-

View metadata, citation and similar papers at core.ac.uk brought to you by .{ CORE

provided by University of Queensland eSpace

Cape Melville affair
coverage: what is news?

David Conley and Geoff Turner

Many observers saw coverage of the so-called Cape
Melville affair as a post-Fitzgerald litmus test of the
Brisbane media’s watchdog duties with a government
regarded as popular and competent. But who was
watching the watchdogs? Conflicting news judgments
could easily be detected on the importance of allega-
tions embroiling two of the Premier’s closest confi-
dantes. The state Opposition sensed a scandal but a
Criminal Justice Commission (CJC) inquiry cleared the
Premier’s staff of any wrongdoing. In media circles the
story created special interest because those who dis-
tributed the “chook feed” were coming under direct
public scrutiny by “the chooks”. An examination of the
coverage raises questions about the symbiotic relation-
ship between government and the media which was
canvassed in the 1993 Electoral and Administrative Re-
view Commission (EARC) report.

N examination of media coverage on a specific issue or

controversy often will demonstrate wide variance in

news values. Sometimes an interpretation of what is
newsworthy pivots upon such vagaries as editorial space, staff
availability and a plethora of significant public occurrences on a
given day. The force of public circumstance makes what is news-
worthy one day not newsworthy the next and vice versa. As
White (1991, p.21) notes, “news is a creature of infinite variety.
Its value changes, according to its audience, its time, its place, its
actors and its competition”. When such imponderable effects are


https://core.ac.uk/display/14980981?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1

132 Australian Studies in Journalism

added as subjectivity, deadlines, defamation concerns, perceived
public interest and the interplay of influential personalities in
and outside the newsroom, clinical objectivity can become more
theory than reality. In the words of Carey (1969, p.36), “it is im-
portant to recognise that all journalism, including objective re-
porting, is a creative and imaginative work”. Indeed, as McQuail
(1994) has shown, objectivity itself is merely a framework in
which other components come into play: factuality, involving
truth, relevance and informativeness; and impartiality, involving
balance and neutrality. Another persuasive influence is what
other media are doing with an individual story that endures over
weeks or months. This can result in a pack mentality (Ward 1992)
in which daily news judgment is transformed into a broader col-
lective media commitment to find stubbornly elusive facts from
which the public can determine truth. It also can result in deci-
sions to ignore or downplay the story. When a media outlet feels
it has been scooped by a competitor defence mechanisms come
into play, eventually leading to the view that it really was not
much of a story anyway. This then becomes the guiding news
value for future story developments. With such an wide array of
influences being brought to bear it is no surprise that the lead
item in an evening television news bulletin sometimes becomes a
filler in the next morning’s newspaper or that a controversy be-
comes a major, durable saga for one media outlet but is largely
ignored by others.

Conlflicting opinions and pressures become accentuated with
political reporting. It represents arguably a media outlet’s most
important role in monitoring those with the greatest power over
citizens. Governments have considerable power over media
companies with webs of business and regulatory interests. To
governments, the media represent the most significant threat to a
principal aim — remaining in power. In Queensland, this was
demonstrated clearly when the Bjelke-Petersen government
punished the state’s major newspaper publisher, Queensland
Newspapers, by moving its lucrative classified advertising con-
tract to the opposition Sun in 1984 (and back again in 1986). The
original move was widely seen as retaliation for Queensland



Cape Melville affair coverage: what is news? 133

Newspapers” line in the 1983 elections (Grundy 1986). In
Queensland, the Courier-Mail and its publisher, Queensland
Newspapers, represent the basic media force (Grundy 1990;
Turner 1992b). It sets the news agenda. The wealth of
agenda-setting research suggests media coverage has a strong
impact not only on voters’ assessments of political objects and
events, but also on how much importance to attach to them (see,
for instance, McCombs and Shaw 1972). The way the media
frame news stories has important implications for shifts in public
opinion (Tuchman 1978; Fischle and Stenner-Day 1992). Such
framing is influenced wherever possible by the image makers.

News often is the product of public relations efforts (Tiffen
1989; White 1991), and managing the media is compressed into
its most intense form through government public relations ma-
chinery (EARC 1993). Messages and images are funnelled for
maximum effect. At the funnel’s receiving end are the political
reporters who, by definition, have a symbiotic relationship with
the image makers. The impacts of such efforts do not always har-
monise with pure news judgment. In news assessment there is
scope for politically influenced decisions (Tiffen 1989; Sigelman
1973). How reporters and media managements exercise discre-
tion can be affected by persuasive politicians and their media
minders. Their influence can be injected into the news process by
cooperation, inter-personal relationships, briefs, exclusives and
old-fashioned backslapping. No one outside the principal play-
ers can be sure what, if any, impact mutual accommodations
might have on any particular issue, especially since senior re-
porters covering political rounds often have greater autonomy
and freedom from the forces of newsroom socialisation that af-
fect their colleagues (Severin and Tankard 1988). Recent research
(Henningham 1995) has shown that Australian political journal-
ists also have more elite characteristics than journalists in gen-
eral, are more likely to value professional development and
autonomy, and hold the investigative and analytical function of
the news media in higher regard.

In Queensland, the government-media relationship was ex-
amined in some detail by the now-defunct Electoral and Admin-



134 Australian Studies in Journalism

istrative Review Commission (EARC), a body set up on the
recommendation of a royal commission into allegations of police
and other official misconduct. The royal commissioner observed
(Fitzgerald 1989) that journalists” uncritical dependence on their
sources, orchestrated government leaks and the operations of
publicly funded media units and press secretaries could reduce
the media’s independent perspective and make them a mouth-
piece for vested interests. The EARC report on government and
media information services (EARC 1993) included in particular
an examination of the media culture in which “anti-government”
stories are pursued. At a public seminar Four Corners reporter
Chris Masters said he would have expected political coverage in
Queensland to have become more challenging and aggressive
than in the days when former premier Joh Bjelke-Petersen de-
scribed dealing with the media as “feeding the chooks” (Wallace
1980, p.209). But Masters commented: “Instead I openly hear my
colleagues wondering . . . about what it is that Mr Goss or Den-
nis Atkins manages to put in the chook feed” (EARC 1993, p.98).
It has been noted (Tiffen 1989) that specialist reporters can be
used by their sources if those sources dominate the information
they need to write stories. In its submission to the commission
the Queensland Law Society noted allegations that journalists
who published negative stories about the government risked be-
ing excluded from receiving information. Opposition media ad-
viser John Phelan told the commission: “It has become not only
normal but expected that if a journalist writes or broadcasts a
critical story he or she will receive a telephone call or a personal
visitation from a government ‘minder’. Such tactics. .. are to-
tally reprehensible. Sadly they are becoming more widespread
as press secretaries threaten to cut off the supply of government
news to reporters who do not toe the government line” (EARC
1993, p.23).

