing walls will bring all sorts of good
without costs or compromise is at the heart of the journalistic de-
bate about the commercialisation of newspapers. Its advocates
insist this is possible. Those worried and sceptical about the
trend believe a big price must inevitably be paid.

A related trend in the commercialisation of newspapers is that
the efficiency criteria applying to other businesses are being ap-
plied to them. And why not, if they are producing a “product”?
The complication is that if the “product” is, for example, stories
on corruption in the police force, or links between criminal
gangs and a police force, the sort of reporter best able to tap into
that might not be your dark-suited young man (or woman) on the
rise who is tuned into a conventional sense of “productivity”.

When I joined the Age there was a character on the paper
called Jack Darmody. Darmody drank like a fish, inconveniently
went AWOL, got into huge rows with the then editor Graham
Perkin on the floor, in front of everyone, and loved or hated his
colleagues more or less on whim.

God knows what the “human resources” experts would make
of a Jack Darmody, or quite how the management consultants
would react to his work practices. But the psychologists are al-
ready getting into the selection process. Since the early 1990s,

Editoridl independence: 7
an outdated concepte

the West Australian has given prospective cadets a “psych” or
personality test which measures, among other attributes, object-
1vity, assertiveness and team spirit.

And the management consultants are knocking on the door of
the modern commercialised newspaper. Alicia Shepard (1996)
observed: “Traditionally, newspapers have tended to seek help,
when they sought it at all, from papers of similar size, or from
consultants whose backgrounds are in the profession. But con-
fronted with mounting pressure from Wall Street, lagging circu-
lation and an increasingly competitive and diverse media
marketplace, many papers are now looking outside for help, and
not just for the circulation and production departments.” (p.20)

But on Shepard's account, it is not all smooth sailing for the
consultants who venture into the newsrooms. A grid devised by
consultants without newspaper experience collapsed after three
months at the Winston-Salem Journal. It put reporters on a vir-
tual assembly line with productivity goals. For example,
Shepard wrote, “the grid decreed, a reporter should spend 5.4
hours on a story 20 to 30 inches long and produce seven such sto-
ries a week. For a more complex piece of reporting involving
'uncooperative sources', the grid gave a reporter a break: five sto-
ries and 7.6 hours.”

Much of the limited Australian debate about the commercial-
isation phenomenon has been centred around my old alma mater,
the Age. I can do no better in setting out some of the issues than
to let the two most recent editorial chiefs of that paper advance
their diametrically opposed arguments.

First let's hear from Bruce Guthrie, speaking — while still
editor — to a Freedom Forum function in early 1997. Guthrie ar-
gued:

Despite all the talk about threats to newspapers, the biggest
threats come from within them. As newspaper managements
struggle to please both shareholders and readers, it is journalism
which suffers. Proprietors, increasingly conglomerates or with
aspirations to be so, want maximum returns, while readers have
a right to expect their papers, particularly broadsheets, to fulfil



8 Michelle Gratfan

their accepted societal role. Both these demands are entirely
understandable. But are they reconcilable? At the very least
they are creating a kind of identity crisis in newspapers ... For
the sake of circulation, or profit, we are being urged to
compromise our journalistic integrity. We might win short-
term circulation gains, or a better-iooking bottom line, but we
do our own industry's reputation long-term harm.... (Guthrie,
1997, p.57).

Guthrie claimed that: “Australian newspapers are delivering
less and less journalism that makes a difference, that sheds light
in dark places”. He said of investigative journalism today: “For
proprietors who rely on banks or institutions for their finance,
governments for their right to do business, companies for their
advertising revenue, such journalism is often viewed as an in-
convenient side effect of newspaper ownership, rather than its
raison d'etre.”

