
 

Cronfa -  Swansea University Open Access Repository

   

_____________________________________________________________

   
This is an author produced version of a paper published in:

Critical Discourse Studies

                                    

   
Cronfa URL for this paper:

http://cronfa.swan.ac.uk/Record/cronfa38295

_____________________________________________________________

 
Paper:

Thomas, R. (2016).  ‘I think it's absolutely exorbitant!’: how UK television news reported the shareholder vote on

executive remuneration at Barclays in 2012. Critical Discourse Studies, 13(1), 94-117.

http://dx.doi.org/10.1080/17405904.2015.1074596

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________
  
This item is brought to you by Swansea University. Any person downloading material is agreeing to abide by the terms

of the repository licence. Copies of full text items may be used or reproduced in any format or medium, without prior

permission for personal research or study, educational or non-commercial purposes only. The copyright for any work

remains with the original author unless otherwise specified. The full-text must not be sold in any format or medium

without the formal permission of the copyright holder.

 

Permission for multiple reproductions should be obtained from the original author.

 

Authors are personally responsible for adhering to copyright and publisher restrictions when uploading content to the

repository.

 

http://www.swansea.ac.uk/library/researchsupport/ris-support/ 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Cronfa at Swansea University

https://core.ac.uk/display/146486789?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://cronfa.swan.ac.uk/Record/cronfa38295
http://dx.doi.org/10.1080/17405904.2015.1074596
http://www.swansea.ac.uk/library/researchsupport/ris-support/ 


 

Page 1 of 29 

 

 ‘I think it’s absolutely exorbitant!’: How UK television news 

reported the shareholder vote on executive remuneration at 

Barclays in 2012.  
 

Abstract 

The most publicised rebellion during the so-called ‘Shareholder Spring’ of 2012 was at 

Barclays PLC. Using multimodal and critical discourse analysis, this paper examines how 

three UK television channels with different public service obligations covered this story on 

27
th

 April 2012. It finds that broadcasters’ regulatory obligations do not obviously impact 

content and that for example, simple reporting routines contain judgemental phrases. 

Generally the multi-dimensional nature of executive pay is simplified and the real balance 

between private and individual shareholders is obscured. Analysis also reveals that editing 

and the use of images can subtly construct discourses that may not reflect the reality of the 

dissent. The paper concludes that established criticisms that business journalism is indolent 

and that corporate discourses are privileged are not supported, but also that the coverage 

contributes little to promote wider understanding of executive pay debates.  

 

Key words: Critical Discourse Analysis, executive remuneration, political economy, public 

service obligations, shareholders. 

Word Count: 7580 (without tables) and 8013 (with tables) 

Author:  Richard Thomas – Cardiff Business School, Cardiff University, Aberconway 

Building, Colum Drive, Cardiff, CF10 3EU. 

Contact:  thomasr74@cardiff.ac.uk  or mobile telephone 07958 669545 

Research Interests: My primary research interest is examining how television news presents 

a range of key political and economic issues.  These include election campaigns and general 

themes associated with capitalism including executive remuneration, wealth, poverty and 

income distribution. I use content analysis and critical discourse analysis, blending 

quantitative and qualitative methods to meet research objectives. 

Notes on contributor:  Richard Thomas is a PhD candidate at Cardiff Business School, and 

the analysis on which this paper is based was undertaken during the course of wider research 

into how contemporary media represent ‘wealth’ and ‘poverty’. 

 

PAPER UNDER FINAL STAGES OF REVIEW, PLEASE DO NOT QUOTE 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Page 2 of 29 

 

Introduction 

Almost anticipating the controversy surrounding executive remuneration two thousand years 

later, Plato proposed that the highest-paid Athenians should earn no more than five times 

more than the lowest (Morrow, 1993, p.131).  More recently, Drucker suggested the ratio 

should not exceed twenty (Wartzman, 2008; Groom, 2014) but such advocacy appears 

idealistic in light of  Tesco’s Chief Executive earning 500 times more than his shelf-stackers 

(Judge, 2010), while ratios at Walt Disney apparently exceed 600:1 (Groom, 2014).  

 

Drucker’s prognosis that such inequality would generate widespread contempt (Rigby, 2011, 

p.81) proved prophetic in 2012 when ‘excessive’ pay at several UK corporations became 

headline news (see English, 2012; Williams, 2012). These rebellions are significant beyond 

their localised objectives since they implicitly challenge capitalism’s basic premise that some 

people earn more than others (Ott, 2005). Alongside public intolerance of inequality (McCall, 

2003), Wilkinson and Pickett (2010) are among those suggesting that widening income 

disparity is associated with negative health and social outcomes. Executive remuneration 

therefore, is a zeitgeist issue, and its prominence within news agendas is potentially enhanced 

by the prevailing backdrop of austerity and suggestions that the current financial crisis is the 

result of unfettered profligacy, especially within the financial sector (Shughart, 2009; 

Lawson, 2014). This paper examines how one remuneration story was reported by three UK 

television news bulletins on the same day in April, 2012.  

 

Television news bulletins have ritual, iconic and strategic importance (Fiske, 1987; Cushion, 

2012).  Blending findings that 75% of adults use television for news (Ofcom 2014) with 

suggestions by Fairclough (2003) that ‘texts’ have causal effects, TV bulletins can be 

considered a powerful news platform. Callaghan & Schnell (2001, p.203) summarise their 

reach by concluding that ‘media have the power to actively shape public discourse by 

selecting from many available frames’. Given the complexity of executive remuneration, 

audiences may rely on television news to debunk and contextualise it; its influence is further 

enhanced by the general decline in newspaper reading, and suggestions that viewers are less 

critical than readers (Belk & Kozinets, 2005, p.137). Moreover, TV news bulletins contain 

around a dozen stories versus approximately 300 in a newspaper, (Hanley, 2009, p.7); since it 

incorporates the most abridged and refined of news agendas and an inherent time constraint 

(McCombs & Shaw, 1972, p.184), the potential to firstly tell audiences what to think about is 

compelling.  

 

In addition to providing agendas, as ‘fluent, intelligible versions of the world’ (Montgomery, 

2007, p.20), TV news can also influence what viewers think about these issues. ‘Framing’ 

describes how news producers arrange information (Tuchman, 1978, p.193), providing the 

‘central organizing idea’ and story ‘essence’ (Gamson & Modigliani, 1987, p.143). 

Consequently, framing highlights the salience of a particular line of interpretation, or 

promotes the interests of some groups rather than others (Hannah & Cafferty, 2006; Reese, 

2007). According to Entman (1993, p.151), framing defines issues, interprets causality, 

evaluates moral dimensions and prescribes solutions. News reports about executive 

remuneration can therefore shape opinions (Herbst, 1998) which may themselves then 

function as ‘disciplining devices’ for private and public policymaking (Kuhnen & Niessen, 

2012, p.1250). This paper considers the coverage of the shareholder vote regarding 

remuneration at Barclays PLC as it appeared on BBC, ITV and SKY news bulletins on 27th 

April, 2012. The following appraisal of literature comprises of an examination of the 



Page 3 of 29 

 

reporting of economic issues generally and a review of general themes associated with 

executive remuneration practice.  

 

According to normative theories of news production, Economic, Business and Financial 

journalism - hereafter called ‘EBF journalism’ (Merrill, 2012) - should be a ‘trusted ally’ for 

concerned citizens (Schifferes & Coulter, 2012, p.2) and ‘untangle the complicated’ 

(Seymour, 2009, p.8). However, it is claimed that practitioners are scarce (Whitney & 

Wartella, 2000), inadequately trained (Doyle, 2007; Merrill, 2012) and prone to inaccurate 

reporting (Maier, 2002; Fost, 2002) while the profession generally recruits from a narrow, 

privileged demographic (Edwards & Cromwell, 2009). Against prescriptions that EBF 

journalism should hold commerce to account, instead there are accusations that it champions 

wealth, success and the narrow interests of businesses themselves (Tambini, 2010; 

McChesney, 2003; Lewis 2013). 

 

Another debate concerns whether news is ‘dumbed down’ (see Doyle, 2007; Franklin, 1997). 

Some argue simplifying complex issues engages a wider audience (Temple, 2006; Langer, 

1998) than simply ‘older white males’ (Hargreaves & Thomas, 2002, p.53). However, the 

BBC for example, is under increasing commercial pressure (Foster & Meek, 2008) perhaps 

inevitably resulting in ‘simpler’ news. Consequently, senior BBC journalists have expressed 

concern that the channel’s news agenda has become increasingly tabloid and celebrity-led 

(Jury, 2002; Bingham, 2008). Allied with theories of insufficient probing, there are also 

claims that EBF reporting is overly reliant on sources from influential institutions (Berry, 

2012), summarised by Lewis (2013, p.122) as deferring to the ‘same well-heeled sources that 

created or failed to anticipate the crisis in the first place’. Doyle (2007) contends that 

‘experts’ for example, are rarely ‘disinterested’ and that their insights usually benefit 

institutional investors. The compelling conclusion is that critics of EBF journalism 

significantly outnumber its supporters. 

 

Scrutiny of EBF issues increases during time of financial crisis (Kjær & Slaatta, 2007; 

Anderson, 2004), particularly since in the past several financial scandals have not been 

anticipated in advance (Doyle, 2007; Tambini, 2010). The leitmotif of ‘excess’ is prominent 

within remuneration scholarship (Lissy & Morgenstern, 1994; Brown, 1992), especially as 

cutbacks are made in the name of ‘austerity’ (Dittmann, Maug, & Zhang, 2011, p.1202) at the 

same time executives receive increasingly attractive remuneration packages (Gómez-Mejia & 

Wiseman 1997). There is also a contentious debate regarding the correlation between 

remuneration and performance, with some unsurprisingly finding that rewarding apparently 

substandard performance causes widespread angst (Perkins, 2009; Lissy & Morgenstern, 

1994; Brown, 1992). In contrast, other research claims associations between pay levels and 

growth, share price and profitability (Coughlan & Schmidt, 1985; Deckop, 1988). Executive 

remuneration packages have also become more complex, and now typically contain a basic 

salary plus bonuses, stock options and pension elements (Dymond & Murlis, 2008).  