If a media outlet or a political journalist is perceived by the
government to be “running too hard” on the Opposition allega-
tions, do they risk being frozen out of the news flow? And if so
would they, given human nature, consciously or subconsciously
shape their news values to conform with future information



Cape Melville affair coverage: what is news? 135

needs? The commission noted that editors applied sanctions
when journalists missed major stories. Isolation from key gov-
ernment information represented a considerable hazard for un-
cooperative journalists (Craik 1986). The commission received a
submission from then bureau chief of the Australian, Roy
Eccleston, that anonymous government information on jailed
former police commissioner Terry Lewis’s knighthood had been
released to Tony Koch of the Courier-Mail (March 20, 1993) to the
exclusion of the Australian. Eccleston suggested his newspaper
was denied the story because it had not met government expec-
tations. In his letter to Goss he said: “This newspaper published
— more prominently than the Courier-Mail — a number of arti-
cles last week which highlighted the problems being experienced
by your colleague Attorney-General Dean Wells. I trust that the
Lewis leak was in no way a response to . . . fair and balanced re-
porting of Mr Wells’ travails” (EARC 1993, p.104). The
Queensland government’s media unit director, Dennis Atkins, a
central figure in this case study, told the seminar that news man-
agement was attempted by almost everyone in the information
business: “All of them try to place their message in the best pos-
sible spot to get the maximum exposure, or alternatively, they
try to bury their news in some corner” (EARC 1993, p.70). In its
submission the parliamentary press gallery, of which Koch was
president, said that in post-Fitzgerald Queensland the media and
the government were more sensitive to news management. This
had changed the environment of media relations and account-
ability at all levels.

The commission also expressed concern about the practice of
some ministers and staff members conducting off-the-record
briefings (EARC 1993). This meant no one would accept respon-
sibility for the truthfulness of information being placed in the
public domain which became an “official leak”: “Depending on
the style of the briefing, the information released is often not to
be attributed to its source and thus can be seen as a covert means
of influence on the media” (p.70). EARC quoted former
Queensland 7.30 Report presenter Pamela Bornhorst’s complaint
that the obvious purpose of off-the-record briefings was “to



136 Australian Studies in Journalism

sway the journalists, to impress upon them a particular point of
view” (p.81). The Queensland Watchdog Committee told the
commission that background briefings place journalists in diffi-
cult ethical positions: “A journalist cannot report a statement of
vital public interest because of the confidentiality requirement,
yet his/her relationship with the public is compromised by not
doing so. Conversely, if the journalist decides to file a report in
the public interest, he/she breaches the confidentiality undertak-

ing” (p.79).

The Cape Melville affair

The Queensland government’s public relations apparatus is
highly centralised in the Premier’s Department. In terms of me-
dia performance, this made coverage of the so-called Cape Mel-
ville affair during 1993 and 1994 particularly worthy of study. At
the centre of the affair were Dennis Atkins, Premier Goss’s chief
media adviser, and David Barbagallo, the Premier’s principal
private secretary. For the media, the Melville challenge might
well have been unprecedented in Queensland. The senior con-
duit of government news was under scrutiny by those on whom
he daily relied for publicity, and who daily relied on him for in-
formation.

Questions were raised after it was reported that Atkins and
Barbagallo were present with Barbagallo’s brother Paul and Na-
tional Parks ranger Patrick Shears at a Cooktown police inter-
view in far north Queensland. The police station incident
followed Shears’ seizure of Paul Barbagallo’s vehicle in Cape
Melville National Park on Cape York on November 11, 1993. The
Barbagallo vehicle, found near a stand of protected foxtail palms,
allegedly contained rifles, a chainsaw and a small amount of
marijuana. Paul Barbagallo later was fined $800 for traversing a
national park without a permit and having a chainsaw in a park.
Other charges against him were dropped. Shears” contract subse-
quently was not renewed after eight years with the service.



Cape Melville affair coverage: what is news? 137

In state parliament David Barbagallo was accused of having
“grilled” Shears at the police station (Hansard 24/2/94, p.7252).
The claim was rejected by witnesses. Environment Minister
Molly Robson said a representative of the Premier’s office had
made a call to the director-general of the Department of Environ-
ment and Heritage (DEH) but this was only to determine the use
of a private vehicle in a national park (Hansard 18/2/94, p.6988).
Goss’s aides said they were in Cooktown at the time to meet Paul
Barbagallo, who was to guide them on a scouting trip to Starcke
Station, the site of a future visit by the Premier. In parliament the
Opposition said the explanations were preposterous and sug-
gested pressure had been brought to bear on Shears for doing his
job (Hansard 12/4/95, pp.7428, 7432).

A polarised media

An assessment of Cape Melville coverage indicates that, for
whatever reason, the controversy polarised sections of the media
in south-east Queensland, even though it is dominated by two
news organisations — the Murdoch group, through Queensland
Newspapers, the Australian and Gold Coast Publications, and the
Australian Broadcasting Corporation, through its radio and tele-
vision news and 7.30 Report television current affairs program.
Some insisted it was an Opposition exaggeration about two
Wayne Goss advisers who found themselves in unusual but not
improper circumstances in the Cooktown police station. The Pre-
mier said (Hansard 12/4/94, p.7421) it represented “smear and
grubby innuendo” by the Opposition and that there was no evi-
dence of any wrongdoing. The Opposition alleged (Hansard
12/4/94, pp. 7431-2) that the Cooktown visit was grossly im-
proper and might have inspired a high-level government
cover-up and conspiracy.

The Cape Melville affair was brought to national prominence
by a Four Corners report on April 11, 1994. The days which fol-
lowed present the striking differences in perceptions about Cape
Melville as a news story. State parliament resumed on April 12,
signalling its busiest Cape Melville period. Over two days, Op-



138 Australian Studies in Journalism

position-dominated parliamentary debate consumed 32 pages of
Hansard. Over three days from April 12 to 14, ABC television
news ran one Melville story on an Opposition call for an ex-
panded inquiry. ABC radio news ran four stories on April 12 and
one each on April 13 and 14, both of which were based on com-
ments from Goss.