Guthrie asserted that commercial imperatives were threaten-
ing journalistic traditions:

Many newspapers have long operated under a “church/state”
type relationship, where the business side of the newspaper isn't
allowed to dictate what the editorial side does or doesn't do.
Breakihg down this tradition can be profitable for companies,
but must ultimately be devastating for thinking readers.
Newspapers here are already selling their mastheads through
dubious corporate sponsorships ..Newspapers are offering
themselves as “the official newspaper” of this or that event ...
Similarly, editors are being invited to abandon past church/state
divides. (Guthrie, 1997, pp.57-58)

Well, that's one perspective. Steve Harris, who now sits
where Guthrie previously sat plus also where a managing direct-
or used to sit, put a dramatically different view in the Arthur Nor-
man Smith journalism lecture last year. Taking on the critics
who said his integrated editorial/commercial position posed a
conflict between church and state, Harris described it rather as
“the natural marriage of editorial integrity with the commercial
imperatives we must address to ensure not only survival, but a
successful future” (Harris, 1997).

Editorial independence: 9
an outdated concept?

Such a union, he said,

also guarantees a base level of commitment of quality, no
matter how difficult economic times become. And the role
places no bounds on the delivery of quality, allowing publishers
to leverage off economic success into new markets and new
mediums. ... It is imperative for the commercial side of the
business to be cognisant of the integrity and value of editorial,
and for editorial to be cognisant of the need for the company to
be financially strong so we can grow the business and develop
editorial quality. A commercially successful newspaper gives
us journalists the freedom to communicate in the way we want.
It allows the ability to extend our relationship with readers,
through new products, new sections, expanded coverage and
more editorial space ... It allows newspaper companies to break
free of the traditional industry life cycle of growth, then
maturity, saturation and decline. ... While commercial greed
and pressures can adversely affect editorial quality and
integrity, media watchers seem reluctant to accept the parallel
reality that commercial success is capable of delivering more
than any charter of editorial freedom. And reluctant to accept
that diversity of ownership and diversity of source has never
guaranteed diversity of opinion, and that independent
ownership has never guaranteed quality, just as group
ownership does not guarantee the absence of quality.

While Harris stresses the opportunities presented by commer-
cialisation, Paul Kelly is more pessimistic after his five years as
editor-in-chief of the Australian: “It's not only the commerciali-
sation pressures. It is also the entertainment pressures. We're
getting convergence right through the industry. Editors know
they must produce a product that sells and that makes revenue.
Yet the danger is a sameness and uniformity in the editorial out-
put”. (Kelly, 1998, p.21)

Kelly is sceptical of the Fairfax fusion of the publisher/editor-
in-chief roles, arguing it “confuses basic lines of responsibility,
confuses the editor-in-chief function and won't help journalism
or newspapers’’.

As I have already mentioned, the dominance of commercial-
ism lies in several factors. They include the transformation in the



10 Michelle Grattan

scope and nature of the businesses that run newspapers, the long
term circulation declines, and the squeeze on the industry from
other media. These factors have profoundly affected how news-
papers see themselves, and are seen by the community.

Australian newspapers, which three or four decades ago were
typically relatively modest-sized businesses and often family-
controlled, are now giant corporations — Fairfax reputedly
worth about $3 billion and the still family-controlled News Ltd
(that is, the Australian operation of News Corporation) said to be
worth about $4 billion — driven above all by the quest for profits
needed to feed the shareholders or feed an international empire.

The bottom line has become hungrier and hungrier, and more
and more the imperative by which performance, including the
performance of editors, is judged. It is often said (by those who
care about journalism) that a newspaper business is not like sell-
ing soap, or food, or some other “product”. But these days, news-
paper businesses are much more like mega businesses in other
sectors than they are like the old family-based newspaper busi-
nesses of old.

In this setting it is not surprising the editors who run them (I
use that title generically to mean the person at the top of the edi-
torial tree — in practice the title is usually the grander editor-in-
chief) come to have the values of the business world as much as,
or even more than, those of the journalistic world.

An editor set in what I might call a “narrow band” journalistic
mould would simply not survive. The modern editor thinks of his
paper as a supermarket for readers, selling a guide to modern liv-
ing, as much as a conveyor of news and views. The modern edi-
tor is a merchandiser, who relentlessly markets his brand, having
devised his product with the help of massive market research.

It follows that if or when the editor is dispensed with — or
moves up the slippery pole even closer to the heart of the com-
pany — his departure is treated in the same way as the departures
of high profile business people. There is an attitude that editors
come and go, just like other company executives come and go. If

Editorial independence: 1
an outdated concept?

there's a falling out, a financial settlement stitches lips. Seldom
these days is there much discussion of what was behind a change
at the top, or what the consequences for the paper's editorial cov-
erage or policy might be.