Consequently, there are suggestions that true remuneration levels are being ‘camouflaged’ by 

these complicating dimensions (Bebchuk & Fried, 2004; Kay & Van Putten, 2007), and that 

remuneration committees are deferential to those whose pay they set (Crystal 1992; Lambert, 

Larcker & Weigelt, 1993).   

 

Within the era of austerity many ‘ordinary’ citizens are finding that debt is more difficult to 

service while borrowing is restricted, welfare payments are cut and non-essential purchases 

are less affordable. Within the public sector, the enforcement of pay freezes and lower-than-



Page 4 of 29 

 

inflation increases has contrasted markedly with reports of MPs claiming expenses for moat 

cleaning and the maintenance of helipads and swimming pools (Winnett 2009). Against a 

similarly grim backdrop within the private sector, stories of corporate apartments finished 

with ‘$6,000 shower curtains’ and ‘$15,000 umbrella stands’ (English 2003) have become 

indexical of the perceived disparity between those controlling and managing large 

corporations and their rank and file employees. Votes regarding executive remuneration are 

tangible, public platforms for expressing dissent over such alleged excess; such conflict and 

the challenging of corporate power offer broadcasters opportunities to provide wider 

commentaries about austerity and the financial climate. 

 

Notwithstanding the contentious nature of contemporary executive remuneration, there is 

only a small corpus of research into its media coverage. Core, Guay & Larcker (2008) 

consider newspaper coverage of executive pay debates and unsurprisingly conclude that high 

pay results in critical media coverage. Media coverage can also impact executive pay levels 

(Kuhnen & Niessen, 2010); equally predictably are findings that within US and UK 

newspapers leaning to the political left, executive pay is framed as a potentially vote-

attracting issue (Culpepper 2012). Tan & Crombie (2011) investigate stakeholder 

legitimisations regarding the remuneration of the New Zealand Telecom Chief Executive and 

find that both media and the public consider executive pay as excessive, but cite few 

examples of discourses used by executives themselves. Hamilton & Zeckhauser (2004) 

examine coverage of CEOs generally between 1970 and 1999 rather than their remuneration 

per se. They find that when the economy suffered, CEO coverage increased, indicating that 

‘bad news’ attracted EBF journalists. In the same way CEOs are ‘saints and then sinners’ 

they suggest, coverage is subject to ‘fits and fads’ (Hamilton & Zeckhauser, 2004, p.4) and in 

general, coverage of CEOs is reactive to the demands of news consumers. Such findings 

implicitly suggest the media and their audiences find stories about executive pay especially 

newsworthy; indeed a TV news anchor is quoted as suggesting that ‘big pay packages for 

executives, big takeover targets, the huge corporate egos involved – these kinds of stories 

beat an episode of Dallas any day’ (Hamilton & Zeckhauser, 2004, p.3).  

 

Theoretical approach and sample  

 

This paper adopts epistemological assumptions consistent with critical realism, enhancing 

explanations of ‘how’ things happen with dimensions of ‘why’ (Guba & Lincoln, 2003, 

p.211). Wright (2011, p.160) validates critical realism as ‘ethically and politically suited’ to 

media research since it holds newsmakers to account for their output by examining the 

influencing circumstances and structures. This paper considers therefore, how such structures 

and circumstances determine the presentation of the Barclays’ shareholder vote. 

 

When examining media output, the theory of political economy examines how ownership and 

control influence content (Hartley, 2011, p.203). McManus (1991) suggests political 

economy exists on macro, meso and micro levels. These respectively relate to the pursuit of 

corporate profit, the institutional constraints shaping news and the response to demands for 

certain types of news. The analysis that follows uses this broad taxonomy to evaluate the 

three news reports in question.  

 

The first of these elements - the pursuit of profit - is an established discourse; Herman & 

Chomsky (2002) contend that the large corporations owning media outlets have become 

increasingly concentrated, are solely motivated by financial return and have symbiotic links 



Page 5 of 29 

 

with commerce and government. In terms of the type and shape of stories covered, political 

economy suggests that editors ‘follow the money’ (Devereux, 1998, p.102). Consequently, 

and resonant with EBF journalism research, this analysis examines whether commercial 

channels offer more listless critiques of the remuneration controversy associated with a bank 

who may simultaneously provide it with advertising revenue. It also investigates whether the 

BBC performs according to its public service function and adheres to the Reithian promise to 

‘inform, educate and entertain’ (Cushion, 2012; Debrett, 2010). 

                

Another element of the model proposed by McManus (1991) is the provision of news 

according to demand. This could be interpreted as adhering to established models of ‘news 

values’ or the characteristics within stories and events that editors anticipate their particular 

audiences will prefer (see Galtung & Ruge, 1965; Harcup & O’Neill, 2001; Harrison, 2006). 

There are several elements within executive remuneration stories that news producers may 

find attractive. First, there is ‘negativity’ and ‘conflict’ as stakeholder groups may disagree 

about pay levels. Furthermore, attention is inevitably focussed on ‘elite’ personalities and in 

2012, such stories also offered ‘continuity’ in that they were part of the ongoing ‘Shareholder 

Spring’.  

 

Notions of morality may be the most pertinent feature of remuneration stories, especially 

during post-crisis austerity. Despite claims that people accept inequality in a similar way they 

accept the weather - factually, rather than morally since they are apparently powerless to 

change it (Scott, 1982, p. 57), Kendall (2012) points out the commonsense notion of morally 

opposing what may be out of normal reach. The reporting of seemingly limitless  

remuneration while many slip towards poverty may tap into a readiness to feel outraged 

within watching audiences; reports can further accentuate emotive responses for example, by 

describing a morally-charged ‘inequality’ rather than the less pejorative ‘gap’ (Ryscavage 

2009, p.15). Finally in terms of salaries, ballot results, corporate performance details, other 

numerical data and ‘fact’, viewer perceptions that broadcasters are ‘spinning’ and mediating 

stories are minimised. This paper asks whether such news values are evident within the 

presentation of the three reports. 

 

Each report comprises of still photographs, onscreen graphics, video footage and utterances 

from journalists, politicians, corporate spokespersons and others. The stories analysed were 

taken from ITV (6.30pm bulletin), SKY (9pm bulletin) and the BBC (10pm bulletin) which 

are routinely recorded by Cardiff School of Journalism, Media and Cultural Studies. The 

U.K’s broadcasting system is a ‘mixed model’ combining public service obligations with 

commercial elements (Leiss & Botterill, 2005, p.112) and the channels chosen for analysis 

reflect the breadth of this model. Ofcom (2014) find that the BBC, ITV and SKY are the 

three most widely-viewed sources of UK broadcast news, and the raison d’être and regulatory 

burden of each can be contextualised as the institutional constraints noted by McManus 

(1991). The three channels can be described thus: 

 

BBC - The public service broadcaster is funded by a licence fee, and its output is determined 

by Royal Charter. Former Chairman Michael Grade asserted that ‘the BBC has a duty to set a 

gold standard in news reporting’ in terms of ‘accuracy’ and ‘impartiality’ (Machin, 2008, 

p.60). However, there are more recent suggestions that it has ‘been pushed to the right’ 

(Burrell, 2014). 

 



Page 6 of 29 

 

The other broadcasters considered here have their output determined by Ofcom, a ‘light 

touch’ regulatory body (Barnett, 2012).  

 

ITV - This commercial broadcaster comprises of a network of independent regional 

organisations owned by Carlton-Granada (Cushion, 2012, p.118) and is funded by advertising 

revenue (Johnson & Turnock, 2005, p.1). Among UK commercial broadcasters, ITV carries 

the heaviest public service regulatory burden (Cushion, Lewis, & Ramsay, 2012, p.835). 

 

SKY – This satellite commercial broadcaster is owned by News Corporation (Schlesinger 

2006, p.300) and is funded by subscriptions and advertising. Despite being obliged to provide 

impartial journalism, it is not actually obliged to provide news or current affairs at all; 

consequently of the three channels it has the lightest regulatory obligations (Cushion, 

Lewis, & Ramsay, 2012). Indeed, Cushion (2010, p.115) suggests SKY News is a rather 

unexpected enterprise given the rest of Rupert Murdoch’s broadcasting portfolio, also noting 

suspicions from others that may it be strategically attempting to upgrade SKY’s wider brand 

image.  

 

Research Method 

Firstly, ‘text’ is used here in its widest definition to include TV news reports. Widdowson 

(2000, p.22) asserts that consumers of texts understand them in ‘normal pragmatic ways, 

inferring meanings’. Consequently, and consistent with critical realism (Farrelly, 2010; 

Iosifide, 2011) social actor speech within these reports was analysed using Critical Discourse 

Analysis (CDA). Viewing language as ‘everywhere’ and ‘always political’ (Gee, 1999, p.1), 

CDA aims to reveal ‘forensic goals, hidden meanings and value structures’ (Coupland & 

Jaworski 2006, p.33). It connects texts to social structures, which in this case could include 

broadcasting corporations, political parties and shareholder alliances. CDA examines how 

language is ideologically commandeered (Machin & Mayr, 2012, p.2) and pertinently for 

studying contentious remuneration debates, Montgomery (2007, p.20) implicitly ratifies CDA 

by suggesting that ‘reflective commentary’ of broadcast news considers ‘bias, 

(mis)representation, inaccuracy, distortion, ideology, “dumbing-down” and selective 

construction’. 

                      

Montgomery (2007) also asserts that broadcasting employs different operational practices to 

those used in print; news is consumed in real time, and in an order determined by the TV 

news editor. Analysing TV news therefore requires techniques that are specifically sensitive 

to it and accordingly, CDA increasingly incorporates examining modes of visual 

communication as well as verbal ones. Analysis of words is enhanced by considering 

‘images, layouts, gestures, and sounds’ to provide ‘enriching and insightful analysis’ (Lazar, 

2007, p.144). Pertinent for news analysis, multi-modal approaches propose that like words, 

images also carry ideological loadings (Machin, 2007; Kress & Van Leewen, 1996).  