The Courier-Mail on April 12 carried no follow-up of the
well-foreshadowed Four Corners report. It published no Melville
stories from state parliament following that week’s second par-
liamentary day. It was the biggest Melville day of the year with
18 Hansard pages. During debate the Opposition accused Pre-
mier Wayne Goss and Environment Minister Molly Robson of a
Cape Melville cover-up. It described the Premier’s aides as “jun-
keteers who acted like SS officers on vacation” (Hansard
13/4/94, p.7508) and provided a detailed challenge of the gov-
ernment’s position. While it published no stories on the debate,
the Courier-Mail led its front page with a story based on a repub-
licanism statement by federal Attorney-General Michael
Lavarch. Below it was a story on a Canberra speech on republi-
canism delivered by the Australian’s editor-in-chief Paul Kelly.
The speech text was published on two inside pages, with a com-
ment piece on page 2. In all, the paper published about 200 para-
graphs on the subject. The Australian itself placed the Kelly
speech in a single-column space over 12 paragraphs on page 4. It
gave the Melville story more prominence, running 14 para-
graphs across five columns atop page 6 with the headline: “Goss
staff had ‘cosy holiday on taxpayers’.” The Gold Coast Bulletin ran
Melville as the page 2 lead with 22 paragraphs. The previous day
the Australian ran 13 Melville paragraphs on page 4. The Gold
Coast Bulletin ran it as the page 1 lead with a second story of 34
paragraphs on page 2. (The senior author of this article wrote
several of the Bulletin’s news and feature stories on the Cape
Melville affair.)

In defending his staff members, Goss was seen as a loyal
friend and boss, a trait later evidenced by his defence of Kevin
Rudd, the former director-general of Cabinet who resigned to
stand for a federal ALP seat. The Sydney Morning Herald’'s Greg



Cape Melville affair coverage: what is news? 139

Roberts (Roberts 1995) wrote that: “Goss’s sensitivity about his
minders was demonstrated when he complained loudly to the
editors of the Courier-Mail about negative stories the newspaper
was running before the election on Rudd, who has long been his
closest adviser.” Whether similar media approaches were made
in relation to the Cape Melville episode remain a matter for con-
jecture. However, it is standard practice for governments to at-
tempt to minimise damaging news, as noted in the EARC report
(EARC 1993). While no one has suggested that pressure was
brought to bear on political reporters either by editors, news di-
rectors, politicians or government media minders on Cape Mel-
ville, the potential for conflict of interest was obvious.

A comparative analysis

The central media question was not just whether Cape Mel-
ville was a story but rather how much of a story was it. There
was an equally legitimate, inter-connective question for both the
aware reporter and the Premier’s image maker: Given the his-
tory of Queensland’s government-media relations, could there
be potential reverberations from an aggressive approach to the
matter by either side of the news equation? An examination of
media coverage from November 28, 1993, to May 9, 1994, sug-
gests that Four Corners and the Australian through their coverage
saw it as a significant national story. The Sunday Mail, the 7.30
Report and the Gold Coast Bulletin saw it as an important state-
wide story. Lesser significance was attached to it by the Bris-
bane-based ABC television and radio news. On a print basis the
Courier-Mail often appeared to be isolated in its news judgment.

A story count reveals the Courier-Mail’s coverage was on par
with other print media. However, an analysis reveals its Melville
stories generally were shorter, less prominent and written with
different emphasis than those which appeared in other media. In
the period under examination there were 11 days in which other
media — obviously not including the Sunday Mail — ran Mel-
ville stories with no coverage from the Courier-Mail. The Sunday
Mail ran five major Melville spreads and two front-page stories.



140 Australian Studies in Journalism

The Gold Coast Bulletin ran two major spreads and two
front-page stories. The Australian published five Melville page
leads and two non-leads which went across the top of pages. The
Courier-Mail ran three page leads. From March 14 to May 9 the
7.30 Report ran 11 segments totalling 38.7 minutes. In six months
the Courier-Mail ran no major spreads and one front-page story,
at the bottom of the page. On that occasion parliament had been
told a senior DEH official suspected a Melville conspiracy in-
volving “the highest levels of government”. The paper’s lead
story was on South Africa. Of its page leads, both were run on
the same day, one on page 2, with emphasis on a CJC inquiry
into the affair, and one on page 22 quoting claims by Opposition
leader Rob Borbidge. In the coverage period the Courier-Mail ran
15 stories. This compares with 22 by the Sunday Mail, 17 by the
Gold Coast Bulletin and 14 by the Australian. Coverage by ABC ra-
dio and especially by ABC television ranged from good to spo-
radic at best.

The Courier-Mail’'s news judgments on Melville stories in
mid-April appear to conflict with what other media outlets were
doing. As noted, the Sunday Mail, the Gold Coast Bulletin and
ABC radio and television had run prominent stories before
and/or after the Four Corners report. The Courier-Mail carried no
follow-up of the Sunday Mail or Four Corners reports. When par-
liament resumed on Tuesday, April 12, the Opposition called for
a wider inquiry, tabled claims by Shears that Atkins was not in
the police interview room as Atkins had claimed, which was to
become a significant detail, and contended that David
Barbagallo had behaved in an “overbearing and sarcastic man-
ner”. The next day, the Courier-Mail ran a CJC-based report on
page 2 stating its inquiry would not be rushed. The CJC chair
and the Premier were the focus of the first 12 paragraphs. On
page 22 was a story containing Cooktown trip details and a Mel-
ville background story. The Gold Coast Bulletin and the Australian
relied upon the tabled Shears material in their reports. The Cou-
rier-Mail did not mention the Shears statement or the claims
about Atkins and Barbagallo or the Opposition call for a wider
inquiry until the 13th paragraph. It based its story on statements



Cape Melville affair coverage: what is news? 141



142 Australian Studies in Journalism

Cape Melville media chronology

November 28, 1993

Sunday Mail 0O “Two on parks charge”. 10 paragraphs p.25.
Fauna squad police claim to have “foiled a
gang of foxtail palm pirates”.

November 30

Innisfail Advocate O First to report the relationship of the Pre-
mier’s private secretary, David Barbagallo,
to Paul Barbagallo, who was facing charges
relating to the November 11 Cape Melville
incident. David Barbagallo writes letter of
explanation to Wayne Goss.