The view of editors as business executives, plus the conven-
ient cone of silence that frequently attaches to the rotisserie's ro-
tation, means vast changes can be made to newspapers with
minimum critical scrutiny. Anyway, who's going to care? Papers
now have customers, not constituencies likely to rally to their
cause.

Two recent examples. The first: Lachlan Murdoch changed
the editor-in-chief of the Australian and lightened and bright-
ened what is the nation's most serious generalist newspaper.
Kelly, who had substantially enhanced the Australian's coverage
in areas like national politics and Asian reportage, was replaced
in November 1996 by David Armstrong. Campbell Reid, an ex-
ecutive from the Daily Telegraph, which Lachlan particularly
admires, came in as editor in 1997. The Australian has moved to-
wards middle market.

Pilita Clark, media writer of the Sydney Morning Herald, re-
ported that Armstrong, outlining the paper's new directions to a
staff cocktail party, unveiled Catherine McWilliam, a 37-year
old lawyer and mother of three who likes good food, good books,
fine wine and overseas holidays. The mythical McWilliam and
her ilk were not reading the Australian; the paper is now in hot
pursuit of them (Clark, 1998a).

In media circles, the makeover of such an important paper as
the Australian, and its possible implications for the serious end
of the journalism spectrum got remarkably little attention.

The second example: in Melbourne Bruce Guthrie, who had
engaged in a hot shooting war with Victorian Premier Jeff Ken-
nett, was replaced as editor in August 1997, despite apparently
rising (though heavily subsidised) circulation. Kennett had lob-
bied constantly, privately and publicly, for Guthrie's demise.



12 Michelle Gratfan

Fifteen years ago there would have been much more analysis
of precisely what had happened, including what impact the Ken-
nett campaign had had.? In fact public discussion of the Guthrie
removal was relatively brief, much of what there was of it proba-
bly only occurred because yet another 4ge ex-editor, Michael
Smith, went on radio about the issues. (There has been rather
more discussion of the changes Harris has made to the Age).’

Because editors are becoming company men, their fate sub-
ject to the company whim, it is unlikely that we will see in the fu-
ture long stints by people who come to be deemed “great
editors”. Frankly, if they're that great, in the way it counts now,
they'll move right on up.

While once being “editor” tended not only to be the end of the
line, but a destination that gave occupants ultimate personal sat-
isfaction, it is increasingly being seen as a step ladder to a higher
corporate job.

Perhaps this is why in most papers, “editor” has become the
title of the second-in-command, rather than the top dog. Intro-
ducing the new 4ge editor Michael Gawenda on the ABC's “Me-
dia Report”, presenter Robert Bolton said: “He was put in the
chair by the new publisher and editor-in-chief, Steve Harris ...
and the jury's out on which of these two people really runs the
Age. However, it's Michael Gawenda who signs the paper off
every night.”*

Now, the fact that “Media Report” cannot be sure which of
the two top occupants of the editorial positions is running the pa-
per indicates how blurred appearances have become. Appear-
ances — rather than reality. Harris is top Age dog, without
question.

The other side of this is that a journalistically brave editor
(again using that term to mean the chief of a paper, by whatever
title) who offends political power centres for editorial reasons
has less protection than he once might have had. When so many
(real) editors are fired, and so many non-editors have “editor” in
their title, who can distinguish those dismissals when something

Editorial independence: 13
an outdated concepte

serious is at stake? (Under the label “Who We Are”, the Age has
listed 14 people called an “editor” of some sort, including 10
“managing editors”. [Age, 1998])

As for the journalistically good editor who is not also entre-
preneurial, his reign will be brief, because he will be committing
the cardinal sin against the modern newspaper corporation.

While the editors are moving in the direction of quintessential
company men, the interests of the companies they serve can
make the newspapers' job a minefield. This is most obvious with
News, not because Fairfax has greater moral virtue, but because
it does not have this plethora of direct business interests. (BIL,
the dominant shareholder in Fairfax, is an investment company
with a wide range of interests. But the diversity of interests is at
one remove from Fairfax, and BIL is a less activist shareholder
on issues of substance — as distinct from the bottom line — than
is Murdoch.)