 

The analytical techniques associated with CDA have been applied to news broadcasts 

internationally, for example to examine coverage of Hurricane Katrina (Johnson, Sonnett, 

Dolan, Reppen, & Johnson 2010), the reporting of SARS in Belgium (Joye, 2010) and 

conflict in the former Yugoslavia (Pankov, Miheli, & Bajt 2011). This research takes a 

similar approach to Ekstrom (2001) in that it quantifies some rudimentary variables to 

supplement CDA; the small quantitative element includes timing report lengths and the 

lengths of the journalistic contributions within them.  

 



Page 7 of 29 

 

This paper addresses the following questions: 

 

‘What discourses and news frames characterise the news reports covering the Barclays 

shareholder vote on executive remuneration on 27
th

 April 2012 as shown BBC, ITV and 

SKY?’    

‘Which types of social actors are interviewed and quoted within the reports?’ 

and 

‘How do different levels of regulatory obligation shape how the three broadcasters present 

the story?’  

Ahead of a discussion about the wider implications of the findings, each report is described 

and presented in a two-columned table reflecting the simultaneous nature of verbal and visual 

dimensions. The descriptions include report lengths measured from the beginning of the first 

word relating to the item (excluding any appearances in headlines at the start of the bulletins) 

and the length of journalistic contributions, which are defined as the verbal commentaries 

made by anchors or reporters, rather than those offered by other social actors or groups.  

 

 

Findings 

The BBC report 

 

Length of report: 3 minutes: 14 seconds 

Length of journalistic contribution: 1 minute: 58 seconds (60.8% of total report) 

 

Table 1 – The BBC Report 

 

Visual Verbal 

Backdrop of Barclays logo and photograph of 

CEO Bob Diamond. 

Anchor Fiona Bruce introduces the story. 

Graphic explaining details of Diamond’s 

proposed pay. 

Business Editor Robert Peston describes 

shareholder unhappiness. 

Vox populis with shareholders outside the 

meeting, speaking to unseen interviewer. 

Shareholders give their views – they are 

critical of the pay by a factor of 3:1. 

Peston speaks to camera outside shareholder 

meeting. 

Peston explains the imbalance between 

Barclays’ share dividends and their total 

payroll costs. 

Tim Bush (Pensions and Investment 

Research Group) speaks to unseen 

interviewer. 

Comments on remuneration levels. 

Sarah Wilson (Manifest) speaks to unseen 

interviewer. 

Comments on remuneration levels. 



Page 8 of 29 

 

Secretary of State for Business, Innovation 

and Skills Vince Cable speaks to unseen 

interviewer. 

Comments about how rewards should be 

appropriate. 

Barclays CEO Bob Diamond drinks wine at a 

social event. 

Peston concludes the report. 

 

Lexical choices (i.e. words specifically selected ahead of appropriate alternatives) reveal 

overriding discourses (Machin & Mayr, 2012) and convey value judgments and meanings 

(Richardson, 2007). Consequently, in her introduction Fiona Bruce makes evaluative 

selections when describing the ‘powerful message’ about ‘big’ bonuses and Bob Diamond’s 

‘huge’ pay. Furthermore, the term ‘revolt’ to describe shareholder dissent evokes a larger-

scale conflict despite the vote against being only ‘nearly 27%’. 

 

Social actor ‘agency’ describes those with ‘power’ (Machin, 2007, p.123). Noting the 

‘powerful message’, their ‘stand’ and ‘protest’, Bruce gives agency to shareholders rather 

than to Barclays who are positioned on the receiving end of the voter dissent. Throughout the 

report, despite one ambiguous reference to ‘big shareholders’, neither Bruce nor Peston 

differentiate between private and institutional shareholders, and via the technique of 

collectivization (van Leeuwen 1996, p.49), frequent references to ‘many’ represents investors 

as a homogenous group. Describing investors as cognate implies shared traits and mentalities 

(Reisigl & Wodak 2001, p.63), and here it is generally unclear whether the protest includes 

institutional, private shareholders or both. 

 

However, it is inferred from the appearance, clothing, proximity and a lack of evidence to the 

contrary that the contributing shareholders within the vox populis are private individuals (see 

Figure 1). Three of these shareholders express discontent about Diamond’s remuneration in 

terms of their dividend payments. One in particular makes strong lexical choices of 

‘exorbitant’ pay and ‘paltry’ dividends and notably, a 27% shareholder ‘revolt’ is not 

reflected onscreen; critical shareholders outnumber supportive ones by 3:1.  

 

Figure 1. Shareholders are critical of the pay award. 

 

 



Page 9 of 29 

 

By suggesting Barclays have ‘short-changed’ shareholders, Robert Peston establishes a moral 

backdrop invoking the bank’s rightful duties and responsibilities (see Harré & Van 

Langenhove, 1999). He accentuates the negativity and embellishes the conflict by asserting 

that shareholder disquiet has ‘gone global’, albeit his corroborative evidence involves only 

two other countries. 

 

Whoever the ‘big shareholders’ are, they apparently have no voice in the report and their 

agency is removed. Tim Bush of Pensions and Investment Research Consultants establishes 

the familiar structural opposition between reward and performance (see Figure 2) and his 

statement is notable for its high modality - the measure of the ‘degree of commitment to the 

factuality of statements’ (Saeed, 1997, p .125).  

 

Figure 2. The comments by Tim Bush. 

                           
 

Bush’s lexical choices of ‘significant’, ‘whatsoever’, performance going ‘backwards’ and 

rewarding ‘failure’ make for a damning critique. The absence of any modal qualifiers like 

‘possibly’ and probably’ defining the strength of a claim (Flick 1998; Quinton & Smallbone 

2006, p.19) enhance it further. Sarah Wilson from Manifest uses the metaphor of change at 

the ‘top table’, invoking associations with fine dining. Bob Diamond is later seen drinking 

wine, reinforcing notions of indulgence (see Figure 3). Barclays themselves are indirectly 

quoted, and their Chairman offers a concessionary apology, for not listening to shareholder 

views well enough, rather than for the levels of pay involved. Arguably this expression of 

regret, such as it is, is nullified by an uncompromising and highly modal assertion that 

removing bonuses ‘is not an option’. 

 

Figure 3. The concluding image. 

                       
 

In April 2012, the minister overseeing any legislative process concerning shareholder power 

was Vince Cable. His contribution to this report reflects the political element within debates 

about executive remuneration, and whether governments should intervene in such matters 



Page 10 of 29 

 

within neoliberal economic systems. Referring to shareholders, he suggests that ‘... they, like 

me want to see good business and successful business properly rewarded...’ This associates 

him with commonsense notions about fair reward, resonant with the concept of conforming / 

decoupling, where legitimisation is achieved by association oneself with what appear to be 

acceptable values (Meyer & Rowan, 1977). By suggesting that ‘where pay is excessive and 

unreasonable, shareholders have got to take responsibility and act...’ Cable places agency 

with investors and perhaps mitigates government obligations, consistent with a free-market 

ethos. Moreover, his comments could be interpreted as a further call to action aimed towards 

investors. 

 

This the lead story within the BBC bulletin. As the corporation does not rely on advertising 

revenue, positioning shareholder disquiet and controversial remuneration as apparently the 

day’s top story supports theories that the BBC may be comfortable criticising commercial 

organisations. Furthermore, it develops a political dimension to the story absent from the 

other reports considered here, underpinning notions that it offers an ‘establishment view’ 

(Hargreaves, 2003, p.27). In sum, notwithstanding the BBC’s imperative for high standards 

of objectivity, the report describes Barclays’ intransigence regarding bonus payments, its 

unwillingness to compromise, and concludes with Bob Diamond drinking wine. The 

conclusion is that the general theme of conflict is preferred to any explanation about the 

cause, effect and wider implications of executive remuneration or indeed any sort of 

justification for them. 

 

The SKY report 

Length of report: 3 minutes: 8 seconds 

Length of journalistic contribution: 1 minute: 53 seconds (60.1% of total report). 

 

Table 2 – The SKY Report 

 

Visual Verbal 

Plain backdrop. Anchor Mark Longhurst introduces the story 

Shareholder protests outside the AGM and a 

brief exchange between disagreeing 

shareholders 

Reporter Tadhg Enright describes the 

disagreements. 

Cllr. Peter Brayshaw (Local Authority 

Pension Fund) speaks to unseen interviewer. 

Comments about the wider implications of 

executive remuneration. 

Louise Rouse (Fair Pensions Campaigner 

speaks to unseen interviewer. 

Comments about the wider implications of 

protest. 

Bob Diamond making a short statement to a 

Commons Select Committee 

Suggests that ‘banker remorse’ should end. 

Graphic outlining proposed pay, and a 

statement by Barclays Chairman Marcus 

Aguis 

Enright outlines details of remuneration 

package. 



Page 11 of 29 

 

Tadhg Enright speaks to camera outside the 

meeting. 

Explains balance between dividends and 

payroll. 

Simon Walker (Institute of Directors) speaks 

to unseen interviewer. 

Calls for balance to be restored. 

Shareholders leave meeting. Enright concludes the report. 

 

Mark Longhurst opens by reporting that ‘more than a quarter of Barclays’ shareholders voted 

against the bank’s controversial pay deals’. With the vote set as the dominant clause, 

Longhurst establishes ‘protest’ as the story’s central frame. ‘Rhetoric’ is the process of 

persuasion (Burke 1969) and within the concept, Atkinson (1984) posits that developing a 

‘contrast’ is a familiar device; by describing the vote as ‘a quarter against’ rather than ‘three 

quarters for’, Longhurst institutes an early discourse of conflict, perpetuated by suggestions 

that high remuneration prevails despite poor corporate results.  