December 4

Courier-Mail O “Nats query confiscation”. Eight pars p.21.
First mention in parliament. Barbagallo-Goss
relationship noted in third par.

Hansard O One page.
December 9
0 No Courier-Mail story.

0 In state parliament Slack says David Barbagallo is a personal friend
of Dr Craig Emerson, director-general of the Department of Environ-
ment and Heritage. Opposition DEH spokesman Doug Slack seeks
assurance no political pressure will be placed to drop charges. DEH
Minister Molly Robson says inappropriate to comment.

Hansard O Two pages.

February 18, 1994

ABC Radio O Robson denies political interference. 9.42pm.
45 seconds.

February 19

Courier-Mail O “Officer questioned for point-scoring.” Four

pars p.13. Robson: A DEH officer accuses
Slack of point-scoring. Emerson says investi-
gation will proceed without interference. No
C-M coverage of major debate. Slack sug-
gests DEH put pressure on ranger Patrick
Shears. DEH in Cairns had been reluctant to
investigate. Why was the matter referred to




Cape Melville affair coverage: what is news? 143

by the CJC chair, who was mentioned only once, in the fifth para-
graph, of the Australian report and in the last paragraph of the
Gold Coast Bulletin report.

Other examples of the Courier-Mail’s Melville news judgments
included:

0 December9,1993 — no coverage of an Opposition claim in par-
liament that David Barbagallo was a personal friend of Depart-
ment of Environment and Heritage (DEH) director-general
Craig Emerson or an assurance sought that no political pres-
sure would be brought to drop charges.

O February 19,1994 — four paragraphs of parliamentary cover-
age that included accusations that Opposition DEH spokesper-
son Doug Slack was “point-scoring”. No coverage of major
debate in which Slack suggested DEH put pressure on Shears,
that DEH in Cairns regional office had been reluctant to investi-
gate claims and five questions placed on notice.

O February 25 — headline: “Goss secretary queried ranger”.
Lead said Barbagallo “questioned” Shears. Parliament had
been told Barbagallo “grilled” Shears. The “grilled” claim was
not reported until the 10th paragraph. Report failed to note de-
tailed defence of Shears by Slack. Crown Law advice sought
over whether Shears had authority to seize vehicle.

O February 26 — did not report Robson saying Shears followed
appropriate procedures in reporting the incident. Did note a
DEH report that Shears might have been “over zealous and
ill-advised”. But did not further note from the same report that
the Melville incident could “prove of far-reaching significance
if fully investigated”. There was no reporting of Shears’ field
notes or a police fauna report tabled.

O April16 — A news feature was to be published in the Saturday
Monitor section. Saturday’s first feature page carried a pointer
to a Melville story on page 31. On page 31, no Melville story. In-
stead, a feature story on Zulu kings.

0 April 30 — no story on Opposition call for standing aside of

two former police officers employed by DEH. The Australian
and the Gold Coast Bulletin both ran stories.



144 Australian Studies in Journalism
police fauna squad? Slack asks Robson five
questions. More prominent on same C-M
page: a school starting year without a princi-
pal; Monto ambulance service.
Hansard O Two pages.
February 20

Sunday Mail

February 25

Courier-Mail

ABC Radio

Hansard

February 26

Courier-Mail

O Three pars p. 1. pointing to p.3 story.
Barbagallo and Atkins to be quizzed by CJC.

0 “Goss secretary queried ranger”. 15 pars
p-12. Parliament told Barbagallo “grilled”
Shears. Courier-Mail lead says he “ques-
tioned” Shears. “Grilled” claim not until
10th par. Does not include detailed defence
of Shears made by Slack. Robson says Crown
Law advice being sought over vehicle sei-
zure by Shears. Robson answers seven ques-
tions from Slack.

0 Robson accuses Opposition of attempting to
pre-empt police inquiry. 2.38pm. 53 seconds.

O Two pages.

O “Park ranger not wanted”. 14 pars p.23 lead.
Does not quote Robson saying Shears fol-
lowed “appropriate procedures” in reporting
the incident to his superiors. Story notes a
DEH district manager’s report that Shears
might have been “over zealous and ill-ad-
vised”. But no coverage of the manager’s state-
ment that the outcome of the Cape Melville
incident could “prove of far-reaching signifi-
cance if fully investigated”. No Courier-Mail
reporting on Shears’ field notes or a police
fauna squad report tabled. The fauna squad
report raised questions about whether David
Barbagallo might have been at Cape Melville
when the vehicle was seized.

Weekend Australian [ “Minister rejects claim of Goss aides

cover-up”. 14 pars/15 pars p.9 (lead).




Cape Melville affair coverage: what is news? 145

0 May 2 and 3 — no story on Opposition calls for CJC inquiry to
be public. The Australian, the Gold Coast Bulletin, ABC radio,
7.30 Report and ABC television all ran stories critical of closed
hearing decision.

0 May 4 — 12-paragraph story on page 5 angled on the CJC’s de-
fence of closed hearings. On the same day, the Australian and
the Gold Coast Bulletin gave prominence to Opposition call for
the inquiry chairman to be stood aside, claiming he was a for-
mer member of the Labor Lawyers Association.

The Opposition strongly criticised the Courier-Mail’s coverage
(Jackson 1995; Slack 1995). Frank Jackson, Opposition leader Rob
Borbidge’s press secretary, said the Courier-Mail’s Cape Melville
coverage had been the most unbalanced he had seen on a major
issue since Labor came to power in Queensland on December 2,
1989. “It’s tremendously disappointing that the rest of the media
were giving the story a run when the Courier-Mail seemed to be
specifically and deliberately ignoring it,” said Jackson, a former
associate editor of Sun Newspapers and the Sunday Sun.

Slack (1995) said he had been approached by an angry Cou-
rier-Mail employee after the Sunday Mail ran a prominent story
on ranger Shears soon after the controversy became public. He
said he had been told that because he, Slack, had not “delivered”
Shears to the Courier-Mail he could not expect Courier-Mail cover-
age. Slack said he had replied that he had no power to dictate
which reporters the ranger contacted. “In so many words it was
put that if I delivered Pat Shears I would get front page and if I
didn’t I wouldn’t get anything.” Slack said the CJC report raised
more questions than it answered. He also questioned the Cou-
rier-Mail coverage of the Melville affair. “Imagine you've got the
Premier’s two senior people involved in such a situation and
there’s hardly a word about it in the major metropolitan paper
and when they do print something it’s in the depths of the pa-

”

per.