News' national and international interests are so vast that no
day can pass when one bit of the empire is not faced with the task
of reporting on another section of the empire. These interests in-
clude an airline; book publishing; rugby league; pay television
(involving a joint venture with Telstra); the entertainment indus-
try, including movies; and the pastoral industry. Newspapers ful-
minate about politicians' conflicts of interests. Yet a newspaper
that is part of a conglomerate that owns a whole lot of other en-
terprises has perpetual conflicts of interest.

The digital TV decision was a case in point where News' pa-
pers became weapons in the armoury. The coverage of Super-
league from April 1995 to December 1997 was a particularly
dramatic example. News journalists were participants as well as
observers of that fight. And, News people will tell you, some
Fairfax journalists also became hard ball players on the other
side.

When chief executive Ken Cowley was running the battle and
Rupert Murdoch was complaining about an unflattering picture
of his son in the Australian, it was hard to avoid the conclusion



14 Michelle Grattan

that the editorial chiefs of the papers would only be too aware
that they were sitting in the middle of a huge commercial strug-
gle and that their coverage would be carefully watched.

Kerry Stokes' Canberra Times has a conflict of interests
whenever it reports about television (Stokes is main shareholder
and chairman of Channel 7) and indeed the National Gallery of
Australia (of which Stokes is chairman).

Since Fairfax is a less diversified operation than News it does
not face the conflict of interest problem on such a scale as that
conglomerate. But it has confronted it in coverage of the various
ownership plays. In these instances — for example in 1997 —
the journalists became advocates and lobbyists as well as report-
ers and commentators, influenced more by how they read their
interests and those of the papers they worked for, than by pres-
sure from owners. They don't have to be leaned on by owners.

They had access to a forum in which to put their case, and
they used it. Some, including the Prime Minister, claimed they
misused it.’

Sometimes the interests of the company lead to sensitive stor-
ies being played down; when it came to Fairfax ownership, these
stories have been played up — in Fairfax papers often to influ-
ence an outcome and in News papers to embarrass the opposi-
tion. The readers were given more than they wanted to know
about it all.

And on the subject of sensitive stories, nowhere were the feel-
ings of proprietors more obvious than in News papers’ coverage
of the April 1998 split of Rupert and Anna Murdoch. The mar-
riage break was reported in a few restrained, discreet paragraphs,
in contrast to the more extensive cover in Fairfax papers — and
to News papers’ sensationalist reporting on many other celebrity
separations (Clark, 1998b; Mottram, 1998).

Let me take a couple of other examples of conflict of interest
for newspapers arising out of wider corporate interests, one re-
cent and one potential.

Editorial independence: 15
an outdated concept?

The row which erupted in late February 1998 over the drop-
ping by Murdoch publishing company HarperCollins of the
book by former Hong Kong Governor Chris Patten has become a
cause celebre. Leaving aside the issue itself — which centred on
Mr Murdoch wanting to avoid offence to China, where he had in-
terests and hopes of more — the story was given little coverage
in News papers, including the Times in London and the Austra-
lian. The media editor of the Times, one Raymond Snoddy, had
the most ingenuous line. Denying the paper had deliberately
avoided the story, he said: “I was looking to do the story yester-
day but I found it very difficult to get anything. I couldn't get
through to Rupert Murdoch. Chris Patten said he couldn't talk.”
(Millar, 1998). The Australian's coverage was late, and minimal-
1st.

A potential conflict of interest that affects both companies
arises out of Fairfax's and News' sponsorship of the Sydney
Olympics. The papers will be under scrutiny in the next couple
of years: they will need to make sure their coverage is not com-
promised by a direct promotional involvement. But the fact both
chains are involved removes some of the pressures, and keeps
them watchdogs on each other.

One obvious conflict of interest is in newspapers' reporting
and discussion of issues affecting themselves. Issues like com-
mercialisation. Think about how much we read in the papers
about the ABC. Now admittedly it is publicly funded, but jour-
nalistically, are the ins and outs of the ABC so much more im-
portant than the ins and outs of the newspaper empires?