Reporter Tadhg Enright continues the conflict binary between executives and shareholders by 

describing the increasing gap between salaries and dividends. van Leeuwen and Wodak 

(1999) outline the linguistic strategy of rationalisation as legitimising a position by 

associating it with values widely understood as valid; here, Enright contextualises the vote by 

suggesting the issue is relevant to the retirement pensions received by the population at large. 

This is the only report that contextualises this issue quite so broadly. 

 

Moreover, SKY’s coverage is also notable in that it more clearly delineates corporate 

shareholders from private ones, emphasised by contributions from Louise Rouse and Cllr. 

Peter Brayshaw. Rouse represents ShareAction, which further research reveals to be a charity 

promoting responsible investment by pension funds and fund managers. In citing ‘ordinary’ 

people and jobs, Brayshaw invokes a moral justification (van Leeuwen & Wodak, 1999) by 

referring to the specific - and resonably assumed to be popular - notion that public service 

pensions must be honoured (see Figure 4).  

 

Figure 4. An explanation of the wider relevance of the vote. 

             

Enright enhances this point by suggesting that institutional investors ‘are pension funds that 

many, if not most of us, depend on to fund our retirements”;  in so doing he connects the 

story to a much wider audience than simply the business community. He also describes the 

vote as ‘democracy at work’, albeit institutional investors ‘tend not to speak out’.  

 



Page 12 of 29 

 

The verbal exchange between two unidentified men outside the meeting highlights a lack of 

shareholder consensus; one protestor invokes a rational argument indicating the potential 

consequences of continued protest but the exchange is generally rather esoteric and 

ambiguous. This advances the theme of conflict beyond the Barclays/Shareholder binary; 

disagreement is now shown to exist within the shareholder community itself.  Simon Walker 

from the Institute of Directors then describes Bob Diamond as a ‘superstar’; this is exemplar 

of the discursive device of ‘identity ascription’ which maps ‘traits, attitudes and moral 

dispositions’ to social actors (see Antaki, 1998, p.71; Whittle & Mueller, 2011, p.124).  The 

choice to include descriptions of a highly-paid ‘superstar’ is in notable contrast to those with 

lower-ranking jobs whose pensions may be threatened. 

  

This distinction is strengthened further when Diamond asserts that the ‘period of remorse and 

apology for banks... needs to be over’. However, this is an isolated prescription, with no 

accompanying reasoning and may be considered contentious and inflammatory; using a quote 

from 2011 and therefore out of context adds to the case that a discourse of ‘conflict’ is being 

determinedly constructed. Furthermore, Barclays Chairman Marcus Aguis then demonstrates 

low modality by preceding the concession of some wrongdoing with the approximator 

‘evidently’ (see Figure 5), suggesting something less than his full agreement that wrong has 

actually been done. Thereafter, he apologises for poor communication rather than for high 

pay levels, and promises no more than better ‘engagement’ with shareholders in the future, 

exemplar of evading the central point of high pay with ‘euphemism, question-begging and 

sheer cloudy vagueness’ (Orwell, 1974).  

 

 

Figure 5. The Chairman’s ‘apology’ 

 

                                          
 

One manifestation of SKY’s lesser regulatory encumbrance could be a more lowbrow 

approach to news (Hargreaves & Thomas, 2002) and a preference for dramatising and 

featuring stories more often found in tabloid newspapers (Cushion & Lewis, 2009). Here for 

example, SKY builds the conflict binary and focuses specific and unflattering attention on 

two senior Barclays executives, presenting them as phlegmatic, belligerent and only 

grudgingly apologetic. Nevertheless, SKY’s approach is inconsistent with what may be 

reasonably expected from a lightly-regulated commercial channel. Unlike the other channels, 

SKY express executive remuneration within a wider context and also make attempts to 

explain the real shareholder power dynamic and the low potential impact of the dissenting 

vote. 

 



Page 13 of 29 

 

The ITV report 

Length of report: 2 minutes: 38 seconds 

Length of journalistic contribution: 1 minute: 58 seconds (74.7% of total report). 

 

Table 3 – The ITV Report 

 

Visual Verbal 

Plain backdrop. Anchor Alastair Stewart introduces the story. 

Unknown man - later identified to be David 

Stredder (UK Individual Shareholders 

Society) - prepares to leave home. 

Business Editor Laura Kuenssberg describes 

the shareholder stand. 

Stredder speaks to unseen interviewer at an 

unidentified railway station. 

Comments about the incongruence of 

executive pay within the general economy. 

Graphic explaining the composition of the 

proposed pay and magnitude of the vote 

against it. 

Kuenssberg provides commentary. 

Stredder enters the meeting with protesters in 

the background 

Kuenssberg explains that overseas voters 

dominated the vote. 

Main door is bolted. Kuenssberg explains that cameras were 

barred from entering. 

Kuenssberg speaks to camera outside 

meeting. 

Kuenssberg explains that cameras were 

barred from the meeting and describes the 

general mood inside. 

Frank Clark (Barclays Shareholder) speaks to 

unseen interviewer. 

Defends high pay. 

Lucy Marcus (Corporate Consultant) speaks 

to unseen interviewer. 

Advocates more transparent remuneration. 

Long shot of meeting and Stredder’s return 

home. 

Kuenssberg providing summarising 

voiceover. 

 

Anchor Alastair Stewart opens with the striking lexical choices of ‘remarkable’ barracking, 

shareholder ‘fury’ and ‘bumper’ pay.  Many may concur that Diamond’s pay is high by most 

ordinary measures, but arguably ITV purposefully and consciously appraise this salary as 

high even within the context of the prevailing executive pay culture. Once again, lexical 

choices initiate discourses of conflict and protest; furthermore the use of ‘remarkable’ aligns 

the story with the traditional news value of ‘unexpectedness’ (Galtung & Ruge, 1965; Harcup 

& O’Neill, 2001). 

In common with the BBC report, ITV Business Editor Laura Kuenssberg does not offer any 

real insight into the difference between private and institutional shareholders or the numerical 

split, but describes a homogenous ‘thousands of others’ who ‘are off to stand up to a rich and 



Page 14 of 29 

 

powerful institution’. By establishing one man - David Stredder – as representative of the 

revolt, Kuenssberg establishes a conflict where one side is identified with and clearly 

valorised (Montgomery, 2007, p.3); perhaps the wider audience may naturally identify with 

David Stredder as a contemporary ‘David’ attempting to slay ‘Goliath’ (see Figure 6). 

 

Figure 6. David Stredder begins his journey. 

             
 

Kuenssberg uses further evaluative lexical choices describing ‘booing’ and ‘laughter’ at the 

shareholder vote, rather than more neutral descriptions such as ‘Barclays’ explanation did not 

satisfy the shareholders’, or something similar. Kuenssberg also describes being prevented 

from entering the meeting and highlights the obstruction (alongside images of doors being 

bolted) by stating that ‘protestors were kept out and we couldn’t take our cameras in’ (see 

Figure 7).  Seemingly opposition and protest is accompanied by secrecy and obstruction. 

 

Figure 7. ITV are locked out of the shareholder meeting. 

              
 

Contrasting with thematic framings of news which give general evidence within wider 

contexts (Darwish, 2010, p.138) evident within the other reports, Kuenssberg employs an 

episodic construction featuring David Stredder’s journey to the Barclays meeting as the 

central element. He is seen leaving home, arriving in London, entering the meeting and 

finally beginning his return journey some time later. This narrative spans the entire report and 

is indicative of the general shareholder quest. In contrast with the other reports however, 

Kuenessberg explains the multi-dimensional composition of the executive pay package by 

explaining that although the pay was ‘set at six point three million’ if you ‘count long term 

incentives’ then the total ‘is more than seventeen’.  

 

As with the BBC report, air time is given to a shareholder who apparently supports the pay 

award. Frank Clark - ambiguously identified as a ‘Barclays Shareholder’ but presumably 



Page 15 of 29 

 

speaking only for himself - uses a basic economic rationalisation whereby ‘if we pay him 

twenty million pounds and he brings in a hundred million pounds, we’re making eighty 

million pounds profit’. ITV chose a sound bite from Clark which, as in case of the SKY 

report, ascribes ‘superstar’ status to an unnamed Barclays executive. This character is 

apparently personally and singularly responsible for profitable results, the details of which 

are not referred to elsewhere in this or any of the other reports. Clark’s coda of ‘...what they 

moaning about?” emphasises disunity within the shareholder community. The vaguely-

labelled “Corporate Consultant’ Lucy Marcus describes a time of extraordinary change, 

which without further elaboration, sits incongruously alongside the reality of a non-binding 

dissenting vote amounting to just 27% against.          

           

Only ITV do not specifically mention Bob Diamond, and they position the story seventh in 

their running order. Both may be unsurprising given that ITV is funded by advertising 

revenue, provided by corporations like Barclays and others like them. By these measures, 

ITV’s coverage seems pro-business in that they are not explicitly critical of specific 

personalities and do not prioritise the story within their running order. Nonetheless, their tone 

and framing is explicitly critical; for example, Kuenssberg’s descriptions of being prevented 

entry to the AGM and the general shareholder derision are elements absent from the other 

reports. In this respect, ITV contravenes commonsense notions that they might take a more 

benign stance regarding corporate controversies. 

 

With an episodic framing focussing on David Stredder’s journey however, ITV significantly 

simplifies executive remuneration for public consumption. Riker (1993) and Ness (2008) 

assert that episodic framings are more likely to generate viewer empathy and interest, perhaps 

amplified here by a ‘David versus Goliath’ narrative reflecting the ‘underdog’ taking on a 

powerful global banking institution. Within this sample at least, such constructions 

undermine notions that only corporate elites feature within EBF journalism (Davis, 2000, 

p.293). However, episodic framings also reduce complex issues ‘to the level of anecdotal 

evidence’ (Iyengar, 1991, p.136–137) where context is removed and coverage reduced to a 

‘fleeting parade of events’ (Dimitrova & Strömbäck, 2010, p.493) meaning understandings 

are ‘disorganized and isolated’ (de Vreese, 2004, p.38). In sum, instead of offering wider 

analysis, ITV represents the general issue of executive pay with one shareholder’s literal and 

metaphorical journey and their barred entry to an unruly AGM. It is a good example perhaps, 

of ‘image crowding out rational analysis’ (Bird, 2000, p.221).    