In defending the Courier-Mail's performance, former Cou-
rier-Mail parliamentary roundsman and now chief reporter Tony
Koch said: “Very early in the piece the Courier-Mail and all press
gallery members had the opportunity to peruse the key material



146 Australian Studies in Journalism
Hansard O Four pages.
February 27

Sunday Mail

March 3

Courier-Mail

March 6
Sunday Mail

March 8

Courier-Mail
March 14

Courier-Mail
7.30 Report

ABC Radio

March 15
Courier-Mail

O “Guardian of last frontier.” 7 pars, p.6. Notes
Friday claim in parliament that a Melville in-
quiry could have far-reaching significance.

O Same page, lengthy profile on ranger Patrick
Shears.

O “Goss staff ‘scrutiny’”. 14 pars p.5. CJC to
decide within a week on probe.

O Lead stories, p. 6 and 7. Based on documents
tabled in state parliament. Critical of Cairns
and Cooktown police. Shears frustrated he’s
not allowed to continue work.

0 “Remand on drug counts”. Four pars p.2.

O Eight pars p.5. Report on whether a CJC in-
quiry would be conducted.

O Foxtail smuggling at Melville. Seven min-
utes, 43 seconds.

O CJC to investigate if Premier’s aides” attempt
to interfere in police investigation. 5.34pm
and 9.36pm. 51 seconds.

O Four pars p.2. CJC inquiry announced.

Gold Coast Bulletin [0 17 pars p.6.

March 19-20

Weekend Australian 00 “Goss defends staff facing CJC inquiry”.

ABC Radio

March 20
Sunday Mail

13-par story, p.11 (lead).

O Premier says CJC inquiry prompted by Op-
position mudslinging. 5.45am. 35 seconds.

O “CJC head will monitor probe”. 18 pars p.15.
O'Regan says inquiry will be independent.




Cape Melville affair coverage: what is news? 147

— the airline and accommodation bookings made for the Pre-
mier’s staff. Those bookings, confirmed by the airline, were
made two days before Barbagallo’s brother had his vehicle con-
fiscated in the foxtail palm area by ranger Pat Shears. As was
borne out by the CJC inquiry, how could anybody have con-
spired to help Barbagallo’s brother two days before anybody
even knew he was in trouble! Therefore it was obvious to any
thinking person that the trip of the Premier’s staff to Cooktown
was not taken in an effort to get the brother of one of them ‘off
the hook” — because when they booked the trip, he wasn’t in any
trouble!” (Koch, 1995)

In a Courier-Mail report on February 26, 1994, Koch quoted
Atkins as saying the trip had been booked with an airline on No-
vember 9, 1993. Travel records were tabled in parliament on
April 12, 1994. Six weeks earlier the Gold Coast Bulletin had
sought the records under the Freedom of Information Act. A fur-
ther search by the paper revealed the Premier’s Office was un-
able to provide the full computer record of the material. The
search sought to show the documents’ creation dates. A Ministe-
rial Services Branch record shows the trip was authorised on No-
vember 11, the day the vehicle was seized. A secretarial memo
referring to arrangements made on November 9 did not carry a
date. Computer records showed the memo had a creation date of
February 25, 1994, the day before the Koch story. A government
spokesperson said this date could have meant a copy of the origi-
nal letter was transferred at that time and that the original, with
its creation date, had been deleted. There was no computer con-
firmation the memo was written on November 9. The spokesper-
son and state archivist said it was impractical for computer
records to be kept indefinitely.

The Opposition had cited a “possibility” that a person or per-
sons in the Premier’s office sought to pervert the course of justice
to protect Paul Barbagallo from criminal prosecutions (Hansard
12/4/94, pp.7428, 7431). It also said the trip remained question-
able. In its report, the CJC noted it had had difficulty assessing
whether the trip involved official business. It concluded it was
“near the margins of the conduct which can properly be encom-



148 Australian Studies in Journalism

March 27

Sunday Mail O p.67. Review section. “What happened to
war on smuggling?” Political column which
touches on Melville affair.

April 3

Sunday Mail O “Palm theft thwarted”. 14 pars p.21: Slack
asks if Shears is to be reinstated.

O p.45: Phil Dickie column. Reviews evi-

dence/allegations. Cape Melville inquiry a
critical test of CJC independence.

April 10

Sunday Mail 0 p.1: “Rape of the Cape”. Inside coverage:

Pages 4 and 5, Review section, three pages.
Covers reporter’s trip to Cape Melville with
Four Corners crew.

Gold Coast Bulletin [ Double-page spread in Weekend Bulletin
lift-out.

April 11
Four Corners O Details Melville claims made by Shears and

state Opposition. Questions claims Dennis
Atkins was in the Cooktown police station.

7.30 Report O Interview of Four Corners reporter Murray
Hogarth. Lack of protection for Melville. 3
minutes.

Gold Coast Bulletin [ p.4. Lead news story. Full-page investigative
feature. Parliament resumes Tuesday.

April 12

O No follow-up of Four Corners report in the Courier-Mail.

Australian O “Ranger’s dismissal risks rare foxtails”. Sin-
gle column, p.7, 9 pars.

7.30 Report O Opposition wants further inquiry into Pre-
mier’s personal staff. Five minutes, 47 sec-
onds.

0O Patrick Shears interview, four minutes, 55
seconds.

ABC TV News O Opposition wants inquiry expanded. One
minute, 42 seconds.




Cape Melville affair coverage: what is news? 149

passed within what is termed ‘official business” ” (CJC 1995,
p-301). The Four Corners report questioned a claim made in state
parliament by Environment Minister Robson on behalf of Atkins
that he was present during the interview at the Cooktown police
station on Saturday, November 13, 1993, and was therefore able
to support the version of events favourable to David Barbagallo.
Shears said in a statement tabled on April 12 that Barbagallo was
“overbearing and sarcastic” and had questioned him at length
about why he had seized the vehicle and on whose authority he
had done so. Shears said it had been made clear to David
Barbagallo that charges would be filed. Atkins said (Hansard
24/2/94, p.7253) there had been no indication that charges
would be laid, and described the interview as an “orderly and
amicable” discussion. Three of the people allegedly in the room
with Atkins, including a police officer, said he was not there.
Two — David and Paul Barbagallo — said he was. If Atkins had
not been present it would appear parliament may have been mis-
led when Robson tabled Atkins’ statement. In its final report the
CJC said Shears was the only one who alleged Barbagallo was
overbearing and it could not determine whether Aktins had been
at the interview.