Most newspapers have media writers but issues like commer-
cialisation are a part of the “beat” seldom visited. (There's the
odd exception: Pilita Clark wrote on the changes in 1997 when
Fairfax last year extended its move to “publishers” across all pa-
pers). If it were not that the “chains” like to sling off against each
other, commercialisation might be visited even less. The sling-
ing off is itself part of the commercial war.

The commercialisation process is being facilitated on another
level by rank and file journalists being given formal stakeholder



16 Michelle Grattan

status in their company's financial success. It is not only John
Howard who wants to make us all shareholders! Indeed, Fairfax,
with its options scheme for employees, had the idea before him.
And the latest Fairfax enterprise agreements have a provision
linking a reward to commercial success.

The relentless squeeze on newspapers' circulations has has-
tened the move to commercialisation. Hemmed by the expand-
ing power of the other branches of the media; hit by the plethora
of modern demands on people's time; and now facing being un-
dermined by the push of technology, newspapers have not been
able to “grow” their businesses simply by continuing to do what
they did before.

Australian newspapers have seen a four-decade decline in cir-
culation. According to figures prepared by Brian Dermott and
Associates for Australian Newsprint Mills, newspaper weekly
circulation has gone from 2.5 to 1.2 per head of population since
1951. There has been a fall of half a newspaper per head in the
last 10 years (Dermott, 1998). In terms of actual circulation, after
a particularly grim time of newspaper closures and amalgama-
tions, the last few years has seen a levelling out — indeed there
have been some very small increases.

A survey by Total Advertising and Communications has re-
ported that Australia's main papers are doing better in circulation
than newspapers in the United States and Great Britain (Soden,
1998). The survey found the total circulation of major Australian
papers had risen 2.7 percent since 1994. This compared with a
5.2 percent fall in US circulation and a 1.9 percent drop in Brit-
ain. The analysis covered 1994-97 and 20 papers in US, 21 in
UK and 16 in Australia.

Seventeen of the 20 US papers lost circulation, as did 13 of
the British papers, but only five of the 16 Australian papers.
Those that did best in Australia were the Sunday, broadsheet and
financial papers. All the Australian Sundays included had in-
creases; so did the Sydney Morning Herald, the Age and the Aus-
tralian. The two big tabloids, the Daily Telegraph and the
Herald Sun, were among those to lose circulation.

Editorial independence: 17
an outdated concepte

One caution in looking at circulations is that the overall fig-
ures are clouded by the phenomenon of subsidised circulations
— giveaway offers — that have increased in recent years. (The
latest in the price wars is the Australian’s big discount of its pa-
pers in Victoria to make an assault on the Age.)

The basic message is that the long term trend is down at
worst, at best, flat, and that the papers that defy the trend are
likely to be specialist papers with core need-to-know informa-
tion for particular readers (the Australian Financial Review),
and weekend papers, sought by people when they have more
time. In general, up-market papers have been faring better than
down-market ones, which makes the moves down-market by
some of the quality broadsheets puzzling.

Melbourne over the last few years has seen the main competi-
tors, the Herald Sun and the Age, move towards each other. Har-
ris, as editor-in-chief, tried to take the Herald Sun somewhat
further up the market: both Guthrie and Harris have aimed the
Age to the middle market, perhaps on the assumption that Mel-
bourne will eventually be a one-paper city.

Against the long term circulation gloom must be weighed
some positives, at least in commercial terms. Newspapers are
much bigger than they used to be. And there is a higher pass on
rate — 1.e., individual copies are read by more people. Figures
released by the Newspaper Advertising Bureau of Australia in
April 1998 showed that over a period of 12 years the number of
newspaper pages published in Australia had risen by 37 percent,
from 76 billion in 1985 to 104 billion in 1997 (Brighton, 1998).

The “fattening” of the newspaper is part of the commercialis-
ation trend and in turn feeds back into it. Much of what has been
added 1is lifestyle and other sections. Executive director of
NABA Laurie Brighton said that the “major growth” in paginat-
ion had occurred in recreation, sport, entertainment and con-
sumer information: lifestyle and sport now accounted for 67 per-
cent of the editorial content of the daily newspaper, up from 57
percent 12 years ago. (See Appendix)



18 Michelle Grattan

This has several consequences:

1. Lifestyle and other add-on sections (but not including sport)
are heavily tied to advertising. Indeed, sometimes it is hard to
tell what is advertising and what is editorial in these parts of the
paper — for example, shopping columns and fashion spreads
that carry maker, price and information on where the items are
available.