 

Discussion  

Despite ‘consensual’ views that journalists seek the truth (Machin, 2008, p.62), media 

scholarship proposes that news is not objective reality, but a construction of it (Potter, 2010, 

p.157). Consequently, representations of the shareholder vote comprise of the visual and 

verbal elements determined by news editors. Explicitly or implicitly, consciously or 

unconsciously, some elements of reality are included while others are excluded or 

marginalised (Montgomery, 2007). Consequently, social actors are seemingly powerless over 

the ways they are edited and contextualised; therefore conclusions here can only be drawn 

about editorial choices and the ways channels decided to present the Barclays vote.   

 

As a precursor to the discussion of findings, a BBC News report on 15
th

 May 2009 is 

exemplar of how TV news might shape understandings of executive pay. Surrounded by 

bottles of champagne, Robert Peston describes a ‘big buck bonus culture’ within the banking 



Page 16 of 29 

 

sector, connoting excess and affluence, and confirming the importance of visual elements 

within news reports. Such imagery is ‘highly salient for viewers’ (Gilens, 1996, p.528) to the 

extent that it can even ‘take precedence over the story itself’ (Robinson, Else, Sherlock, & 

Zass-Ogilvie, 2009, p.15). This paper has sought to advance such ideas, and coverage of the 

Barclays remuneration vote across three broadcasters also enables some direct comparison. 

To address the first two research questions however, there are also common themes that may 

have wider relevance.   

 

First, the reports are all of similar length and characterised by the discourse of conflict. This 

story might not actually have been considered newsworthy to begin with - after all, 73% of 

shareholders did not vote against the pay award. Instead, the facts – that pay is widely 

perceived as high and some shareholders disputed it – are actively constructed using the 

emotive language of ‘revolt’. Out-of-context apologies and belligerent statements about 

bonuses alongside images of wine drinking and socialising enhance likely outrage from the 

watching audience. Furthermore, and resonating with themes within EBF reporting and 

remuneration research, experts often have unclear affiliations, there is a well-defined theme 

of ‘excess’ and seemingly the links between pay and performance are tenuous. By 

marginalising or ignoring the complicating dimensions of executive remuneration, there is a 

general simplification consistent with theories that some stories will attract news editors more 

than others. Narratives about conflict, and even ‘conflict within conflict’ are highlighted, 

while justifying high remuneration, its cause and effect, and explanations of the wider logics 

of capitalism are generally ignored. None of the reports make even the briefest of attempts to 

defend such high remuneration levels. 

 

In the BBC and ITV reports, but to a lesser degree SKY, attention is concentrated on private 

shareholders who are seen as implicitly holding sufficient power to affect change, albeit 

coverage of private shareholders is disproportionate with the real investor power dynamic. 

The reality is that ‘other businesses’ own corporations like Barclays (Watson, 2008, p.186) 

and that institutional investors are more influential than private ones (Goergen & Renneboog, 

2001); the Office for National Statistics (2012, p.1) provide emphatic confirmation by 

showing that in 2012, individuals owned only 11.5% of available UK shares. Only SKY 

make it clear that institutional shareholders hold the balance of power, and that even if those 

voting against remuneration policy had won by even a significant majority, it would not have 

been binding. ITV’s implicit narrative of private shareholding therefore obscures the realities 

of corporate ownership; ‘David’, or for that matter even many ‘Davids’ acting together will 

never slay ‘Goliath’. Meanwhile, the absence of large shareholders within the reports may be 

explained by their generally passive stance regarding such issues (Goergen & Renneboog, 

2001; Sheehan, 2011). 

 

In addition to the ambiguous power dynamic, there are claims that the ‘Shareholder Spring’ 

itself may simply be a media construction. Hyde (2012) for example, questions the 

associating of shareholder rebellion with the ‘Arab Spring’; she challenges how ‘brutal 

regimes’ can be compared to the ‘courage’ needed to attend an AGM ‘at the Canary Wharf 

Hilton’ to complain about unsatisfactory dividends. Robert Peston concurs the ‘Shareholder 

Spring’ was a ‘myth’ (see Hosking 2012; Moore 2013); just weeks after the report in this 

sample was broadcast, he notes that dissenting shareholder votes in 2012 were significantly 

less than the levels recorded for example, in 2002 and 2003 (Peston 2012). Indeed, while a 

27% vote against the Barclays remuneration policy in 2012 merited a lead position and a 

report lasting over three minutes within the BBC report, in 2014 the Barclays vote against 



Page 17 of 29 

 

was 34% (Spanier, 2014: Pratley, 2014) yet it did not appear at all in the corresponding BBC 

bulletin. Shareholder disagreement is part of daily corporate life but without sharp focus on a 

central protaganist (Diamond) and other simultaneous protests (the wider ‘Shareholder 

Spring’), the 2014 vote seemingly lacked sufficient momentum to propel it onto television 

news agendas. 

 

Evaluative lexical choices evident within the reports exemplify the paradox in contemporary 

TV news reporting as defined by Pounds (2012). First, TV news is legally bound to standards 

of impartiality more demanding than those applied to the written press (Montgomery, 2007, 

p. 12–13). However, the strong visual dimension offers more opportunities to evoke emotion 

within presentations and the responses to them. While research suggests printed media shows 

no such ‘emotion’ (Martin & White, 2005) and despite normative suggestions that news 

anchors should operate within restricted emotional ranges without revealing their social 

positioning (Montgomery, 2007), Pounds (2012) suggests emotion is pervasive in TV news 

via verbal (lexical choice and voice intonation) and non-verbal means (facial expression, 

gestures and body language). Despite concerns that ‘emotionalizing’ news could indicate 

falling journalistic standards (Pantti, 2010), the three news anchors in this sample make 

evaluative choices. The judgmental language they use indicates that increasingly, editors and 

journalists are the chief sense-makers about executive remuneration, privileging some 

discourses and suppressing others (see Kjaer & Slaatta, 2007). This is especially true in the 

case of ITV, where commentary and interpretation accounts for almost 75% of the report 

time.While these scripts and choices possibly signal institutional and personal agendas, it can 

be concluded more certainly that none of the featured ‘experts’ could be reasonably described 

as neutral or impartial. Tim Bush, Sarah Walker and Lucy Marcus represent Pensions and 

Investment Research Consultants (PIRC), Manifest and Marcus Venture Consulting 

respectively; all are organisations closely allied to institutional shareholders. Simon Walker 

represents the Institute of Directors - their mission is to develop the interests of its members - 

by definition these are the recipients of high end salaries.  

However, established theories that EBF journalism is insufficiently critical of business are 

not supported by this small qualitatively-analysed sample. Indeed, arguably there are 

elements of schadenfreude regarding the difficulties experienced by Barclays, and the use of 

adjectives such as ‘bumper’ and ‘huge’ challenge accusations that EBF journalism is 

‘teeming with reverence for the accumulation of wealth’ (Solomon, 2001). Within this 

research sample therefore, the ‘age of austerity’ may be at least partly responsible for a 

considerable shift away from the supposed traditional norms of EBF journalism. 

Furthermore, and indicative of executive remuneration’s position within contemporary 

political agendas (Kuhnen & Niessen 2012, p.1250), it is conceivable that the reporting of the 

wider ‘Shareholder Spring’ played some part in the development of the Enterprise and 
Regulatory Reform Bill which received Royal Assent in April 2013. This bill provides 
binding votes for shareholders regarding executive remuneration, meaning that instead 
of being symbolic but ultimately powerless, shareholder rebellions over pay now 
actually determine policy. 
 

However, in terms of the wider ideals of accuracy and diversity within journalism, the 

conclusions are less positive. In answer to the first research question, the reports are 

characterised by simplified reports of congruent length, narratives of protest and conflict, a 

narrow range of social actor contributions and assertive, evaluative reporting which does not 

generally finesse the concept of shareholding. In sum, and returning to the model proposed by 



Page 18 of 29 

 

McManus (1991), the pursuit of corporate profit (courting potential advertisers) and the 

institutional constraints (regulatory burdens) that shape news are not obviously evident within 

these reports. However, there is evidence that certain news values influence story 

presentation into forms and frames that viewers may find more appealing. 

 

ITV are arguably the most implicitly critical of Barclays, especially given their descriptions 

of secrecy and raucous criticism during the shareholder meeting. They alone attempt to 

unpick Diamond’s multi-layered and possibly ‘camouflaged’ remuneration package but their 

shorter, episodic presentation reduces the issue to the simplest form within the three reports. 

SKY provides what must be considered as the most comprehensive coverage, and makes 

attempts to contextualise and explain the wider implications of shareholder dissent. By 

referring to public sector pensions, they also potentially broaden the audience beyond the 

narrow demographic suggested by some EBF journalism research. Whether, as has been 

suggested, this is part of a highbrow upgrade of their brand or not, it seems that in this 

instance SKY operate over and above the requirements of a low regulatory burden and 

provide the most informative and recondite expression of the vote.  

 

Omitting social actor groups like remuneration committees, trade unions, institutional 

shareholders, academic commentators and truly independent experts, and misrepresenting 

shareholder power may have wider implications.  Consistent with findings by Tan & Crombie 

(2011), there are no direct contributions from any highly-paid executives, albeit they, like 

other social groups may have refused to appear. However, it seems unlikely that trade unions 

for example, would have turned down this opportunity, so it could be reasonably concluded 

that they were not asked to appear; if they were they certainly did not appear in the final 

edited packages. Notwithstanding the time constraints within TV reporting, in the case of the 

BBC, articulating executive remuneration in such narrow terms arguably breaches their 

impartiality model, especially notable when public service broadcasters are apparently 

considered to be the most trustworthy news suppliers (see Cushion, 2012, p.168). Redefined 

as a ‘wagon wheel’ incorporating a wider spectrum of opinion than the traditional left 

wing/right wing ‘see-saw’ binary (Bridcut, 2007, p.7), the concept of ‘impartiality’ is key to 

conclusions regarding the final research question. In the instance of the Barclays vote 

therefore, contributions from interested groups like trade unions and remuneration 

committees may have more closely achieved ‘wagon wheel impartiality’. 