Jack Lunn, who was Queensland Newspapers editor-in-chief
during the Cape Melville coverage period, said the polarisation
in the coverage of the affair was a question of news judgment:
“This was not the first time, nor will it be the last time, that dif-
ferent journalists and different newspapers reached differing
opinions on the same issue” (Lunn 1995). Lunn said Sunday Mail
reporter Pat Gillespie saw the story as important. Courier-Mail re-
porter Tony Koch did not. “You probably disagree with his as-
sessment and the Courier-Mail’s handling of the story in light of
Mr Koch'’s opinion,” Lunn said. Koch, who was one of several
Courier-Mail reporters to provide Melville coverage from parlia-
ment, said the affair centred on one issue: Opposition members
accusing the Premier’s Department staff of being involved in a
“conspiracy” (Koch 1995). Opposition environment spokesman
Doug Slack had never been able to be more specific and his con-
tention had been dismissed out of hand by the official investiga-



150

Australian Studies in Journalism

ABC Radio

April 13

Courier-Mail

O Greens convener says CJC inquiry should be
public. 7.40am. 61 seconds.

O Opposition asks Premier if he will sack Den-
nis Atkins. 12.41pm. 55 seconds.

O Opposition tells parliament Premier’s aides
should not have taken part in Cooktown po-
lice interview. 5.44pm. 43 seconds.

O Shears tells CJC he fears for his safety.
5.57pm. 55 seconds.

O “Cape probe won't be rushed”. 20 pars p.2
lead.

O Five-par companion story with background.

O p.22 lead, 17 pars: “Borbidge urges wider
probe of Cape Melville affair.” Tenth par:
Borbidge alleges attempt to pervert the
course of justice from a person or persons
within the Premier’s office. Release of
Cooktown trip details. Parliament resumed
previous day. Opposition dominated debate.
No Courier-Mail mention of Opposition until
13th par. First 12 pars focus on CJC chairman
Rob O’Regan and Wayne Goss. Gold Coast
Bulletin mentions O’'Regan in last par. Aus-
tralian mentions O’Regan once, in the fifth of
13 pars, at top of p.4.

Gold Coast Bulletin [ p.1 lead, 35 pars. p.2, 34 pars.

O Courier-Mail does not mention Opposition call for a wider in-
quiry until the 13th par. No mention of Shears letter claiming
Atkins not at police station. No mention that Shears claimed
Barbagallo behaved in an “overbearing and sarcastic manner”.
Both claims in direct contradiction to what Atkins told parlia-
ment through Robson. Bulletin and Australian relied heavily on
the letter in their reports.

ABC Radio

Hansard

O Goss hints at legal action against Liberal
Leader. Opposition keeps up its attack.
5.15pm. 57 seconds.

O 14 pages.




Cape Melville affair coverage: what is news? 151

tion by the CJC. “The stories were treated on their news value
and judged against other stories of the day and were not just run
because some people thought it worth a few cheap political
points to keep stirring the mysterious ‘conspiracy’ pot,” Koch
(1995) said. “The Courier-Mail political and editorial staff made
early assessments of the worth of the allegations and were
proved absolutely correct in their handling of the story.”

Koch said the CJC report had criticised the accusers — Oppo-
sition frontbenchers Borbidge and Slack — and had been scath-
ing of ranger Shears. He said: “Journalists who work on
parliament soon find out that not everything said in the House
— not every accusation made — is worthy of reporting without
first checking its authenticity. To just blindly report is lazy and
inexcusable. To report without balancing — when facts contrary
to the allegations are known — would be unethical, grossly irre-
sponsible and would occur only with the most inexperienced of
reporters. A cursory check of the obvious in the initial stages
showed conclusively that the allegations just did not stand up”
(Koch 1995). Koch’s views were made known in a Courier-Mail
comment piece published in concert with his September 9, 1994,
story on the final CJC report. He described Borbidge’s promise to
re-open the investigation if elected as pathetic. He said Opposi-
tion allegations were spurious. Slack had been reckless, his
claims lacked logic and he had used Shears “in a shameless piece
of political aggrandisement — which failed dismally”. Koch
called upon Slack to apologise to those whose reputations he had
“dashed with such abandon” and said the CJC findings “do
nothing to shore up the very shaky leadership of Rob Borbidge”.
Koch cited two examples in the federal House of Representatives
in which journalistic checks showed claims made were baseless.
One involved public servants and alleged paedophilia, the other
involved a public servant and alleged drug money.

Slack said Melville as an issue did not stand or fall on a con-
spiracy theory. Relevant issues included: the propriety of and
the conflicting statements concerning Atkins and Barbagallo at
the Cooktown police station; questions about DEH contacts
made at the time; the alleged victimisation of Shears; and DEH



152 Australian Studies in Journalism
April 14
Courier-Mail O “Goss inquiry staff report in two months.”
Six pars p.22.
O Biggest day in parliament on issue. No Courier-Mail parliamentary

coverage. Hansard has 18 pages of debate. Opposition claims a
government cover-up involving Robson and Goss. Sheldon says
trip cost $2200. Barbagallo and Atkins were “like junketeers who
acted like SS officers on vacation”. Opposition provides detailed
challenge of government position.

ABC Radio O Goss tells parliament CJC inquiry will be im-

g

partial. 2.59pm. 54 seconds.

On the same day, the Courier-Mail provides extensive coverage
of a Paul Kelly speech on republicanism. Kelly is editor-in-chief
of the Australian. The story is a companion piece to the p.1 lead,
“Royal rules biased”, which quotes Attorney-General Michael
Lavarch. The speech text is published on pages 9 and 10, plus a
comment piece of page 2. In all, the paper runs about 200 para-
graphs on the subject. Australian places the Kelly speech in sin-
gle-column space over 12 pars on p.4. Australian runs Melville
in 14 pars across five columns atop p.6: “Goss staff had ‘cosy

1

holiday on taxpayers’.

Gold Coast Bulletin [0 22 pars. p.2 lead.

Hansard O 18 pages.

April 15

Australian O “Goss stands by media adviser”. Nine pars,
single column.

April 16

Courier-Mail O To run a Saturday Monitor news feature on
Melville. Lead pointer on p.29 to story on
p.31. On p.31: Feature story on Zulu kings.
There is no Cape Melville story.