2. Decisions about initiating new sections are very reliant on a
combination of potential for advertising and market research to
test the reader response. The days of gut editorial instinct are
gone when it comes to doing new things.

3. The proliferation of sections alone has made running the pa-
pers a more complicated task, giving editors more things to do
and decisions to make, taking them into quite commercially spe-
cialised areas, and raising questions about the line between ad-
vertising and editorial.

4. A large proportion of a newspaper's staff are tied up on these
sections, rather than being part of the hard news reporting team.
An interesting development in the Sydney Morning Herald has
been that by 1998 some marketing people had taken up residence
on the floor occupied by editorial sections. This is the symbol
and practicality of what is happening in today's newspaper.

As well as sections, commercialisation leads to increased use
of special supplements geared to attracting advertising. Often
these can be useful additions to knowledge on particular topics.
But the editorial content can also be little more than advertorial
to fill up the space between ads.

In some cases a fully-paid-for supplement or wraparound can
be given the appearance of editorial endorsement by the use of
staff writers' copy, or the logo of one of the sections of the news-
papers. There have been controversies in the Sydney Morning
Herald about a Spectrum section logo appearing on a National
Gallery of Australia wraparound, and about an article by senior
writer Sally Loane being used in a David Jones advertising
screed.’

Editorial independence: 19
an outdated concept?

Market research is integral to the new journalism. There is
nothing wrong with listening to the readers. But to what extent
should papers be driven by what the readers say they want?

The centrality of market research came out in the promo that
Steve Harris ran over his signature on the Saturday before the
Age's relaunch in March 1998: “We have spent more than
10,000 hours on ... researching, brainstorming, arguing, proto-
typing, redesigning, planning and reviewing, and researching
some more”. The result of all this, he said, was:

We found many people drowning in information, yet thirsting
for knowledge. We found many people wanting more
information that is relevant and meaningful to their lives, and
easier to find and digest. We found people hungry for more
quality reporting, but also for more quality ideas, debate and
analysis... (Age, 1998)

And vyet, the actual operation of today's newspapers is not
necessarily attuned to delivering more “quality”. Journalism has
become a much better paid job in recent years and resources are
not short in newspapers. But the stories have become shorter.
They are often lacking in detail and journalists are often lacking
in expertise, just when it can be argued that many of the people
who buy newspapers are likely to want more of both.

But, comes the reply, “busy people need quick-to-read copy”.
The marketers, however, are caught between trying to attract
people who don't read papers now with the message “come on,
it's not that hard”, while the readers-by-choice become frus-
trated. Those people read because they are seeking more grist
from their papers than they can get elsewhere. And that more
may be news and facts, not just another opinion, or more elabo-
rate design.

Most papers are increasingly design-driven. Design is used to
try to attract readers, especially the young and those thought to
want their newspapers to look like magazines. It has become an-
other tyranny on papers. The imperatives of design, sometimes
in the hands of non-journalists, has complicated their construc-
tion and made deadlines more important than flexibility. (There



20 Michelle Grattan

are a few signs of a rethink about over-design, with some in the
industry realising up-market readers want more text and less
contrivance.)

The advance of technology has obvious commercial advan-
tages but, paradoxically, has not been the journalistic liberator
that might have been expected. Paul Kelly observes: “Technol-
ogy often means more decisions being taken at an earlier stage
and more pre-packaging. In some ways, technological sophisti-
cation can lead to less flexibility when it should mean the oppo-
site.” (Kelly, 1998, p.21)

The weight placed on design can lend a certain “all the same”
look to the stories in a particular paper. The rationalisation
within the chains can make several papers “all the same” in
much of their content, as a story written by one author appears all
over the place.

The Sydney Morning Herald and the Age swap many features
and other stories (but so far not Canberra-written copy’). They
share some assignments. News Limited has similar arrange-
ments, which are even more extensive because of the size of the
chain (including some pooling of Canberra copy).