 

SKY’s generally more informative report may support notions that despite continual financial 

losses, the channel is attempting to become ‘something more respectable than a purveyor of 

football, films and American dramas’ (Blighty 2011). Data produced by BARB (2014) 

reveals that at somewhere less than 750,000 viewers, SKY News bulletins lag some way 

behind the BBC 10pm bulletin (regularly over 4 million) and the ITV 6.30pm bulletin 

(regularly over 2.5 million). Notwithstanding audience size, it is still influential; in 2005, 

even the then head of BBC TV news told colleagues that SKY News ‘remains the first port of 

call for key opinion formers’ (Robinson 2005). SKY’s audience may therefore be smaller, but 

seemingly includes policymakers and commercial elites. However, despite its apparent 

eminence and possible strategic position as the legitimising ‘jewel in the crown’, Rupert 

Murdoch was prepared to sacrifice SKY News as part of the attempt to buy all the shares in 

BSkyB before the phone hacking scandal at the News of the World scuppered the deal 

(Cushion, Lewis, & Ramsay, 2012).   

 

Conclusion 



Page 19 of 29 

 

 

Despite SKY’s prominence here, this three-way analysis supports notions that despite varying 

regulatory burdens, television news is to a large degree homogenous in terms of agenda and 

presentation (Barnett, 2012). Despite aspirations to provide ‘wagon wheel’ impartiality, the 

BBC presented the Barclays story in narrow terms and so it is difficult to resist Berry’s 

conclusion (2013, p.268) that ‘if it is to fulfil its mandate to provide a broad spectrum of 

opinion, there is a need to open up the parameters of economic debate in its most influential 

news programmes’. If the UK’s public service broadcaster does not provide such a range of 

opinion and the widest of possible pictures, commercial channels with less regulatory 

obligations can hardly be relied upon to do so, despite SKY ‘punching above its weight’ 

within this small sample.  This research suggests that journalism is still capable of holding 

business to account but while as a collective the three channels provide a reasonable analysis, 

no single report has the whole story of the Barclays vote. If Ofcom regulations were less, and 

broadcasters were given a completely free rein in terms of their editorial view (Barnett 2012) 

then the result may have been three reports, that when viewed in parallel, offer a wider 

analysis with contributions from executives, remuneration committees, politicians, trade 

unions and all types of shareholder.  

The reports and others like them may have encouraged executives to become more reflective 

about criticism of their pay. Moreover, they may have also played a part in reforming the 

remuneration practices of publically-listed companies. However, in terms of accuracy and a 

more cerbral approach, it is hard to conclude anything other than that televison news has not 

advanced executive remuneration debates much beyond the 20-year old assessment that the 

issue has reached ‘Marie Antoinette proportions’ and that people are ‘disgusted’ (Lublin 

1996). The executive remuneration narrative at Barclays is further complicated by increases 

in its bonus payments despite falling profits (Groom, 2014) and the shedding of thousands of 

its UK jobs (BBC, 2014). In this most recent context therefore, the general compulsion to 

simplify is even less useful in helping viewers to make sense of these wider debates. 

 

CDA has revealed the thrust of these broadcast reports, and references to political economy 

and varying regulatory obligations has enabled some conclusions about the possible 

ideological motivations of SKY, BBC and ITV. Given that much of UK programming 

concerning business and commerce such as The Apprentice, Undercover Boss and Dragon’s 

Den is primarly produced to entertain, it falls to factual genres like news to inform wider 

understandings of commercial issues such as remuneration practice. During times of 

austerity, much of the population experiences some degree of economic discomfort; it seems 

reasonable that it should be widely represented and that diverse stakeholder and social groups 

should be provided with a voice. These findings suggest that without erudite, probing 

journalism, wider news audiences may not be given access to justfications for, and less 

emotional criticisms of executive pay, wide-ranging social actor opinion, the contextualising 

of the issue within the wider economic system, or insights into the realities of private and 

institutional stockholding. For different reasons and to different degrees, it seems that these 

three broadcasters have missed the opportunity to nuance concepts of austerity, shareholder 

agency and inequality, and so have some distance to travel in order to move beyond simple 

notions of ‘fat cats’ and protest. 

 

References 

BBC. (2014, May 8 ).  Barclays to cut 19,000 jobs over three years.  BBC news website.         

                         Retrieved April 17
th

, 2014 from http://www.bbc.co.uk/news/business-  



Page 20 of 29 

 

                         27321589 

 

Anderson, B. (2004). News Flash: Journalism, Infotainment, and the Bottom-Line Business   

                 of Broadcast News. San Francisco: Jossey-Bass. 

 

Antaki, C. (1998). Identity ascriptions in their time and place: ‘Fagin’ and ‘the terminally  

                 dim’. In: C, Antaki & S. Widdicombe (Eds.), Identities in Talk. (pp.71- 

                 86). London: Sage. 

 

Atkinson, M. (1984). Our master's voices. London: Methuen. 

 

Broadcasters' Audience Research Board (BARB). (2014). Top 30s. Retrieved on May 15,                    

                2014 from http://www.barb.co.uk/viewing/weekly-top-30?_s=4 

 

Barnett, S. (2012). The Rise and Fall of Television Journalism: Just Wires and Lights in a                      

                  Box? London: Bloomsbury Press.  

 

Bebchuk, L. & Fried, J. (2004). Pay without Performance: The Unfulfilled Promise of  

                  Executive Compensation. Cambridge: Harvard University Press. 

 

Belk, R. & Kozinets, R. (2005). Videography in marketing and consumer research.  

                  Qualitative Market Research: An International Journal, 8 (2), 128–141. 

 

Berry, M. (2012). The Today programme and the banking crisis. Journalism, 14(2), 253– 

                   270. 

 

Bingham, J. (2008). ‘Dumbed down’ BBC no longer knows what it is for, say former staff.  

                  The Telegraph. Media and Telecoms. 

 

Bird. S. (2000). Audience demands in a Murderous Marketplace. In: J, Tulloch & C.  

                   Sparks (Eds), Tabloid Tales, (pp.213-228).New York: Rowman and Littlefield. 

 

Blighty. (2011, May 3). The Sky and the limit. The Economist. Retrieved May 20, 2012 from                       

                     http://www.economist.com/blogs/blighty/2011/03/news_corporation_and_bskyb 

 

Bridcut, J. (2007). From Seesaw to Wagon Wheel: Safeguarding impartiality in the 21
st
  

                   Century. BBC Trust. Retrieved May 2, 2014, from 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/impartiality_21cent

ury/report.pdf  

Brown, D. (1992). Can We Put the Brakes on CEO Pay? Management Review, 81(5), 10-  

                     15. 

Burke, K. (1969). A Grammar of Motives. CA: University of California Press. 

 

Burrell, I. (2014, February 14). BBC accused of political bias – on the right, not the left.  

                      The Independent. Retrieved May 7, 2014, from 

http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/bbc- accused-ofpolitical-bias--on-the-right-

not-the-left-9129639.html  



Page 21 of 29 

 

 

Callaghan, K. & Schnell, F. (2001). Assessing the Democratic Debate: How the News  

                      Media Frame Elite Policy Discourse. Political Communication, 18, 183–212. 

 

Core, J., Guay, W. & Larcker, D., (2008). The power of the pen and executive  

                      compensation. Journal of Financial Economics, 88, 1-25. 

 

Coughlan, A. & Schmidt, R. (1985). Executive Compensation, Management Turnover and  

                      Firm Performance: An Empirical Investigation. Journal of Accounting and  

                      Economics, 7, 43-66. 

 

Coupland, N. & Jaworski, A. (2006). The discourse reader. London; New York: Routledge. 

 

Crystal, G. (1992). In Search of Excess. New York: Norton and Co. 

 

Culpepper, P.  (2012). The Politics of Executive Pay in the United Kingdom and the  

                      United States. European University Institute. Retrieved May 4, 2014, from     

http://federation.ens.fr/ydepot/semin/texte1213/CUL2013POL.pdf 

 

Cushion, S. (2010).  Rolling service, market logic: the race to be Britain’s most watched  

                       news channel. In S. Cushion and J. Lewis (Eds.), The Rise of 24-Hour News  

                      Television: Global Perspectives, (pp.113-132) New York:  Peter Lang.  

  

Cushion, S. (2012). Television Journalism. London: Sage. 

 

Cushion, S. & Lewis, J. (2009). Towards a `Foxification' of 24-hour news channels in  

                     Britain? : An analysis of market-driven and publicly-funded news coverage.  

                        Journalism, 10, 131-153. 

 

Cushion, S., Lewis, J. & Ramsay, G. (2012). The impact of interventionist regulation in  

                     reshaping news agendas: A comparative analysis of public and commercially  

                     funded television journalism. Journalism, 13, 831-849. 

 

Cushion, S. and Thomas, R. (2013).The Mediatization of Politics: Interpreting the Value  

                     of Live versus Edited Journalistic Interventions in U.K. Television News  

                     Bulletins. The International Journal of Press/Politics, 18(3), 360–380. 

 

Darwish, A. (2010). A journalist's guide to live direct and unbiased news translation.  

                     Melbourne: Writescope. 

 

Davis, A. (2000). Public relations, business news and the reproduction of corporate elite  

                      power. Journalism, 1, 282-304. 

 

Debrett, M. (2010). Reinventing public service television for the digital future. Chicago:  

                       Intellect. 

 

Deckop, J. (1988). Determinants of Chief Executive Officer Compensation. Industrial and  

                   Labor Relations Review, 41(2), 215-226. 

 



Page 22 of 29 

 

Devereux, E. (1998). Devils and Angels: Television, Ideology and the Coverage of Poverty.  