April 17

Sunday Mail O Double-page spread, Review section,

pp.64-65. Parliamentary wrap-up. Includes
an in-set story by Patrick Shears on his im-
pressions of being in the limelight. “Ranger
Pat on civvie street”, “Inquiry told of
racket”, “Millions growing in gardens” and
“New twists of the fox tale”.




Cape Melville affair coverage: what is news? 153

enforcement policies, staffing levels and broader smuggling con-
cerns. Slack also said the logistics of and the stated reasons for
the Melville trip — to plan a future Wayne Goss trip to far north
Queensland that never occurred — strained credibility.

In its Cape Melville report the Criminal Justice Commission
noted the then DEH press secretary, Barton Green, had distrib-
uted material to the Sunday Mail and the 7.30 Report which was
critical of Shears. The CJC said there was little doubt the material
was likely to bring “discredit to or embarrassment upon Shears”.
The CJC noted an irony in that the minister, Molly Robson, had
declined to answer Melville questions in parliament because it
was sub judice, yet Green was distributing material that could be
in contempt of court. Green told the CJC (CJC 1994) public com-
ment had been widespread. He also said he was not questioning
Shears’ integrity or dedication but there were concerns about his
methods of operation. He further noted that, as a press secretary,
he was not subject to the Code of Conduct for Public Officials.
EARC had recommended a Code of Conduct for Ministerial Me-
dia Advisers but the CJC noted none had been adopted. EARC
said such a code should recognise that in exercising his or her
role, a press secretary is required “to engage in partisan activity”
(p.128).

Conclusions

Without question too many stories compete for too little space
every day, creating onerous gatekeeping decisions. But there is
room for legitimate public concern when Brisbane’s only metro-
politan daily appears to be out of step with other media on sto-
ries of significant political sensitivity. This is especially true of a
government widely acknowledged as a tight, centralised and ef-
fective media manager. Koch raises important points. If Opposi-
tion or government comment in major parliamentary debates is
deemed by a reporter to be faulty, should the public still be ap-
praised of such major debates? At what point does it become the
public’s right to such information so it can determine for itself
what is faulty? As Koch points out, special care must be taken



154 Australian Studies in Journalism

April 24
Sunday Mail

April 26
7.30 Report

ABC Radio

Hansard
April 27

Courier-Mail

Gold Coast Bulletin

Australian

ABC Radio

Hansard
April 28

Courier-Mail

AAP

O “Now it's cheers for Pat Shears”. 11 pars
p-11. Robson says Shears was a dedicated of-
ficer.

O Doug Slack. Tabling of confidential docu-
ment. Three minutes, 30 seconds.

O State Opposition calls for full public inquiry
on Cape Melville. 2.30pm. 51 seconds.

O Parliament told of possible conspiracy in
Melville smuggling. 2.08pm. 54 seconds.

U Two pages.

0 16 pars, bottom of page 1. (Lead story on
South Africa.) For the first time a senior DEH
officer is reported to suspect a Melville con-
spiracy involving “the highest levels of gov-
ernment”.

O Lead story, 28 pars p.1. Inside news story: 13
pars. Full-page news feature.

O “Official ‘told to keep Melville details
quiet’”. 13 pars p.5 (lead). Notes Melville has
dominated state parliament all week.

O Opposition demands public inquiry into
Cape Melville Affair. 5.09am. 49 seconds.

O State Opposition questions background of
two DEH officers. 6.05pm. 51 seconds.

O Two pages.

O “Heritage postings queried”. 11 pars p.6.
Middle of page.

0 19 pars.

Gold Coast Bulletin 0 23 pars, p.5.

0 Parliament told two senior DEH enforcement officers have sullied
backgrounds as ex-policemen. One left police force after CJC
probe, is now chief Cape York DEH enforcement officer based in




Cape Melville affair coverage: what is news? 155

where individual reputations are threatened. If a reporter be-
lieves something is incorrect he or she is duty-bound to confirm
this before a decision to publish is made.

Special criteria come into play, however, when a matter in-
volves elected officials and others on the government payroll. In
only exceptional circumstances should the public be denied the
right to reach their own conclusions, based upon the usual
mixed but balanced bag of facts, opinions and allegations. Nei-
ther the Cape Melville news story nor the Cape Melville CJC in-
vestigation centred wholly on a simple conspiracy premise.
Slack said the parliamentary record would show the Opposition
never based its questions solely on any suspicion that Atkins and
Barbagallo might have mounted a rescue mission for Paul
Barbagallo (Slack 1995). Issues of public concern revolved on
whether state parliament had been fully and truthfully informed
and whether senior advisers to Queensland’s most powerful
elected official behaved appropriately. The CJC cleared Atkins,
Barbagallo and Emerson. However, the media was justified in re-
porting questions which had been raised by DEH personnel and
the Opposition.

Queensland journalists generally and the Courier-Mail in par-
ticular have a history of supporting whatever party is in power
(Fitzgerald 1984; Turner 1992b). Turner (1992b) notes that one
exception to this rule, an award-winning Courier-Mail expose on
drought fund rorts in 1989, came in the last year of a “tired and
discredited government”. Turner (1992a) found that after a new
editor was appointed in 1991, the Courier-Mail published more
entertainment-based news. The former editor, Greg Chamberlin,
said the newspaper’s future was inexorably linked with its repu-
tation as an authoritative and credible information source
(Turner 1992a). On balance, the Courier-Mail’s Melville coverage
undermined that aim. The Sunday Mail’s coverage was impres-
sive but by definition a weekly publication cannot be a daily pa-
per of record.

With a new editor-in-chief appointed in March 1995, there are
encouraging signs the Courier-Mail is reassessing its important



156 Australian Studies in Journalism

Cairns. Other officer was named in bribe allegation at Fitzgerald
inquiry. Courier-Mail leads story with Robson defence of officers
rather than with allegations. “Robson defends her officers”. One
officer left force before police/CJC disciplinary charges could be
heard. Almost immediately he was employed by DEH. Cou-
rier-Mail says charges were “dismissed”. But some charges were
dismissed, some were not. Computer search shows a final-par cut
which would have corrected the erroneous impression.

Australian O “Opposition steps up attack on officers”. 13
pars p.14 (lead). Details claims against offi-
cers and Robson defence. Notes one officer
quit police service before disciplinary hear-

ing.

Hansard O Two pages.