The cost advantages are obvious, and there are pluses for indi-
vidual writers, both in-house and contributors. But looking
across the spectrum of papers, the result is to promote a greater
uniformity (a big extension of the uniformity that used to be
there with the use of “wire” copy). On occasion the front page of
the nation's two biggest tabloids, the Herald Sun in Melbourne
and the Daily Telegraph in Sydney, both Murdoch-owned, can
look virtually identical.

The image of journalists has got caught up in the crisis of
cynicism that seems to be enveloping democratic countries. Just
when newspapers are trying to chart their future, they and their
journalists are under unprecedented criticism, for everything
ranging from alleged bias and lack of balance to inaccuracy and
negativism. While community cynicism about journalists is a
separate phenomenon to what is happening in and to

Editorial independence: 21
an outdated concepte

newspapers, the commercialised culture feeds it. The readers —
customers — have mostly lost the feeling of special identifica-
tion with the papers they buy. They have become goods, better or
worse, no longer institutions. The journalists, like all other em-
ployees more mobile than in the past, have also less long-term
identification with individual mastheads.

As they look ahead, papers often seem unsure whether to
adopt a “knocking” persona, in an attempt to grab readers, or
“civic” one, to identify with them.

The “knocking” mode goes for broke on stories that show
governments and other institutions are exploiting society, full of
scandals; even bright clouds have black linings. This mode wel-
comes bad news: it can give a boost to circulation — a bit like the
joke about the Sunday news editor of olden days who was alleg-
edly delighted by a train crash on a quiet night.

The other, contradictory face of today's journalism feels the
need to link the newspaper to its market by shared good works,
which can include the practice of democracy. This has gone
much further in the United States than here, although the Age
flirted with a very limited form of “civic” journalism in trying to
involve the public in the 1996 federal election campaign. “Civic
journalism” connects the paper to the community, and lets the
community speak through the paper and try to set the agenda. In
an election campaign, civic journalism runs on what the voters
say is important rather than what the politicians define as the is-
sues.

Civic journalism breaks down the wall between paper and
people. But it too has come under fire: its critics see this sort of
journalism as too soft and believe it compromises the paper,
which should be there to challenge and expose.

I want to finish with the thoughts of Gene Roberts, former ex-
ecutive editor of the Philadelphia Inquirer and later managing
editor of the New York Times, when receiving a journalism
award in 1993. He said:



22

Michelle Gratftan

We're now in the second and third generation of professional
corporate managers who are judged and compensated on the
profits they generate during their tenure, not on what they do to
guarantee the survival of newspapers. ... Let us hope that more
executives learn what some of us were taught in the streets and
fields where the readers are — that you might get a large
audience by being a quick, superficial read, but not an intense,
dedicated audience. And journalistic history is, of course,
littered with the corpses of large-circulation newspapers that
failed to make long-term and lasting reader relationships and,
thus, were viewed as dispensable by their readers and,
consequently, by their advertisers. (Roberts, 1993, p.4)

A message that's worth thinking about.

Editorial independence: 23
an outdated concept?

Notes

1. The charter was endorsed by the Fairfax board in March 1992.
For the full charter see Coady & Bloch (1996): p.309.

2. One article which did examine Kennett's role in Guthrie's depar
ture was by Yallop (1997).

3. Interviews on Melbourne radio station 3LO with Terry Laidler,
15 August, 1997, and Tonya Roberts, 22 August, 1997.

4. Robert Bolton, “The Media Report”, ABC Radio National, 23 Oe
tober, 1997,

5. For Howard's views on the self-interest of journalists in the me
dia ownership debate, see transcript of the Prime Minister's radio
interview with Neil Mitchell, 3AW, 14 May 1997. (Released by
Prime Minister's Office, 14 May, 1997.)

6. Spectrum, Sydney Morning Herald, 28 February, 1998 re National
Gallery of Australia wraparound; Loane article in Good Living,
Sydney Morning Herald, 14 October, 1997.

7. Atthe time of writing, merging of theAge's and SMH's Canberra
bureaus had recently been canvassed as a cost-saving option, but
dismissed. See Pilita Clark, “Anger at plan to merge papers' Carx
berra bureaus”, Sydney Morning Herald, 1 May, 1998, p.7; “Age
chief denies merger”, Sydney Morning Herald, 2 May, 1998, p.11.