                     Luton: John Libbey Media. 

 

de Vreese, C. (2003). Framing Europe. Television news and. European integration.  

                     Amsterdam: Aksant Academic Publishers.  

 

Dimitrova, D. and Strömbäck, J. (2012). Election News in Sweden and the United States:  

                      A Comparative Study of Sources and Media Frames. Journalism, 13(5), 604- 

                     619. 

 

Dittmann, I., Maug, E. & Zhang, D. (2011). Restricting CEO pay. Journal of Corporate  

                     Finance, 17, 1200-1220. 
 

Doyle, G. (2007). Financial news journalism: A post-Enron analysis of approaches  

                    towards economic and financial news production in the UK. Journalism, 7(4),  

                    433-452. 

 

Dymond, J. & Murlis, H. (2008). Executive rewards 'don't you just give them loads of  

                    money? In S. Corby, G. Burrell, S. Palmer, M, Marchington, E. Lindop & P.  

                    Thompson, (Eds.), Rethinking Reward, (pp.157-180).Basingstoke: Palgrave   

                    Macmillan.  

 

Edwards, D. & Cromwell, D. (2009). Newspeak in the 21st century. London: Pluto Press. 

 

English, S. (2003, November  26). The shower curtain that cost $6,000. The Telegraph.  

                       Retrieved September 20, 2014 from 

http://www.telegraph.co.uk/finance/2870083/The-shower-curtain-that-cost-6000.html  

 

English, S. (2012, May 9). Shareholder revolt grows as Aviva's boss Andrew Moss falls  

                    on his sword. The Independent. Retrieved March 10, 2014 from 

http://www.independent.co.uk/news/business/news/shareholder-revolt-grows-as-avivas-

boss-andrew-moss-falls-on-his-sword-7723321.html  

 

Entman, R. (1993). Framing: Towards Clarification of Fractured Paradigm. Journal of                    

                      Communication, 43, 51-58. 

 

Ekström, M. (2001).Politicians Interviewed on Television News. Discourse and  

                      Society, 12(5): 563-584. 

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London;  

                      New York: Routledge. 

 

Farrelly, M. (2010). Critical Discourse Analysis in Political Studies: An Illustrative  

                      Analysis of the ‘Empowerment’ Agenda. Politics, 30(2), 98-104. 

 

Fiske, J. (1987). Television Culture. London: Methuen. 

 

Flick, U. (1998).  An Introduction to Qualitative Research. London: Sage. 



Page 23 of 29 

 

 

Fost, D. (2002, March 3). Stung by Enron, business journalists increase their vigilance.    

                      San Francisco Chronicle, p.G1. 

 

Foster, R. & Meek, K. (2008). Public Service Broadcasting in the United Kingdom: A  

                      Longer Term View. London: Social Market Foundation. 

 

Franklin, B. (1997). Newszak and News Media. London: Arnold. 

 

Galtung, J. & Ruge, M. (1965). The Structure of Foreign News. The Presentation of the  

                       Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers. Journal of                     

                       Peace Research, 2, 64-91. 

 

Gamson, W. & Modigliani, A. (1987). The changing culture of affirmative action. In R.  

                         Braungart (Ed.), Research in political sociology. Vol. 3, (pp.137-77).  

                        Greenwich, CT: JAI Press. 

 

Gee, J. (1999). An introduction to discourse analysis theory and method. (2
nd

 ed). New  

                        York: Routledge.  

 

Gilens, M. (1996). Race and Poverty in America: Public Misperceptions and the  

                       American News Media. Public Opinion Quarterly, 60(4), 513-535. 

Goergen, M. & Renneboog, L. (2001). Strong managers and passive institutional  

                     investors in the U.K.: stylized facts. In: F. Barca & M. Becht (Eds.), (pp. 258- 

                     284). The Control of Corporate Europe. Oxford: Oxford University Press. 

 

Gómez-Mejia, L. & Wiseman, R. (1997). Reframing executive compensation: An  

                      assessment and outlook. Journal of Management, 23(3), 291–374. 

 

Groom, B. (2014, March 10). If only Plato was running Barclays. Financial Times.   

                     Retrieved May 2, 2014 from http://www.ft.com/cms/s/0/c0ecff02-a84a-11e3-             

a946-00144feab7de.html#axzz30m5Qem9l  

 

Guba, E. & Lincoln, Y. (2003). Competing paradigms and Perspectives. In: N, Denzin & Y.  

                     Lincoln (Eds), The Landscape of Qualitative Research: theories and issues.      

                     (2nd ed), (pp. 105-117) Thousand Oaks: Sage. 

 

Hamilton, J. & Zeckhauser, R. (2004).  Media Coverage of CEOs: Who? What? Where?     

                   When? Why?  Harvard University. Retrieved May 2, 2014 from 

http://www.anderson.ucla.edu/faculty_pages/romain.wacziarg/mediapapers/HamiltonZeck

hauser.pdf 

 

Hannah, G. & Cafferty, T. (2006). Attribute and Responsibility Framing Effects in  

                   Television News Coverage of Poverty. Journal of Applied Social Psychology,  

                  36(12), 2993–3014. 

 

Hanley, T. (2009). Engaging public support for eradicating UK poverty. York: Joseph  

                  Rowntree Foundation. 



Page 24 of 29 

 

 

Harcup, T. & O'Neill, D. (2001).What is News? Galtung and Ruge Revisited. Journalism  

                 Studies, 2(2), 261-280. 

 

Hargreaves, I. (2003) Truth or Dare? Oxford: Oxford University Press. 

Hargreaves, I. & Thomas, J. (2002). New news, old news. Ofcom.  Retrieved May 4 from 

                   http://www.ofcom.org.uk/static/archive/bsc/pdfs/research/news.pdf  

 

Harrison, J. (2006). News. London: Routledge. 

Harré. R. & Van Langenhove, L. (1999). The dynamics of social episodes. In: R, Harre and  

                    L. Van Langenhove (Eds.), Positioning Theory, (pp.1–13).Oxford: Blackwell. 

 

Hartley, J. (2011). Communication, cultural and media studies: the key concepts. London:   

                    Routledge. 

 

Herbst, S. (1998). Reading Public Opinion: How Political Actors View the Democratic   

                    Process. University of Chicago Press: Chicago. 

 

Herman, E. & Chomsky, N. (2002). Manufacturing Consent: the political economy of the  

                   mass media. New York: Pantheon Books. 

 

Hosking, P. (2012, November 19). Call that an uprising? Investor rebellions over pay  

                     were 'something of an illusion. The Times. Banking and Finance. 

Huang, C., Watson, S. & Chen, J. (2013).Putting ‘Why’ Before 'How': Evaluating the   

                     Rationales for Partial Privatisation of State-Owned Enterprises in New  

                     Zealand. In: J, Farrar & D.Mayes (Eds.), Globalisation, the Global Financial  

                     Crisis and the State, (pp. 140-171).Cheltenham: Edward Elgar. 

Hyde, M. (2012, May 12). Comment: This is no shareholder spring, just a new type of  

                    self-interest. The Guardian, p.42. 

 

Iosifide, T. (2011). Qualitative Methods in Migration Studies: A Critical Realist  

                      Perspective. Farnham: Ashgate. 

 

Iyengar, S. (1991). Is anyone responsible? How television frames political issues. Chicago:  

                      University of Chicago Press. 
 

Johnson, K., Sonnett, J., Dolan, M., Reppen, R. & Johnson, L. (2010). Interjournalistic  

                       discourse about African Americans in television news coverage of Hurricane  

                       Katrina. Discourse & Communication, 4(3), 243-261. 

 

Johnson, C. & Turnock, R. (2005). Introduction: Approaching the histories of ITV. In C.  

                       Johnson & R. Turnock (Eds.), ITV Cultures: Independent Television Over   

                       Fifty Years. (pp. 1-12). Maidenhead: Open University Press. 

 



Page 25 of 29 

 

Joye, S. (2010).News discourses on distant suffering: a Critical Discourse Analysis of the  

                     2003 SARS outbreak. Discourse & Society, 21 (5), 586-601. 

 

Judge, P. (2010, November 14). How we lost grip of top pay. The Sunday Times, p.2. 

Jury, L. (2002, March 29). John Simpson joins attack on BBC's dumbed-down 'Six O'Clock     

                        News’. The Independent. p.9 

 

Kay, I. & Van Putten, S. (2007).  Myths and Realities of Executive Pay. New York:  

                       Cambridge University Press. 

 

Kendall, D. (2012). Framing Class: Media Representations of Wealth and Poverty in  

                         America. 2
nd

  ed. Lanham, MD: Rowman and Littlefield. 

 

Kjaer, P. & Slaatta, T. (2007). Mediating Business: The Expansion of Business Journalism.  

                       Copenhagen: Copenhagen Business School Press. 

 

Kress, G. & Van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: The Grammar of Visual Design.  

                       London: Routledge. 

 

Kuhnen, C. & Niessen, A. (2012). Public Opinion and Executive Compensation.  

                       Management Science, 58(7), 1249-1272. 

 

Lambert, R., Larcker, D. & Weigelt, K. (1993).The Structure of Organizational Incentives.  

                       Administrative Science Quarterly, 38, 438-461. 

 

Langer, J. (1998). Tabloid Television: Popular Journalism and the ‘other news’. London:  

                         Routledge. 

 

Lawson, R. (2009, February 1). Keeping directors in check. The Guardian. Retrieved May    

                        7 from http://www.theguardian.com/commentisfree/2009/feb/01/company- 

directors-shareholders (Accessed 24th April 2014). 

 

Lazar, M. (2007). Feminist Critical Discourse Analysis: Articulating a Feminist Discourse 

                     Praxis. Critical Discourse Studies 4(2), 141-164. 

 

Leiss, W. & Botterill, J. (2005). Social Communication in Advertising: Consumption in the      

                      Mediated Marketplace. New York; Abingdon: Routledge. 

Lewis, J. (2013). Beyond consumer capitalism: Media and the limits to imagination.   