7.30 Report O Doug Slack re Dennis Atkins’ presence at
Cooktown police station. Five minutes, 20
seconds.

April 29

Courier-Mail O Eight pars p.6. Slack claims Barbagallo letter
to Goss contradicts Robson/ Atkins version.

Australian O 7 pars p.4.

Gold Coast Bulletin [ 23 pars p.6.

7.30 Report

April 30

0O No Courier-Mail story.

Australian 0 13 pars p.7 (lead).

Gold Coast Bulletin [ 16 pars p.20. Slack asks the two ex-police of-
ficers to be stood aside.

May 1

Sunday Mail O p.101. “Fitz figure on the foxtail trail”. Parlia-
mentary wrap-up, 40 pars, in Review section.

ABC TV News O CJC defends closed hearings. One minute, 35
seconds.

ABC Radio 0 CJC to hold closed hearings. 5.20pm. 56 sec-
onds.

May 2

Gold Coast Bulletin




Cape Melville affair coverage: what is news? 157

public responsibilities as a dominant daily media player. This
should result in recognition that, regardless of government or
media findings, the public will sort fact from fancy. As John Stu-
art Mill (1859; reprinted in 1962) pointed out in the middle of last
century, truth will out in the free marketplace of ideas as it co-
mes into collision with error. In the contemporary context, public
opinion must often evolve through balanced reportage of vigor-
ous debate. In the case of the Cape Melville affair, it could be ar-
gued that the Courier-Mail failed to provide an adequate forum
for this debate.

References

Craik, J. (1986), “Fairytales of Bananaland: Joh and the media”, Social Al-
ternatives, 5 (3): 43-49.

Criminal Justice Commission (1994), A Report on an Investigation into the
Cape Melville Incident, September, Toowong, Queensland: CJC.

Electoral and Administrative Review Commission (1993), Report on Re-
view of Government Media and Information Services, Brisbane: EARC.

Fischle, M., and K. Stenner-Day (1992), “How media influence public
opinion: a schematic approach”, Australian Studies in Journalism, 1:
159-170.

Fitzgerald, G.E. (1989), Commission of Inquiry into Possible Illegal Activities
and Associated Police Misconduct, Brisbane: Queensland Government
Printer.

Fitzgerald, R. (1984), A History of Queensland from 1915 to the 1980s, St Lu-
cia: University of Queensland Press.

Grundy B. (1986), “Jitters in Sunshine State”, Australian Journalism Review,

Grundy, B. (1990), “Who sets the news agenda: the turkeys or the
chooks?” in Corruption and Reform: The Fitzgerald Vision, ed. S. Prasser,
R.Wear and J. Nethercote, St Lucia: University of Queensland Press.

Henningham, ]. (1995), “Political journalists” political and professional
values”, Australian Journal of Political Science, 30: 321-334.

Jackson, E. (1995), Interview, June 26.
Koch, T. (1995), Statement re the Cape Melville Inquiry, June 15.
Lunn, J. (1995), Personal communication, June 15.

McCombs, M., and D. Shaw (1972), “The agenda-setting function of mass
media”, Public Opinion Quarterly, 36: 176-187.

McQuail, D. (1994), Mass Communication Theory, 3rd ed., London: Sage.



158 Australian Studies in Journalism

Australian

ABC Radio

May 3
ABC TV News

7.30 Report

ABC Radio

May 4

Courier-Mail

Australian

Gold Coast Bulletin

ABC Radio

May 8
Sunday Mail

May 9

019 pars p.6 (lead). Opposition leader Rob
Borbidge calls for CJC hearing to be public.

O “CJC plans private hearing for Melville affair
officials”, 10 pars p.6.

O Aboriginal leader accuses CJC of hypocrisy
over closed hearings. 10.53am. 58 seconds.

O Borbidge concerned about closed hearings.
One minute 41 seconds.

0 CJC chairman on closed hearings. Five min-
utes, 55 seconds.

O Liberal leader critical of closed hearings.
10.50am 50 seconds.

O Opposition leader critical of inquiry chair
appointment. 4.27pm, 59 seconds.

O CJC rejects criticism of closed hearings.
4.55pm, 47 seconds.

0 “CJC defends closed foxtail hearings”, 12
pars p.5. Story has CJC defending criticism
before detailing criticism. Opposition says
inquiry chairman should be stood aside. He
is a former member of Labor Lawyers.

0 13 pars p.5 (lead). Demand that chairman be
stood aside.

O 16 pars p.6 (lead). Opposition prominent in
lead.

0 5.57am. CJC chairman defends closed hear-
ings.

O “Two defy foxtail hearings”. 13 pars p.9.

O p.99, Review section. Pat Gillespie column
on closed hearings.

O CJC hearing opens in Cairns.




Cape Melville affair coverage: what is news? 159

Mill, J.S. (1859), “On Liberty”, in Utilitarianism (1962), J.S. Mill, London:
Collins.

Roberts, G. (1995), “The decline and fall of Mr 70 per cent”, Sydney Morn-
ing Herald, July 22: 29.

Schultz, J. (1995), “Can Mitchell deliver?”, Media Quarterly, 1: 1-3.

Severin, W., and ]. Tankard (1988), Communication Theories: Origins,
Methods, Uses, 2nd ed., White Plains, New York: Longman.

Sigelman, L. (1973), “Reporting the news: an organizational analysis”,
American Journal of Sociology, 79: 132-151.

Slack, D. (1995), Interview, July 18.
Tiffen, R. (1989), News and Power, Sydney: Allen & Unwin.

Tuchman, G. (1978), Making News: A Study in the Construction of Reality,
New York: Free Press.

Turner, G. (1992a), “Information underload: recent trends in the Cou-
rier-Mail’s information news content”, Australian Studies in Journalism,
1: 43-72.

Turner, G. (1992b), “Media coverage of the Queensland drought rorts
saga: learning Fitzgerald lessons?”, Australian Journal of Political Sci-
ence, 27 (2): 230-241.

Wallace, J. (1980), “Reporting the Joh show: the Queensland media”, in
Politics in Queensland: 1977 and Beyond, ed. M. Cribb and P. Boyce, St
Lucia: University of Queensland Press.

Ward, 1. (1992), “The Courtesans: a review essay”, Australian Studies in
Journalism, 1: 171-183.

White, S. (1991), Reporting in Australia, South Melbourne: Macmillan.

Mr Conley and Mr Turner are lecturers with the Department of
Journalism at the University of Queensland.