References

Age Newspaper. 1998. “Who we are”, Age, 7 March: wraparound.

Auletta, Ken. 1997. “Annals of communications: demolition man”, The New
Yorker, 17 November.

Brighton, Laurie. 1998. “Consolidation triggers spectacular growth for news-
papers”. Media release, Newspaper Advertising Bureau of Australia, 6
April.

Clark, Pilita. 1997. “Tradition? Read all about it ...”, Sydney Morning Herald,
3 October: 15.

Clark, Pilita. 1998a. “Read all about the lady of their dreams”, Sydney Morn-
ing Herald, 17 March: 4.



24 Michelle Grattan

Clark, Pilita. 1998b. “News (very) Limited on Murdoch split”, Sydney Morn-
ing Herald, 23 April: 4.

Coady, Margaret & Sidney Bloch. 1996. Codes of Ethics and the Professions,
Melbourne: Melbourne University Press.

Dermott, Brian & Associates. 1998. “The status of media usage in Australia”.
Quarter Q3 1997, Melbourne, 27 January, 1998: 23.

Guthrie, Bruce. 1997. “The biggest threats to newspapers come from within,
says Age editor”, PANPA Bulletin, 151 [February]: 57-58.

Harris, Steve. 1997. A.N. Smith Memorial Lecture in Journalism, University
of Melbourne, 29 October (unpublished).

Kelly, Paul. 1998. “Players, pollies and party games”, Australian Quarterly,
March-April: 15-21.

Liebling, A.J. 1975. “The end of the free lunch”, The Press, Toronto: Ballan-
tine Books.

Millar, Stuart. 1998. “A man on the lookout for the main chance”, Sydney
Morning Herald, 2 March: 8. [reprinted from the Guardian, U.X.]

Mottram, Murray. 1998. “Murdoch marriage shock! Why Anna left Rupert...
Media baron tells all”, Age, 23 April: 17.

Muscat, Bob. 1998. Internal memorandum, Fairfax. 17 March.

Roberts, Eugene L. 1993. “Nothing succeeds like substance”, American
Journalism Review, 15 (10) [December]: 3-4.

Shepard, Alicia. 1996. “Consultants in the newsroom”, American Journalism
Review, 18 (7) [September]: 18-23.

Soden, Debra. 1998. “Australia heads global circulation growth table”,
PANPA Bulletin, 163: 39-40.

Underwood, Doug. 1993. When MBAs Rule the Newsroom: How the Market-
ers and Managers are Reshaping Today's Media, NY: Columbia Univer-
sity Press.

Yallop, Richard. 1997. “A new age dawns on a city's press”, Age, 27 August:
p-15.

Acknowledgements

My thanks to Gia Metherell for research assistance, and to Professor
John Henningham, head of the Department of Journalism at the Uni-
versity of Queensland, for valuable comments on the text and help
with preparation for publication.

Editorial independence:
an outdated concepte

25

Appendix
@
S Billlons of Pages Published
8. o
é‘ 1985 5 8 B 8 & 8 &
1986 |
5[z
| 1967 g
(2 3
e8! | un | s
28 o
B | g
M =
8 g 1990 + g
ol S
Blg| | =y &
2 3
218| | 1om2 | >
2 c
2l8| | 190 | g,’
8l by
-'9«5— 1904 + %
8 -
BE | e
i
S | |
E g 1097

Source: Brighton (1998)



Michelle Grattan

26

Newspapers - Content Analysis
% of Editorial Pages Dedicated to:

Entertainment

151

10 +

Business/Finance

Sport

25+ : + —+ t i o +—t—t +—t J
i 3 % § & 8 & 583388888883
1985] 1986 1967| 1988] 1989| 1990 1991| 1992| 1993| 1994| 1985 1996 1997
Entertginment 38 38 39 38 37 40 42 43 41 42 45 45 45
News 35 3 32 33 a3 30 29 29 31 28 27 27 27
Sport 19| 22 21 20 21 21 21 21 21 22 21 21 22
Business/Finance 8 7 B 9 9 9 8 7 7 8i 7 7 3]

Source: Brighton (1998)