                    Cambridge: Polity. 

Lissy, W. & Morgenstern, M. (1994). Currents in compensation and benefits. Compensation  

                    and Benefits Review, 26, 8-17. 

 

Lublin, J. (1996, April 11). America's New Continental Divide! The executives vs. the  

                    rest. Wall Street Journal, p.1. 

 

Machin, D. (2007). Introduction to multimodal analysis. London: Hodder Arnold. 



Page 26 of 29 

 

 

Machin, D. (2008). News Discourse I: Understanding the social goings-on behind news    

                    texts. In A. Mayr (Ed.), Language and Power: An Introduction to Institutional  

                    Discourse. (pp.60-89).London: Continuum.  

 

Machin, D. & Mayr, A. (2012). How to do critical discourse analysis: a multimodal  

                   introduction. Los Angeles; London: Sage.  

 

Maier, S. (2002).  Numbers in the News: a mathematics audit of a daily newspaper.  

                   Journalism Studies, (3)4, 507-519. 

 

Martin, J. & White, P. (2005). The Language of Evaluation. Appraisal in English.  

                  Basingstoke; New York :Palgrave. 

 

McCall, L. (2003). Do they know and do they care? Americans’ awareness of rising        

                 inequality. Working paper, Rutgers University, New Brunswick, New Jersey. 

 

McChesney, R. (2003). The Problem of Journalism: a political economic contribution to  

                 an explanation of the crisis in contemporary US journalism. Journalism Studies,  

                4(3), 299–329. 

 

McCombs, M. & Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public  

                Opinion Quarterly, 36 (2), 176-187. 

 

McManus, J. (1991). Market Driven Journalism: Let the Citizens Beware? London: Sage. 

 

Merrill, G. (2012). The revolution must wait: Economic, business and financial  

                 journalisms beyond the 2008 crisis. Ethical Space: The International Journal of  

                Communication Ethics, 9(1), 41-51. 

 

Meyer, J. & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations: Formal structure as myth  

                and ceremony. American Journal of Sociology, 83, 340-363. 

Montgomery, M. (2007). The discourse of broadcast news: a linguistic approach.  London:  

                 Routledge. 

 

Moore, J. (2013). Figures reveal shareholder spring’ a myth. i-Independent, p.40. 

 

Morrow, G. (1993). Plato's Cretan City. Princeton: Princeton University Press. 

 

Ness, C. (2008). Female terrorism and militancy: agency, utility, and organization.  

               Abingdon: Routledge. 

 

Ofcom. (2014). News consumption in the UK. London: Ofcom. 

 

Office for National Statistics. (2012). Ownership of UK Quoted Shares 2012. London:  

                Dandy. 

  

Orwell, G. (1971). Collected Essays. Volume 4. New York: Harvest Books. 



Page 27 of 29 

 

 

Ott, J. (2005). Level and Inequality of Happiness in Nations: Does Greater Happiness of a  

                Greater Number Imply Greater Inequality in Happiness? Journal of Happiness,  

                6(4), 397-420. 

Pankov, M., Miheli, S., and Bajt. (2011). Nationalism, gender and the multivocality of war  

                discourse in television news. Media Culture & Society, 33(7), 1043-1059. 

 

Pantti, M. (2010). The value of emotion: an examination of television journalists’ notion  

                on emotionality. European Journal of Communication, 25 (2), 168–181. 

 

Perkins, S. (2009). Executive Reward. In G. White and J. Druker (Eds.), Reward  

                management: a critical text. (pp.148-169). London : Routledge.  

 

Peston, R. (2012, June 12). The myth of a shareholder spring. BBC News. Retrieved May 

                 10, 2014 from http://www.bbc.co.uk/news/business-18407587 

 

Potter, W. (2010). Media Literacy. (5
th

 ed). Thousand Oaks: Sage. 

 

Pounds, G. (2012). Multimodal expression of authorial affect in a British television news  

                   programme. Discourse, Context and Media, 1(2–3), 68–81. 

 

Pratley, N. (2014, April 26). If the bonus cap doesn't fit, why is the Treasury putting it on         

                  RBS?  The Guardian, p.37. 

 

Quinton, S. & Smallbone, T. (2006) Postgraduate Research in Business: A Critical Guide.  

                   London: Sage. 

Reese, S. (2007). The Framing Project: A Bridging Model for Media Research Revisited.  

                    Journal of Communication, 57(1), 148–154.  

 

Reisigl, M. & Wodak, R. (2001). Discourse and Discrimination. London: Routledge. 

 

Richardson, J. (2007). Analysing Newspapers: An approach from Critical Discourse  

                     Analysis. Basingstoke: Palgrave. 

Rigby, R. (2011). 28 Business Thinkers Who Changed the World. London : Kogan Page. 

 

Riker, W. (1993). Agenda Formation. Michigan: University of Michigan.  

Robinson, F., Else, R., Sherlock, M. & Zass-Ogilvie, I. (2009) . Poverty in the media: Being  

                      seen and getting heard. York: Joseph Rowntree Foundation.   

 

Robinson, J. (2005, November 20). BBC news admits 'opinion-formers' prefer Sky. The           

                        Guardian.  Retrieved on May 17, 2014 from  

                        http://www.theguardian.com/media/2005/nov/20/tvnews.bbc  
  
Ryscavage, P.(2009). Rethinking the Income Gap: The Second Middle Class Revolution. New  

                         Brusnwick, N.J : Transaction. 

 



Page 28 of 29 

 

Saeed, J. (1997). Semantics. Oxford: Blackwell. 

 

Schifferes, S. &  Coulter, S.(2012). Downloading disaster: BBC news online coverage of  

                  the global financial crisis. Journalism, 14 (2), 228-252. 

 

Schlesinger, P. (2006). Is there a crisis in British journalism? Media Culture and Society,  

                  28(2), 299-307. 

 

Scott, J. (1982). The Upper Classes: Property and Privilege in Britain. London: Macmillan 

 

Seymour, D. (2009). Reporting Poverty in the UK: A Practical Guide for Journalists.      

                  York: Joseph Rowntree Foundation.  

 

Sheehan, K. (2011). Great expectations: institutional investors, executive remuneration,  

                  and ‘say on pay’. In: J, Hawley, S, Kamath & A. Williams, A (Eds.),        

                  Corporate Governance Failures: The Role of Institutional Investors in the   

                  Global Financial Crisis. (pp. 115–43). Philadelphia: University of Pennsylvania  

                  Press. 

 

Shughart, W. (2009). Foreword.  In C. Rowley & N. Smith (Eds.), Economic Contractions  

                  in the United States: A Failure of Government. Fairfax, VA: The Locke  

                  Institute. 

 

Solomon, N. (2001, November 8). Bloomberg’s Victory and the Triumph of Business  

                  News. FAIR. Retrieved May 10, 2014 from   http://fair.org/media-beat- 

column/bloombergs-victory-and-the-triumph-of-business-news/  

 

Spanier, G. (2014). Pearson shareholders raise pressure on pay. The Evening Standard,  

                   p.55. 

  

Tambini, D. (2010). What are Financial Journalists for? Journalism Studies, 11(2), 158-174. 

 

Tan, V. & Crombie, N. (2011). The Legitimacy of CEO Pay: The Discourse of Telecom, the  

                     Media and the Public. Working Paper. Retrieved May 9, 2014 from 

http://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/10092/6219/1/12636336_TelecomCeoPay-

WorkingPaper.pdf  

 

Temple. M.(2006). Dumbing Down is Good for You. British Politics, 1(2), 257-259.  

Tuchman, G. (1978). Making news: a study in the construction of reality. New York: Free                   

                    Press. 

 

Tunstall, J. (1996).  Newspaper Power. Oxford: Clarendon Press. 

van Leeuwen, T. (1996). The representation of social actors in discourse. In C. Caldas- 

                    Coulthard,  & M. Coulthard (Eds.), Texts and practices:Readings in critical  

                    discourse analysis. (pp.32-70). London: Routledge. 

 

Van Leeuwen, T. & Wodak, R. (1999).  Legitimizing Immigration Control: A Discourse- 



Page 29 of 29 

 

                    Historical Analysis. Discourse Studies, 1(1), 83-118. 

 

Wartzman, R. (2008, September 12). Put a Cap on CEO Pay. Bloomberg Businessweek.  

                     Retrieved May 7, 2014 from 

http://www.businessweek.com/stories/2008-09-12/put-a-cap-on-ceo-paybusinessweek-

business-news-stock-market-and-financial-advice. 

  

Watson, T. (2008). Sociology, Work and Industry. (5
th

 Ed). London: Routledge. 

 

Whitney, C. & Wartella, E. (2000). On U.S. Journalism Education. Journalism: Theory,  

                   Practice, Criticism, 1(1), 52-55. 

 

Widdowson, H. (2000). On the limitations of linguistics applied. Applied Linguistics,  

                   21(1), 3–25. 

 

Wilkinson, R. & Pickett, K. (2010). The Spirit Level: Why Equality is Better for Everyone.  

                   London : Penguin. 

 

Williams, S. (2012, July 20).Share holder rebels: the unlikely activists. The Telegraph.   

                    Retrieved May 10, 2014 from http://www.telegraph.co.uk/journalists/sally-

williams/9395405/Shareholder-rebels-The-unlikely-activists.html  

 

Whitney, C. & Wartella, E. (2000). On U.S. Journalism Education.  Journalism: Theory,   

                   Practice, Criticism, 1(1), 52-55. 

 

Whittle. A. & Mueller. F. (2011). The language of interests: The contribution of  

                    discursive psychology. Human Relations 64(3), 415–435. 

Winnett, R. (2009, May 11). MPs' expenses: paying bills for Tory grandees. The Telegraph.   

                    Retrieved May 10, 2014 from http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/mps-

expenses/5310200/MPs-expenses-Paying-bills-for-Tory-grandees.html  

 

Wright, K. (2011). Reality without scare quotes. Journalism Studies, 12(2), 156-171. 

 

 

 

 

 

 

 


